Article Image
sade utanför haifon Heta, men icke en gång visade sig på den ytersta Danziger-redden, tillät alia fartyg med neutrala flaggor obehindradt passera förbi hit och härifrån. Hoppet begynte sedermera att här återkomma efterhnd. dä, fastän de ezna fartygen nädsakades ligga obegarnads, de!s här hemma, de!s i fr mmande hamnar, likväl en fort arande afyttring af platsens exportartiklar kunde erhålas genom de tarikt Litkommande engelskoch holländska far yg, som här de!s befraktades. dels för deras egen räkning astades med spanmål och trävaror Under ovissheten rörande de po itiska förhållandena med Ryssland, om hvilka de mest oroande rykten här blefvo utspridda och hvarom, i anseende till den stränga gränsspärrningen, inga tillföritiga und-rrätteser kunde erhållas befarade man här länge, att a deles inga polska produkter skulle få hitföras, isynnernet hvete och råg som sades vara !til uförsel förbjulre. Oron häröfver vann desto mera bekraftese, som hirvarande kerserliga ryska gencralkonsnlatet under någon til hade befa Ining alt hvarken utfärda pass eller viseia sådana till Ryssland och Pol:n, hvaruti man här då ville finnar ett före bud, att han lebre:ationerna med deta sednare land skulle snart alldeles få afbrytas, och trafiken på Weichse!strömmen äfven blifva hämmad, hvilket varit ett härdt slag för Danzigs handel. Men i följden visade sig, atl denna fruktan har varit öfverflödig, då inpå sommaren en temmelig införsel af alla slags polska produkter begynte hitkomma, hvilken under alla höstmånaderna ännu mera til tog, ehuru transporten hit mycket hindrades och fördröjdes genom lågt vatten i Wcichseln. Spanmål, förnämligast hvete, hitfördes derifrån efterhand til rätt ansenligt qvantum. Efter föregående årets mycket goda skörd funnos ännu äfven inom landet och i småstäderna vid Weichseln icke så ringa sädesbehållningar, som ock nu hitfördes, sedan afsättningen här bef större och priserna under den fortfarande efterfrågan hade st git. Ehuru högst nedslående och bedröfvande utsigter a voro i nära första hälften af året, blef dock bandeln härstädes på hösten lifligare än man möjligen kunnat hoppas. Omsättningen i spanmålshandeln var betydig i Augusti och Septembr, men äfven under de sednare månailerna fortforo ansenliga förskeppningar härifrån. Under loppet af hela året afgingo 407 laster med ensamt spanmål och 44 tillsammans mel andra varor, af hvilka 344 voro destinerade till England och 68 till Holland. Behållningen af alla sorter spanmål utgjorde här-tädes: Hvete. Råg. Korn. Hafre. Arter. den 4 Jan. 41848 ... lr 3,358. 4924. 40... 32 455.) Tillförse!n från Poen och inlandet. . 37,819. 3,340. 1,705. 89. 1,485 41 157. 3,734 1,745. 194. 4,620. Exporteradt år 1848 . 29,479. 2,042. 1,468. 44. 1 454 Behållning d. 4 Jan. 1849 41,678. 1,692. 277. 77. 4166. Trävaruhanden, för hvars behof Danzigs skepp, både genom sin storiek och sitt byggnadssätt äro ämnade, förlorade väl vid de högre frak:erna, som miste betalas till de neutrala fartygen, då de egna icke förr än sedan vapenstileståndet mel Danmark blifvit afslutadt, kunde få användas vid aflastningarne, mon den vann d-remot en stark afsältning för det utomordentligt stora lagret af alla slags trävaror sedan föratgångne år, hvarui omsättningen först afstannade vid årets slut. Tillsammans 4359 laster med bot trävaror och 67 med annan bi!addning utgingo härifrån, hvaraf 407 expedierades till engelska hamnar och 46 till Holland. Danzigs skeppsrederi bestod i början af år 1848 utaf 401 fartyg. Hirifrår afså 6 förolyckade och 4 sönderslaget 7 a 94 fartyg. hvaremot tillkommit gerom köp . ... 5 uvenom nybyggnad 19. så alt Danzigs rederi d. 4 Jan. 1849 atgjordes af 409 fartyg, hvilka, tillssmmans med de 3:ne härvarande ångfartygen, innehålla ct lästetal af 25,897 preussiska normalläster. Af främmande nationers fartyg hilkomm2 under året: i barlast. . so ss ss ror rv 2 643 fartyg. med laster so so so so so so so so cs 440 Vinterliggare voro från år 4847: 83 Nybyggda fartyg or 1. Hvaremot afseglade: med barlast . . oso. 46 n med later . . . -4,007 Samma afgängne 4,053 fartyg. Vinterligg re till år 1849 . 118. Oo Under lastning . . . 2 Afgångne inom de inre vattaen 2 Under hafveri so so so 6 so 4 önderstaget . . so so or 1. Söndersas 124 on 4,177 fartyg Ankomne strömfartyg vors 2,530 och 586 träfottor. Svenska fartyg ankommo 7, om en drögti.het af 273 S9190 Sv. läster, af hvilka ankommo: fran Sverige direkte med diverse laster 6 fartyg. från utrikes ort med last . so sc sc Lo 7 farlyg. Och återseglade : till Sverise i bar ast . so ss os med last . ss sv vo 1 till utrikes ort med last . so . 2. qvarliggande vid årets slut skonerten Victor, kapten G. Pettersson fr Stoc kholm 4 7 fartyg. De ifrån Sverige hitförde varorna bestodo af 785 halftunnor osläckt kalk från Gottland, 1488 skeppund 10 lispund stångjern, 402 skepp:1 49 lisp:d 40 skålp:d groft medeljern, 400 skepp:d skrotjern, 64 st. huggen och 44 st. ohuggen granitsten, 42 tunnor beck, för ett samman räknadt värde af pr. ct rdr 25,812. Dessutom hitkom från Norrköping med ett preussiskt fartyg ett parti gammalt gjutet jern cirka 200 skepp:d, värdt cirka rdr 800 Till Götheborg afgick en last med ekplankor, värd pr ce:t rdr 4800. Den hitförde granitstenen var, liksom förra äret, införskrifven för härvarande kongl. regerings räkning till en a!lmän byggnad ifrån det på Malmöen i Bohus läns skärgård inrättade stenhuggeriet. Fruktan för de inhemska oroligheterne här i Preussen, jemte danska blockaden, och dess följder på härvarande handelsförbållanden, lärer troligen förorsakat, att så litet antal svenska fartyg hitkom sistlidne år. Endast: en enda last osläckt kalk hitfördes från Gottland på våren; men som denna ankom i en tidpunkt, då man här! ännu sväfvade i det yttersta ovisshetstillstånd under en almän modlöshet hos alla klasser, så var skepparen icke i stånd att på 6 veckor kunna få föryttra mer än halfva lasten, utan nödgades lossa och upplägga resten, för att kunna komma härifrån. Mot hösten började sedan byggnader och restaurationer att företagas, hvarvid svensk kalk efterfrågades starkt, och då hade flera laster kunnat afsättas. Kalken från Gottland betaltes med sgr: 45 pr. et pr fastage, Afsällning derpå bör i år finnas, om samma lugna tillstånd inom landet förtfar, som för närvarande. Tillförseln af jerneffekter öfversteg på sista året något det qvantum, som af härvarando jernhandlare vanligen från Stockholm reqvireras, hvilket härrörde deraf, att den först hitkomne lasten med kapten Erlandson var ämnad att hitlkomma hösten förut, ty fartyget afgick från Stockholm i November 4847, men nödgades för konträrstormar och den tillkomna vintern inlöpa och öfverligga i en svensk hamn till i Mars månad, då det först hitkom. Priserna på svenska produkter äro alldeles nominella, och öfverhufvud föga förändrade. För stångjern 47 rdr pr. et pr 3530 skälp. berlinervigt, skrotjern 7 rdr d:o pr d:o, tjära 6 rdr pr tunna, beck 7 Val rdr pr d:o, rödfärg 4 rdr pr fastage förtuladt. Antalet af hitkomne norska fartyg utgjorde 60 om 4134 !, norska lästers drä ighet, hvaraf ankommo från Norge direkte med sillladdningar . 59 Stralsund i barlast . -o oc . 60 fartyg.

10 mars 1849, sida 4

Thumbnail