förlorat allt höpp om en tilltagände trafik, afbryia
en vattenkommunikation, förstöra en god lägenhet
till kajanläggning, blott för att få en ny väg län-
gre, krokigare och kostsammare, är kanske det
enda som felas för att komplettera historien om vår
byggnadskonst.
Riddarholmskanalen är åt Maälar-sidan den enda
tilläggningsplats för små båtar, och hvem har icke
sett den öfvertäckt af båtar, lastade med trädgårds-
produkter af alla slag? I dess närvarande skick
kunna båtar passera under Riddarholmsbron och ut
emellan Strömsborg och Riddarholmen, hvilket är
en stor lättnad för båtfarten. Finner man framde-
les Munkbrohamnen otillräcklig, så kan det emellan
Riddarhuset och Riddarholmsbron befintliga höga
bröstvärn tagas bort och förvandlas till kaj, hvari-
genom ytterligare ett antal båtar der kunna erhålla
tilläggningsplats: men om man nu lägger en bro
vinkelrätt emot en annan bro, så kastar man onö-
digt bort ett sådant tillfälle, och det kan alltför väl
hända, att man i en ej aflägsen framtid nödgas gå
i författning om byggandet af en ny båthamn, der-
för att den enda nu befintliga då befinnes för trång
och ej Vidare kan utvidgas.
Då man vill öppna en ny kommunikations-linca,
bör man i första rummet göra sig reda för hvilka
ställen som skola med hvarandra sammanbindas. Aro,
i det ifrågavarande fallet, dessa ställen Kungsholmen
eller Norrmalm och Riddarholmen, så har man gjort
vrätt i begge fallen, ty då borde bron gå cmellan
Tegelbacken och Riddarholmen; äro dessa ställen
Norrmalm och Staden, så borde det äldre förslaget
vidhållas; men är Strömsborg ett af dessa ställen,
så är uwtam tvilvel det nyare förslaget lämpligast.
Det är dock att förmoda jemkningsbegäret hafva
utöfvat sitt inflytande här som annorstädes, och att
man, för att gå en medelväg, i stället för att sam-
manbinda Norrmalm med Riddarholmen, eller Norr-
malm med Staden, beslutat slå en bro emellan Norr-
malm och Riddarholmskanalen. Då nu brons
norTa landfäste i begge förslagen blir på samma
stäfte, så är det klart, att ifrån Norr eller Kungs-
hotmen. till Stadens centrum blifver närmare, om
bron går till Riddarbusgränd, än om hon går t krok
om Strömsborg och Riddarhuset. Blir den nya bron
så anlagd, att allmänheten, för att begagna sig deraf,
måste sätta Till både tiå och penningar (bropen-
ningar), så behöfver åtminstone vederbörande ej be-
fara den Tysligt förespeglade trängseln å brea.
För vår del hafva vi vid uppmärksamt ge-
nomgåertåe af dessa invändningar egentligen fun-
nit en punkt deruti, som kan förtjena eu all-
varligt afseende. Hvad det omtalkde kräct af
bron wvid Strömsborg angår och fulhetea deraf,
anse vi ihr öfvörstelöjtnanten Ericsson hafva på
ett segrande sätt redan besvarat detsamma och
framvisat så stora fördelar af en bro öfver
Strömsborg, som blir högre, ansenligare och
icke kommer att belamnra wtsigten, alt denna
invändning bortfaller: så mycket mer, som
krökningen i sjelfva verket icke kan komma
satt märkbart stöta ögat, då bron ifrån Strönis-
borg går. öfver till Röda Bodarne. Hvad Bure
:anför om den ökade wäglängden, är mera vig-
tigt, men öfverväges måhända äfven af de skäl
hr E. framställt å andra sidan, och hvilka man
icke förut så noga tänkt på. Den största :svå-
righeten som återstår är der som angår Rid-
darholmskanalens öfverbyggaade, förs och
främst för kostriadens skull, och sedermera
emedan det inskränker en -hamnlägenhet i den
mest besökta delen af staden. Denna fråga är
så betydande, ätt man icke bör lättsinnigt för-
bigå densamma. Det ärsock svårt att säga.
huruvida staders femtio äldste förstå -sig rätt
på den saken. Bron är ämnad att stå för alla
tider; men utlåtandet af hrr femtio äldste be-
ror på tillfälligheten af de närvarande ledamö-
ternes åsigter. Emeuleftid är det silvet, att
hrr äldstes omdöme lägger en stor vigt i våg-
skålen vid frågans slutliga afgörande -hos rege-
ringen. Oss synes dexföre, att det vore skäl
att anmoda alla sakkaunnige män, som finnas
att tillgå, -ått sammanträda för att upptaga den
nya planen tll skärskådande och jemnförelse
med den förutvarande, samt sålundaverhålla en
förberedande fullständig kritisk behandling af
ämnet.
I förbigående :torå2 likväl äfven :i afseende
på den sista af de efvanberörde anmärkningar-
na förtjena erinras, att om Riddarhustorget er-
håller den föreslagna utvidgning öfver den nu-
varande RBiddarholmskanalen, så bör sidlet icke
kunna möta alltför stor svårighet att, om man
så vill, anlägga en serskild afdelning af ham-
nen på sidorna om den nya brons södra ända,!
vid sjelfva -stranden af strömmen. Gården afl.
riksgäldskontorets :nuvarande hus -kunde gernaj
härtill släppa till något; och riddarhusdirektio-:
.nen vore wäl icke obillig, att till förmån för
det allmänna bästa -sälja strandbyggnaderna å
riddarhusets :tomt, -som staden i alla :fall, en-
ligt den numera faststälda expropriatiopelagen,
:bör kunna få inlösa.