utmärkt arcHitekt, så hade de tunga hvalfven säkert haft ett annat utseende och äfven denna byggnad varit både lägre, behagligare och mindre kostsam. Hvad som nu för tiden synnerligast väcker uppmärksamhet, är det föga intresse som stadens styrelse tyckes fästa vid Stockholms herrliga läge genom dess rika Vattenomgifningar, ty då man med stor kostnad i andra hufvudstäder öppnar. eller utvidgar vattenledningar eller kanaler, så gör man sig här den besynnerliga mödan att med dryg kostnad fylla desamma! Hamnen inanför den fordom varande Nybron är härpå ett bedröfligt exempel. I stället att för den gamla träbron göra en bro med några lätta hvalf och med en af naturen påkallad cirkulär båthamn innanföre såsom der förut. varit, har man igenfyllt hamnen och gjort ett jetteverk, som förstöres af sin egen klumpighet, neml. en mur, mångfaldigt dyrare än några bågar, och uppådenna för ändamålet allt för höga mur satt ett ganska vackert galler passande för en bro och gjort trottoirer, hvilket, enär planket emot det gamla katthafyet nedtages, skall väcka förundran då gallret saknar en motsida, ty man finner det då vara ett hors docuvre, anlagdt på en lastmur som slutar hamnen. Med kanalen vid Riddarholmen synes man nu benägen för samma förfogande. Då den vid museibyggnaden befindtliga täckta kanalen skall öppnas omkring Kyrkholmen och en kort bro derifrån anbringas till Blasiiholmen, der endast prydnaden påkallar en sådan åtgärd, så är man deremot på motsatt sida af staden sinnad att fylla en vida större kanal, hvarest ej allenast smaken, men hufvudsakligast den allmänna rörelsen fordrar dess bibehållande både som transportmedel och som hamn och torgplats för rukter, grönsaker och landtmannaprodukter, och till bevis, att denna mening icke är uteslutande vår, torde det tillåtas oss citera följande ord uttalade för 18 månader sedan af öfverstäåthållaren och drätselkommissionen i skrifvelse den 5 Aug. 4847 till full-mäktige i riksgäldskontoret, och i hvilken skrifvelse öreslås, att med undantag af en uppgifven areal af contorets tomt åt sjösidan, den derutöfver åt östra ch södra sidan belägna del af denna tomt måtte ifverlemnas till staden, för att ....... förses med aj för anläggning af båtar. Vi äro öfvertygade, att dessa anmärkningar skola första ögonblicket ogillas i vissa cirklar; men vi iro lika förvissade, att den tid skall komma då man kall uppriktigt tacka oss för desamma och att de tid iakttagne torde blifva af det största framtida agn. Nu förvänta vi invändningar emot de uppjorda kostnadsförslagen ; men vi våga. likväl tilltyrka Drätselkommissionen att infordra entrepreiad-anbud med fullgod borgen uppå båda projekerne, och pröfningsrätt att antaga celler afslå; det kall då visa sig om icke de 400,000 rdr bko störe kostnad, som kommissionen synes villig att uppfra, kunna besparas till rättelse af de otjenligaste irbeten man i äldre tider gjort, nemligen strandnuren vid f. d. grefve Pehrs hus — hvilken mur ör vinkelrätt emot bron indragas. Företages detta j snart, så skallströmskärningen påskynda dess ruin, ch det blifver kostsammare då att rätta denna vanrydeliga trängsel i Norrström. Genom denna rätelse beredes en hufvudsaklig städning af Helgeandsolmtn, hvarå så mångfalldiga projekter från äldre ider varit uppgjorde. Deribland erinra vi oss upvå slottet hafva å nyo sett en modell med Hvilken i för nära 30 år sedan gjorde bekantskap i tckologiska Institutets hus och uppgjord för reglering f stränderna omkring Norrström, hvilken modell tilika upptager denna plats, och sträcker sig ända till ch med den sedermera gillade planen af hvälfd ernbro i linie med stora Nygatan. Af allt hvad vi anfört erbjuder sig slutligen sjelfnant en anmärkning, neml.: att hr Ericsson, istälet att besvara frågan om han ville tillse verkstälgheten af brobyggnads arbete, förbigår styrelsens fver vägoch vattenbyggnader redan gifna yttranec huru bron bör och kan utföras, och uppgör ett rojekt till ny bro, emedan han icke vill tilltro sig utföra den gillade. Vi erkänna hr Ericsson såsom n bepröfvad praktisk slussbyggmästare, som uppört flere slussar af de vid Götha kanal använda orm och dimensioner med dertill hörande mindre! robyggnader, men det är oss ej bekant, att han: åsom brobyggare på vidsträcktare vatten eller såsom edare af företag, hvarest architektonisk konstkänneom erfordras, har någon erfarenhet eller tillräcklig nsigt i skön byggnadskonst att åberopa.