Article Image
sade utanför haifon Heta, men icke en gång visade sig
på den ytersta Danziger-redden, tillät alia fartyg med
neutrala flaggor obehindradt passera förbi hit och här-
ifrån. Hoppet begynte sedermera att här återkomma
efterhnd. dä, fastän de ezna fartygen nädsakades ligga
obegarnads, de!s här hemma, de!s i fr mmande hamnar,
likväl en fort arande afyttring af platsens exportartiklar
kunde erhålas genom de tarikt Litkommande engelsk-
och holländska far yg, som här de!s befraktades. dels för
deras egen räkning astades med spanmål och trävaror
Under ovissheten rörande de po itiska förhållandena med
Ryssland, om hvilka de mest oroande rykten här blefvo
utspridda och hvarom, i anseende till den stränga gräns-
spärrningen, inga tillföritiga und-rrätteser kunde er-
hållas befarade man här länge, att a deles inga polska
produkter skulle få hitföras, isynnernet hvete och råg
som sades vara !til uförsel förbjulre. Oron häröfver
vann desto mera bekraftese, som hirvarande kerserliga
ryska gencralkonsnlatet under någon til hade befa Ining
alt hvarken utfärda pass eller viseia sådana till Ryss-
land och Pol:n, hvaruti man här då ville finnar ett före
bud, att han lebre:ationerna med deta sednare land
skulle snart alldeles få afbrytas, och trafiken på Weich-
se!strömmen äfven blifva hämmad, hvilket varit ett härdt
slag för Danzigs handel. Men i följden visade sig, atl
denna fruktan har varit öfverflödig, då inpå sommaren
en temmelig införsel af alla slags polska produkter be-
gynte hitkomma, hvilken under alla höstmånaderna ännu
mera til tog, ehuru transporten hit mycket hindrades och
fördröjdes genom lågt vatten i Wcichseln. Spanmål,
förnämligast hvete, hitfördes derifrån efterhand til rätt
ansenligt qvantum. Efter föregående årets mycket goda
skörd funnos ännu äfven inom landet och i småstäderna
vid Weichseln icke så ringa sädesbehållningar, som ock
nu hitfördes, sedan afsättningen här bef större och pri-
serna under den fortfarande efterfrågan hade st git.
Ehuru högst nedslående och bedröfvande utsigter a voro
i nära första hälften af året, blef dock bandeln härstä-
des på hösten lifligare än man möjligen kunnat hoppas.
Omsättningen i spanmålshandeln var betydig i Augusti
och Septembr, men äfven under de sednare månailerna
fortforo ansenliga förskeppningar härifrån. Under loppet
af hela året afgingo 407 laster med ensamt spanmål och
44 tillsammans mel andra varor, af hvilka 344 voro de-
stinerade till England och 68 till Holland.
Behållningen af alla sorter spanmål utgjorde här-tädes:
Hvete. Råg. Korn. Hafre. Arter.
den 4 Jan. 41848 ... lr 3,358. 4924. 40... 32 455.)
Tillförse!n från Poen
och inlandet. . - - - 37,819. 3,340. 1,705. 89. 1,485
41 157. 3,734 1,745. 194. 4,620.
Exporteradt år 1848 . 29,479. 2,042. 1,468. 44. 1 454
Behållning d. 4 Jan. 1849 41,678. 1,692. 277. 77. 4166.
Trävaruhanden, för hvars behof Danzigs skepp, både
genom sin storiek och sitt byggnadssätt äro ämnade, för-
lorade väl vid de högre frak:erna, som miste betalas till
de neutrala fartygen, då de egna icke förr än sedan va-
penstileståndet mel Danmark blifvit afslutadt, kunde få
användas vid aflastningarne, mon den vann d-remot en
stark afsältning för det utomordentligt stora lagret af
alla slags trävaror sedan föratgångne år, hvarui om-
sättningen först afstannade vid årets slut. Tillsammans
4359 laster med bot trävaror och 67 med annan bi!add-
ning utgingo härifrån, hvaraf 407 expedierades till en-
gelska hamnar och 46 till Holland.
Danzigs skeppsrederi bestod i början af år 1848 utaf
401 fartyg.
Hirifrår afså 6 förolyckade och 4 sönderslaget 7
a
94 fartyg.
hvaremot tillkommit gerom köp . ... 5
uvenom nybyggnad 19.
så alt Danzigs rederi d. 4 Jan. 1849 atgjordes af 409 fartyg,
hvilka, tillssmmans med de 3:ne härvarande ångfarty-
gen, innehålla ct lästetal af 25,897 preussiska normal-
läster.
Af främmande nationers fartyg hilkomm2 under året:
i barlast. . so ss ss ror rv 2 643 fartyg.
med laster - so so so so so so so so cs - 440
Vinterliggare voro från år 4847: 83
Nybyggda fartyg or 1.
Hvaremot afseglade: med barlast . . oso. 46 n
med later . . . -4,007
Samma afgängne 4,053 fartyg.
Vinterligg re till år 1849 . - 118.
Oo
Under lastning . - . . 2
Afgångne inom de inre vattaen 2
Under hafveri so so so 6 so - 4
önderstaget . . so so or 1.
Söndersas 124 on
4,177 fartyg
Ankomne strömfartyg vors 2,530 och 586 träfottor.
Svenska fartyg ankommo 7, om en drögti.het af 273
S9190 Sv. läster, af hvilka ankommo:
fran Sverige direkte med diverse laster 6 fartyg.
från utrikes ort med last . so sc sc Lo
7 farlyg.
Och återseglade :
till Sverise i bar ast . so ss os
med last . ss sv vo 1
till utrikes ort med last . so . - - 2.
qvarliggande vid årets slut skonerten Vic-
tor, kapten G. Pettersson fr Stoc kholm 4 7 fartyg.
De ifrån Sverige hitförde varorna bestodo af 785 half-
tunnor osläckt kalk från Gottland, 1488 skeppund 10
lispund stångjern, 402 skepp:1 49 lisp:d 40 skålp:d groft
medeljern, 400 skepp:d skrotjern, 64 st. huggen och 44
st. ohuggen granitsten, 42 tunnor beck, för ett samman
räknadt värde af pr. ct rdr 25,812.
Dessutom hitkom från Norrköping med ett preussiskt
fartyg ett parti gammalt gjutet jern cirka 200 skepp:d,
värdt cirka rdr 800
Till Götheborg afgick en last med ekplankor, värd pr
ce:t rdr 4800.
Den hitförde granitstenen var, liksom förra äret, in-
förskrifven för härvarande kongl. regerings räkning till
en a!lmän byggnad ifrån det på Malmöen i Bohus läns
skärgård inrättade stenhuggeriet.
Fruktan för de inhemska oroligheterne här i Preus-
sen, jemte danska blockaden, och dess följder på härva-
rande handelsförbållanden, lärer troligen förorsakat, att
så litet antal svenska fartyg hitkom sistlidne år. Endast:
en enda last osläckt kalk hitfördes från Gottland på vå-
ren; men som denna ankom i en tidpunkt, då man här!
ännu sväfvade i det yttersta ovisshetstillstånd under en
almän modlöshet hos alla klasser, så var skepparen icke
i stånd att på 6 veckor kunna få föryttra mer än half-
va lasten, utan nödgades lossa och upplägga resten, för
att kunna komma härifrån. Mot hösten började sedan
byggnader och restaurationer att företagas, hvarvid svensk
kalk efterfrågades starkt, och då hade flera laster kun-
nat afsättas. Kalken från Gottland betaltes med sgr: 45
pr. et pr fastage, Afsällning derpå bör i år finnas, om
samma lugna tillstånd inom landet förtfar, som för när-
varande. Tillförseln af jerneffekter öfversteg på sista
året något det qvantum, som af härvarando jernhandlare
vanligen från Stockholm reqvireras, hvilket härrörde
deraf, att den först hitkomne lasten med kapten Erland-
son var ämnad att hitlkomma hösten förut, ty fartyget
afgick från Stockholm i November 4847, men nödgades
för konträrstormar och den tillkomna vintern inlöpa och
öfverligga i en svensk hamn till i Mars månad, då det
först hitkom. Priserna på svenska produkter äro all-
deles nominella, och öfverhufvud föga förändrade. För
stångjern 47 rdr pr. et pr 3530 skälp. berlinervigt, skrot-
jern 7 rdr d:o pr d:o, tjära 6 rdr pr tunna, beck 7 Val
rdr pr d:o, rödfärg 4 rdr pr fastage förtuladt.
Antalet af hitkomne norska fartyg utgjorde 60 om
4134 !, norska lästers drä ighet, hvaraf ankommo
från Norge direkte med sillladdningar . 59
Stralsund i barlast . - -o oc
. 60 fartyg.
Thumbnail