förlorat allt höpp om en tilltagände trafik, afbryia en vattenkommunikation, förstöra en god lägenhet till kajanläggning, blott för att få en ny väg längre, krokigare och kostsammare, är kanske det enda som felas för att komplettera historien om vår byggnadskonst. Riddarholmskanalen är åt Maälar-sidan den enda tilläggningsplats för små båtar, och hvem har icke sett den öfvertäckt af båtar, lastade med trädgårdsprodukter af alla slag? I dess närvarande skick kunna båtar passera under Riddarholmsbron och ut emellan Strömsborg och Riddarholmen, hvilket är en stor lättnad för båtfarten. Finner man framdeles Munkbrohamnen otillräcklig, så kan det emellan Riddarhuset och Riddarholmsbron befintliga höga bröstvärn tagas bort och förvandlas till kaj, hvarigenom ytterligare ett antal båtar der kunna erhålla tilläggningsplats: men om man nu lägger en bro vinkelrätt emot en annan bro, så kastar man onödigt bort ett sådant tillfälle, och det kan alltför väl hända, att man i en ej aflägsen framtid nödgas gå i författning om byggandet af en ny båthamn, derför att den enda nu befintliga då befinnes för trång och ej Vidare kan utvidgas. Då man vill öppna en ny kommunikations-linca, bör man i första rummet göra sig reda för hvilka ställen som skola med hvarandra sammanbindas. Aro, i det ifrågavarande fallet, dessa ställen Kungsholmen eller Norrmalm och Riddarholmen, så har man gjort vrätt i begge fallen, ty då borde bron gå cmellan Tegelbacken och Riddarholmen; äro dessa ställen Norrmalm och Staden, så borde det äldre förslaget vidhållas; men är Strömsborg ett af dessa ställen, så är uwtam tvilvel det nyare förslaget lämpligast. Det är dock att förmoda jemkningsbegäret hafva utöfvat sitt inflytande här som annorstädes, och att man, för att gå en medelväg, i stället för att sammanbinda Norrmalm med Riddarholmen, eller Norrmalm med Staden, beslutat slå en bro emellan Norrmalm och Riddarholmskanalen. Då nu brons norTa landfäste i begge förslagen blir på samma stäfte, så är det klart, att ifrån Norr eller Kungshotmen. till Stadens centrum blifver närmare, om bron går till Riddarbusgränd, än om hon går t krok om Strömsborg och Riddarhuset. Blir den nya bron så anlagd, att allmänheten, för att begagna sig deraf, måste sätta Till både tiå och penningar (bropenningar), så behöfver åtminstone vederbörande ej befara den Tysligt förespeglade trängseln å brea. För vår del hafva vi vid uppmärksamt genomgåertåe af dessa invändningar egentligen funnit en punkt deruti, som kan förtjena eu allvarligt afseende. Hvad det omtalkde kräct af bron wvid Strömsborg angår och fulhetea deraf, anse vi ihr öfvörstelöjtnanten Ericsson hafva på ett segrande sätt redan besvarat detsamma och framvisat så stora fördelar af en bro öfver Strömsborg, som blir högre, ansenligare och icke kommer att belamnra wtsigten, alt denna invändning bortfaller: så mycket mer, som krökningen i sjelfva verket icke kan komma satt märkbart stöta ögat, då bron ifrån Strönisborg går. öfver till Röda Bodarne. Hvad Bure :anför om den ökade wäglängden, är mera vigtigt, men öfverväges måhända äfven af de skäl hr E. framställt å andra sidan, och hvilka man icke förut så noga tänkt på. Den största :svårigheten som återstår är der som angår Riddarholmskanalens öfverbyggaade, förs och främst för kostriadens skull, och sedermera emedan det inskränker en -hamnlägenhet i den mest besökta delen af staden. Denna fråga är så betydande, ätt man icke bör lättsinnigt förbigå densamma. Det ärsock svårt att säga. huruvida staders femtio äldste förstå -sig rätt på den saken. Bron är ämnad att stå för alla tider; men utlåtandet af hrr femtio äldste beror på tillfälligheten af de närvarande ledamöternes åsigter. Emeuleftid är det silvet, att hrr äldstes omdöme lägger en stor vigt i vågskålen vid frågans slutliga afgörande -hos regeringen. Oss synes dexföre, att det vore skäl att anmoda alla sakkaunnige män, som finnas att tillgå, -ått sammanträda för att upptaga den nya planen tll skärskådande och jemnförelse med den förutvarande, samt sålundaverhålla en förberedande fullständig kritisk behandling af ämnet. I förbigående :torå2 likväl äfven :i afseende på den sista af de efvanberörde anmärkningarna förtjena erinras, att om Riddarhustorget erhåller den föreslagna utvidgning öfver den nuvarande RBiddarholmskanalen, så bör sidlet icke kunna möta alltför stor svårighet att, om man så vill, anlägga en serskild afdelning af hamnen på sidorna om den nya brons södra ända,! vid sjelfva -stranden af strömmen. Gården afl. riksgäldskontorets :nuvarande hus -kunde gernaj härtill släppa till något; och riddarhusdirektio-: .nen vore wäl icke obillig, att till förmån för det allmänna bästa -sälja strandbyggnaderna å riddarhusets :tomt, -som staden i alla :fall, enligt den numera faststälda expropriatiopelagen, :bör kunna få inlösa.