Article Image
uu
föregåe de, så bör dock anmärkas, att den i förhållanle
till ilera föregående års kan betraktas såsom jemngod.
Året 1847 var, i följd af spannmålskonjunkturen, ovan-
Jigt lifligt, och de många byggnadsföretagen här i landet
föranledde en stark förbrukning, i synnerhet af träva-
ror. Krigsoroligheterna och de mindre gunstiga kon-
junkturerna för Danmarks spannmålsafsättning ha min-
skat denna förbrukning af våra hufvadariikiar, och det
är högligen att befara, att detta förhållande kommer att
fortfara under innevarande år i måhända ännu större
grad
Äfven den norska skeppsfarten har af enahanda orsa-
ker icke varit så liflig på detta distrikt som under det
föregående året, utvisande en minskning af tillsammans
93 fartyg och 237 läster.
Hit ankommo från Norrize 57 fartyg i last, och 3 i
barlast, af tillsammans 1457 läster, samt från andra
hamnar 48 i last och 53 i barlast af tillsammans 2652
läster.
Härifrån afgingo till Norrige 97 lastade och 49 bar-
astade, samt till andra orter 6 i last och 48 i barlast.
Till distriktets öfriga hamnar ankommo från Norrige
460 fartyg med last och 9 i barlast. Derifrån äåfgingo
till Norrige 162 fartyg i last och 2 i barlast. Vid ärets
slut voro 2 norska fartyg qvarliggande och 4 har blifvit
försåldt.
Till Helsingörs hamn ankommo endast 2 svenska far-
tyg af 57 läster med trälast, värd 5800 :njÅ Hamb. bko,
ech afgingo i barlast. Dessutom ankommo 42? öppna
båtar med last till värde af 38.400 må Hambd. bko, och
91 afgingo till Sverge med varcr till approximativt värde
af 85,800 mi Ilamb. bko, oberäknadt en mängd plom-
berade collys af okändt innehåll och värde, samt en dåcl
gods, som gått genom paketposten, hvarom ingen anmä-
lan göres i konsulatet.
Hvad Köpenhamns handel i allmänhet angår, så har
den, oaktadt den stora rubbningen uti de vanliga han-
deisförhällandena, dock icke lidit någon synnerlig olä-
genhet. Tvärtom ser man af officiella uppgifter, att va-
rutillförseln från utlandet har, cansedt den afbrutna far-
ten på tyska hamnar, utgjort 59,205 bestufvade kom-
mersläster, hvi:ket är 8100 läster mera än år 18:7; va-
ruafskeppningen besteg sig till 19.882 lommersläster,
eller 4445 niera än år 847 — således hade den utrikes
farten tilltazit.
Deremot hade den inrikes farten aft
i följd af oroligheterna i hertigdömena, så att tillförseln,
som utgiorde 40410 kommersläster, var 5141 läster min-
dre än föregående året, och utförseln äfven cirka 2000
läster mindre. Den lifiiga förbindelsen med Hamburg så
väl i varu- som vexeltransaktioner var wnder kriget till
stor del afbruten, och den betydliga varutransport, som
vanligen går öfver Kie!, var alldeles upphörd. Deremot
var förbindelsen med Läbeck hela året öppen, och en
mängd manufakturvaror togo vägen deröfver, liksom sed-
mare, efter vapensti!leståndets afslutande, också äfven
Wismar. Afbrottet i vexeltransaktionerna på Hamburg
hade till följd, att vexlar från de danska provinserna,
som förut gäll dit, nu i stället kommit till Köpenhamns
börs, som derigenom fått en ovanlig tillvext i Z sterlings-
vexlar, hvilket också föranledt en förändring i afseende
å bankens vexelportfölj, och numera blifver äfven kursen!
på St. å härvarande börs noterad.
Huruledes handelsförhållandena i år komma att ut-
veckla sig, kan i närvarande stund alldeles icke bedö-
mas, såsom varande beroende af de politiska tilldragel-
serna på kontinenten i allmänhet och af utgången af
fredsunderhandlingarne med Tyskland i synnerhet. Pri-
set på svenskt jern i parti noteras 44: 64 å 45: 8 Rbdr
t, förnämligast
pr danskt skeppund, norskt jern 48: å 25: 64, ti 6 å
7 Rbdr pr tunna, norsk sill 8 å 42 Rbår. För ögon-
licket göras inga större handelsaffärer och i spannmåls-
handeln råder en beklaglig stillhet, i följd af den ringa!
efterfrågan i England. När en förändring af spannmiå
tullen i sistnämnde land beslöts, förespeglade man
här stora fördelar deraf för Danmarks spannmälsafsät
ning, ehuru redan då mången antog att denna föreställ-
ning var felaktig, emedan under den fluktuerande tull-
skalan Danmark, såsom nära beläget, kunde genast be-
gagna en konjunktur med höga spannmälspriser och ned-
gående tull, hvaremot med en fast tullsats långväga
spannmålsexpeditioner kunna göras, hvarigenom Dan-;
mark fått flera konkurrenter. Denna sednare mening
tyckes af de nuvarande företeelserna vinna bekräftelse.
Helsotillståndet är godt.
Thumbnail