Article Image
pas, att en ny generation af en sådan befolkning kan vara äjnferligen utmärkt för sedlighet; utan sjelfva Englands samhälle gifver icke få exempel vid banden, att genom en mans sympati, förtroende, aktning och kärlek, sådana! olyckliga varelser blifva dygdesamma hustrur och goda mödrar. Först genom Mose lag blef qvinnan erkänd som menniska, och först genom kristendomen utvecklade sig kärlekens princip, till skydd för qvinnan, I alla andra tidigare och sednare religiösa urkunder framstår qvinnan beröfvad all värdighet, mer eller mindre betraktad som en varelse utan -själ, såsom i Al-Koran; i en: grad af vederstygglig förnedring, som grannlagenheten förbjuder oss att närmare beskrifva. När vi uppmärksamt läsa evangelisternas berättelser, samt Jesu apostlars historiska skrifter och epistlar, så varseblifva vi den fina tråd af kärlek och sympati, som qvinnan i så många betydelsefulla stunder för Jesus. ådagalade, 1ix enlighet med den sympati, hvarmed han sjelf mottog qvinnan. när de skriftlärde och fariseerna hade den fallna framför honor, att han skulle afkunna domen öfver henne. Icke mindre rörande och betydelsefulla, än Jesu svar vid. detta tilltälle, äro de vigtiga och upplyftande historiska facta, som framträda på så många ställen i apostlarnes bref, med hänsyn till qvinnokönets: deltagande och medverkan vid spridningen af den första kristenhetens förföljda och föraktade läror. Meni såmma mån som Jesu läras anda blifvit upplöst ocK gättföflörad i.kyrkans former och formaliteter, hvyllken såsom kjrka, ett absolutism-ns verktyg, allt mer förnekat kristendomens anda; i samma mån har äfven menskiighetens princip försvunnit ur d2 samhällsstadgar, som kyrka och stat åt sig uppgjort. Ba: San Tea kristenheten träffa vi qvinnan såsom köpt.slaf, söm :egendomjåt en: man, -hVars närvaro är henne vederstygglig, eller, såsom den föraktade, förkastade, på det strängaste och obarmhertigaste dömd och fördömd af sitt eget kön, och förskjuten ur umgängesverlden. Vi sa qvinnan i vår tid i ett tillstånd af förtryck och förtviflan, ur hvilket endast en förnuftig Jeg stiftning och en allmän uppfostran i mensklig heten: anda -kan hjelpa och befria henne.

9 september 1848, sida 3

Thumbnail