pas, att en ny generation af en sådan befolkning
kan vara äjnferligen utmärkt för sedlighet; utan
sjelfva Englands samhälle gifver icke få exempel vid
banden, att genom en mans sympati, förtroende,
aktning och kärlek, sådana! olyckliga varelser blifva
dygdesamma hustrur och goda mödrar.
Först genom Mose lag blef qvinnan erkänd som
menniska, och först genom kristendomen utvecklade
sig kärlekens princip, till skydd för qvinnan, I alla
andra tidigare och sednare religiösa urkunder fram-
står qvinnan beröfvad all värdighet, mer eller min-
dre betraktad som en varelse utan -själ, såsom i
Al-Koran; i en: grad af vederstygglig förnedring,
som grannlagenheten förbjuder oss att närmare be-
skrifva.
När vi uppmärksamt läsa evangelisternas berättel-
ser, samt Jesu apostlars historiska skrifter och epist-
lar, så varseblifva vi den fina tråd af kärlek och
sympati, som qvinnan i så många betydelsefulla
stunder för Jesus. ådagalade, 1ix enlighet med den
sympati, hvarmed han sjelf mottog qvinnan. när de
skriftlärde och fariseerna hade den fallna framför
honor, att han skulle afkunna domen öfver henne.
Icke mindre rörande och betydelsefulla, än Jesu
svar vid. detta tilltälle, äro de vigtiga och upplyf-
tande historiska facta, som framträda på så många
ställen i apostlarnes bref, med hänsyn till qvinno-
könets: deltagande och medverkan vid spridningen
af den första kristenhetens förföljda och föraktade läror.
Meni såmma mån som Jesu läras anda blifvit
upplöst ocK gättföflörad i.kyrkans former och for-
maliteter, hvyllken såsom kjrka, ett absolutism-ns
verktyg, allt mer förnekat kristendomens anda; i
samma mån har äfven menskiighetens princip för-
svunnit ur d2 samhällsstadgar, som kyrka och stat
åt sig uppgjort. - Ba:
San Tea kristenheten träffa vi qvinnan såsom
köpt.slaf, söm :egendomjåt en: man, -hVars närvaro
är henne vederstygglig, eller, såsom den föraktade,
förkastade, på det strängaste och obarmhertigaste
dömd och fördömd af sitt eget kön, och förskjuten
ur umgängesverlden.
Vi sa qvinnan i vår tid i ett tillstånd af förtryck
och förtviflan, ur hvilket endast en förnuftig Jeg
stiftning och en allmän uppfostran i mensklig heten:
anda -kan hjelpa och befria henne.