Article Image
uu föregåe de, så bör dock anmärkas, att den i förhållanle till ilera föregående års kan betraktas såsom jemngod. Året 1847 var, i följd af spannmålskonjunkturen, ovanJigt lifligt, och de många byggnadsföretagen här i landet föranledde en stark förbrukning, i synnerhet af trävaror. Krigsoroligheterna och de mindre gunstiga konjunkturerna för Danmarks spannmålsafsättning ha minskat denna förbrukning af våra hufvadariikiar, och det är högligen att befara, att detta förhållande kommer att fortfara under innevarande år i måhända ännu större grad Äfven den norska skeppsfarten har af enahanda orsaker icke varit så liflig på detta distrikt som under det föregående året, utvisande en minskning af tillsammans 93 fartyg och 237 läster. Hit ankommo från Norrize 57 fartyg i last, och 3 i barlast, af tillsammans 1457 läster, samt från andra hamnar 48 i last och 53 i barlast af tillsammans 2652 läster. Härifrån afgingo till Norrige 97 lastade och 49 barastade, samt till andra orter 6 i last och 48 i barlast. Till distriktets öfriga hamnar ankommo från Norrige 460 fartyg med last och 9 i barlast. Derifrån äåfgingo till Norrige 162 fartyg i last och 2 i barlast. Vid ärets slut voro 2 norska fartyg qvarliggande och 4 har blifvit försåldt. Till Helsingörs hamn ankommo endast 2 svenska fartyg af 57 läster med trälast, värd 5800 :njÅ Hamb. bko, ech afgingo i barlast. Dessutom ankommo 42? öppna båtar med last till värde af 38.400 må Hambd. bko, och 91 afgingo till Sverge med varcr till approximativt värde af 85,800 mi Ilamb. bko, oberäknadt en mängd plomberade collys af okändt innehåll och värde, samt en dåcl gods, som gått genom paketposten, hvarom ingen anmälan göres i konsulatet. Hvad Köpenhamns handel i allmänhet angår, så har den, oaktadt den stora rubbningen uti de vanliga handeisförhällandena, dock icke lidit någon synnerlig olägenhet. Tvärtom ser man af officiella uppgifter, att varutillförseln från utlandet har, cansedt den afbrutna farten på tyska hamnar, utgjort 59,205 bestufvade kommersläster, hvi:ket är 8100 läster mera än år 18:7; varuafskeppningen besteg sig till 19.882 lommersläster, eller 4445 niera än år 847 — således hade den utrikes farten tilltazit. Deremot hade den inrikes farten aft i följd af oroligheterna i hertigdömena, så att tillförseln, som utgiorde 40410 kommersläster, var 5141 läster mindre än föregående året, och utförseln äfven cirka 2000 läster mindre. Den lifiiga förbindelsen med Hamburg så väl i varusom vexeltransaktioner var wnder kriget till stor del afbruten, och den betydliga varutransport, som vanligen går öfver Kie!, var alldeles upphörd. Deremot var förbindelsen med Läbeck hela året öppen, och en mängd manufakturvaror togo vägen deröfver, liksom sedmare, efter vapensti!leståndets afslutande, också äfven Wismar. Afbrottet i vexeltransaktionerna på Hamburg hade till följd, att vexlar från de danska provinserna, som förut gäll dit, nu i stället kommit till Köpenhamns börs, som derigenom fått en ovanlig tillvext i Z sterlingsvexlar, hvilket också föranledt en förändring i afseende å bankens vexelportfölj, och numera blifver äfven kursen! på St. å härvarande börs noterad. Huruledes handelsförhållandena i år komma att utveckla sig, kan i närvarande stund alldeles icke bedömas, såsom varande beroende af de politiska tilldragelserna på kontinenten i allmänhet och af utgången af fredsunderhandlingarne med Tyskland i synnerhet. Priset på svenskt jern i parti noteras 44: 64 å 45: 8 Rbdr t, förnämligast pr danskt skeppund, norskt jern 48: å 25: 64, ti 6 å 7 Rbdr pr tunna, norsk sill 8 å 42 Rbår. För ögonlicket göras inga större handelsaffärer och i spannmålshandeln råder en beklaglig stillhet, i följd af den ringa! efterfrågan i England. När en förändring af spannmiå tullen i sistnämnde land beslöts, förespeglade man här stora fördelar deraf för Danmarks spannmälsafsät ning, ehuru redan då mången antog att denna föreställning var felaktig, emedan under den fluktuerande tullskalan Danmark, såsom nära beläget, kunde genast begagna en konjunktur med höga spannmälspriser och nedgående tull, hvaremot med en fast tullsats långväga spannmålsexpeditioner kunna göras, hvarigenom Dan-; mark fått flera konkurrenter. Denna sednare mening tyckes af de nuvarande företeelserna vinna bekräftelse. Helsotillståndet är godt.

29 mars 1849, sida 4

Thumbnail