anvisning för lärare huru de böra gå till väga vid behandlandet af dessa öfningar, saknas (med undantag af några vinkar på en sida), hvilket ej varit väl, då frågan här är om en lärobok, som kallar sig npraktiskn. Ref. har på visst t sätt rätt; men förf. har troligen blott åsyftat! alt vara praktisk för eleverne, ej för lärarne,la anseende de sednare kunna reda sig sjelfve utans anvisning. — Försök till Svensk Språklära för9 Mina Barn, med försvenskade konstord, af G. : B. (ref. af F) utgör ånyo exemplet på enl; språklära, som meddelar de grammatikaliska ter11 merna på modersmålet, Ehuru syftemålet härmed alltid måste respekteras, kan det likväl ej! nekas, att flere af bär förefallande försvensk: niogar låta mera underligt än som behöfdes,g likasom de säkert till begreppsuttrycket bordelf vara bättre valda, Intravsitiva verber kallas!b af hr G. B. ,tålsamhetsord, och neutrer be-P lägenhetsord; de tre tempora: imperfectum, N perfectum och plusquamperfectum, heta: när-p förtidsskiftet, förtidsskiftet och långförtids-h skiftet; casus kallas ändelsefall, och ära följande sex: pnämnefallet (nomin.), ägolallet (genit.), åtfallet (dat.), anfallet (accus.), utropsfallet (voc.) och affallet (abl.). Europa befinDer sig, som man ser, till en stor del i ablativus. Ref:s slutomdöme, som väl ingen tordele jäfva, är, att detta försök, eburu det i vissa! enskildbeter ej saknar förtjenst, dock genom! flera misstag och en diffus stil gör sig ovär-sg digt till lärobok i skolan, — Svensk Språk-la lära af And. Fryxell, vidröres af ref. (H.)lå först med beklagande, att, oaktadt arbetet vun-e vit 9 upplagor, dock ivgen fullständigare ; granskning deraf ännu varit i tryck synlig j En sådan granskning visar sig väl icke heller nu bär, dock göras ett antal anmärkningar mot de i arbetet förekommande definitioner o. s. v., de der brista på logisk bestämdhet och till följe deraf äro godtyckliga. Ref. håller sig endast vid Formläran, hvars utmärkta förtjenst för sin tid och förträfflighet i många detaljer, ban, oaktadt anmärkningarne, ej vill neka. Angående Syntaxen säger han sig finna det öfverflödigt att yttra sig. Då förf. i syntaxen ! anslutit sig till hvad ref. med skäl kellar de nyares satsläran, kunde förf. äfven i etymologien bafva varit mindre bunden vid den gamla metoden, och således till ex. i frågan om casus ej hafva upptagit andra och flera sådana, än dem svenskan till sina nominers ändelseformer verkligen har. — Tyska språket till dess Grammatik och Litteraturs, af Viereck, lundergår en i afseende på vissa punkter väl genomförd kritik (af P. E. S). Ref. vitsordar det förtjenstfulla i denna lärobok, författad af en man, hvilken är bekant både såsom grundlig kännare af tyskan och såsom en erfaren pedagog i allmänhet; men beklagar, att föf. bibebållit en synpunkt, hvilken numera måste anses som helt och bållet föråldrad. I afseende på arbetets pedagogiska användbarhet anser ref. det icke fullt tillfredsställande, hvarken för högre eller lägre lärjungeklasser, men relativt dock vara att föredraga framför Lyths och ÖhrHanders. — För ,Franska Läsoch Skriföfnirgar i Skolor och Gymnasier, af E. M. Olde, såsom bibang till br O:s Franska Språklärs, redogöres i korthet af J. A. D.— Om Lärobok i Fäderneslandets Historian, af G. H. Mellin, Isäger ref. (H.), att han, utan att vilja nedsätta I värdet af rektor Eklunds värderade och allmänt begagnade historiska lärobocker, dock föredrager hr Mellins, med afseende på det mera omvexlande och anslående i innehållet, samt den större lättfattligheten i stil och framstöllningssält. Detta omdöme kan man väl bifalles, i synnerhet hvad stilen i de begge sins emellan så olika författarne vidkommer; men till sakrikheten, således till innehållet, torde det tåla l att modereras. Stycket, som omfattar Gustaf I:s historia, förtjenade omarbetas efter nyare åsigter, och borde måbända något utförligare behandlas. — De mot tidskriftens slut förekommande recensionerna öfver Gamla Tidens geograf och historiay af Piilz, Natur historisk ! Atlasn, Lärobok i Elementar-geometrien och Plana Trigonometrien af Alreik, samt hrr Tranas, Afzelii och Petrellis läroböcker i Psychologienn, bestå för det mesta i korta anmälanden, jemte fördelaktiga vitsorå öfver sjelfva arbetena, med undantag af den Naturhistoriske Atlas, hvilken rec. (N. J. A.) anser icke uppfyla sitt ändamål. — Under vamn af ,Strödda Underrättelser meddelas sist några för pedagogen intressanta notiser om åtskilligt i skolväg timadt, så inom Sverige, som i Danmark, Preussen, Frankrike och Belgien. Vi anföra derur följande uppgift om en Genomgripande reform, föreslagen vid läroverken i Strengnäs, bestående i gymnasii och skolornas sammanslående. Derom heter sid. 392: N Vid Strengnäs stads läroverk är en genomsripande reform å bane, yrkad af gymnssiioch skollärare gemensamt. Sex af de förre, bvaribland fyra lektorer, och två af lärdomsoch apologistskolans lärare, hafva uppsatt, undertecknat och vid sistliden midsommarstid till Kongl Möaj:t inlemnat ett för. slag, hvartill tvenne and:a af skollärarne bifogat en förklaring, att, om förändringen skulle komma th stånd, vilja de ej undandraga sig de befattningar, Isom man dem tillämnat. Förslaget går ut på att! omedelbart sammanslå lärdomsoch apologistskoj lorna med gymnasiets lägsta afdelning, och suc cessivt inom 2 år med de högre, till en endas.k. I katedralskola; att fördela hela det nya läroverketi tre förberedande och 5 högre klasser; att ide förra Jlåta ynglingarne under fyra lärares vård, hvilka kunna välja sig hvar sina ämnen att läsa alla tre Iklasserna igenom, för öfrigt hufvuisakligen efter en gamla metoden, inhemta allminna förbereganI de kunskaper, hveribland tyska språket först af alla Ifremmande, och i tredje klassen lavin, så vidt ej (ynglingen med målsmans samtycke afsäger sig all undervisning i de gamla språken: ait i de fem högre rm AK Ho 2 GA dd mm mA Km MMMM EE