anvisning för lärare huru de böra gå till väga
vid behandlandet af dessa öfningar, saknas (med
undantag af några vinkar på en sida), hvilket
ej varit väl, då frågan här är om en lärobok,
som kallar sig npraktiskn. Ref. har på visst t
sätt rätt; men förf. har troligen blott åsyftat!
alt vara praktisk för eleverne, ej för lärarne,la
anseende de sednare kunna reda sig sjelfve utans
anvisning. — Försök till Svensk Språklära för9
Mina Barn, med försvenskade konstord, af G. :
B. (ref. af F) utgör ånyo exemplet på enl;
språklära, som meddelar de grammatikaliska ter- 11
merna på modersmålet, Ehuru syftemålet här-
med alltid måste respekteras, kan det likväl ej!
nekas, att flere af bär förefallande försvensk- :
niogar låta mera underligt än som behöfdes,g
likasom de säkert till begreppsuttrycket bordelf
vara bättre valda, Intravsitiva verber kallas!b
af hr G. B. ,tålsamhetsord, och neutrer be-P
lägenhetsord; de tre tempora: imperfectum, N
perfectum och plusquamperfectum, heta: när-p
förtidsskiftet, förtidsskiftet och långförtids-h
skiftet; casus kallas ändelsefall, och ära föl-
jande sex: pnämnefallet (nomin.), ägolallet (ge-
nit.), åtfallet (dat.), anfallet (accus.), utrops-
fallet (voc.) och affallet (abl.). Europa befin-
Der sig, som man ser, till en stor del i abla-
tivus. Ref:s slutomdöme, som väl ingen tordele
jäfva, är, att detta försök, eburu det i vissa!
enskildbeter ej saknar förtjenst, dock genom!
flera misstag och en diffus stil gör sig ovär-sg
digt till lärobok i skolan, — Svensk Språk-la
lära af And. Fryxell, vidröres af ref. (H.)lå
först med beklagande, att, oaktadt arbetet vun-e
vit 9 upplagor, dock ivgen fullständigare ;
granskning deraf ännu varit i tryck synlig j
En sådan granskning visar sig väl icke heller
nu bär, dock göras ett antal anmärkningar mot
de i arbetet förekommande definitioner o. s. v.,
de der brista på logisk bestämdhet och till följe
deraf äro godtyckliga. Ref. håller sig endast
vid Formläran, hvars utmärkta förtjenst för
sin tid och förträfflighet i många detaljer,
ban, oaktadt anmärkningarne, ej vill neka. An-
gående Syntaxen säger han sig finna det öf-
verflödigt att yttra sig. Då förf. i syntaxen !
anslutit sig till hvad ref. med skäl kellar de
nyares satsläran, kunde förf. äfven i etymolo-
gien bafva varit mindre bunden vid den gamla
metoden, och således till ex. i frågan om ca-
sus ej hafva upptagit andra och flera sådana,
än dem svenskan till sina nominers ändelse-
former verkligen har. — Tyska språket till
dess Grammatik och Litteraturs, af Viereck,
lundergår en i afseende på vissa punkter väl
genomförd kritik (af P. E. S). Ref. vitsordar
det förtjenstfulla i denna lärobok, författad af
en man, hvilken är bekant både såsom grund-
lig kännare af tyskan och såsom en erfaren
pedagog i allmänhet; men beklagar, att föf.
bibebållit en synpunkt, hvilken numera måste
anses som helt och bållet föråldrad. I afseende
på arbetets pedagogiska användbarhet anser ref.
det icke fullt tillfredsställande, hvarken för hö-
gre eller lägre lärjungeklasser, men relativt
dock vara att föredraga framför Lyths och Öhr-
Handers. — För ,Franska Läs- och Skriföfnirgar
i Skolor och Gymnasier, af E. M. Olde,
såsom bibang till br O:s Franska Språklärs,
redogöres i korthet af J. A. D.— Om Läro-
bok i Fäderneslandets Historian, af G. H. Mellin,
Isäger ref. (H.), att han, utan att vilja nedsätta
I värdet af rektor Eklunds värderade och all-
mänt begagnade historiska lärobocker, dock fö-
redrager hr Mellins, med afseende på det mera
omvexlande och anslående i innehållet, samt
den större lättfattligheten i stil och framstöll-
ningssält. Detta omdöme kan man väl bifalles,
i synnerhet hvad stilen i de begge sins emellan
så olika författarne vidkommer; men till sak-
rikheten, således till innehållet, torde det tåla l
att modereras. Stycket, som omfattar Gustaf
I:s historia, förtjenade omarbetas efter nyare
åsigter, och borde måbända något utförligare
behandlas. — De mot tidskriftens slut före-
kommande recensionerna öfver Gamla Tidens
geograf och historiay af Piilz, Natur historisk !
Atlasn, Lärobok i Elementar-geometrien och
Plana Trigonometrien af Alreik, samt hrr
Tranas, Afzelii och Petrellis läroböcker i Psy-
chologienn, bestå för det mesta i korta anmä-
landen, jemte fördelaktiga vitsorå öfver sjelfva
arbetena, med undantag af den Naturhistori-
ske Atlas, hvilken rec. (N. J. A.) anser icke
uppfyla sitt ändamål. — Under vamn af ,Strödda
Underrättelser meddelas sist några för pedago-
gen intressanta notiser om åtskilligt i skolväg
timadt, så inom Sverige, som i Danmark, Preus-
sen, Frankrike och Belgien. Vi anföra derur
följande uppgift om en Genomgripande reform,
föreslagen vid läroverken i Strengnäs, bestå-
ende i gymnasii och skolornas sammanslående.
Derom heter sid. 392: N
Vid Strengnäs stads läroverk är en genomsri-
pande reform å bane, yrkad af gymnssii- och skol-
lärare gemensamt. Sex af de förre, bvaribland fyra
lektorer, och två af lärdoms- och apologistskolans
lärare, hafva uppsatt, undertecknat och vid sistliden
midsommarstid till Kongl Möaj:t inlemnat ett för.
slag, hvartill tvenne and:a af skollärarne bifogat en
förklaring, att, om förändringen skulle komma th
stånd, vilja de ej undandraga sig de befattningar,
Isom man dem tillämnat. Förslaget går ut på att!
omedelbart sammanslå lärdoms- och apologistsko-
j lorna med gymnasiets lägsta afdelning, och suc-
cessivt inom 2 år med de högre, till en endas.k.
I katedralskola; att fördela hela det nya läroverketi
tre förberedande och 5 högre klasser; att ide förra
Jlåta ynglingarne under fyra lärares vård, hvilka
kunna välja sig hvar sina ämnen att läsa alla tre
Iklasserna igenom, för öfrigt hufvuisakligen efter
en gamla metoden, inhemta allminna förberegan-
I de kunskaper, hveribland tyska språket först af alla
Ifremmande, och i tredje klassen lavin, så vidt ej
(ynglingen med målsmans samtycke afsäger sig all
undervisning i de gamla språken: ait i de fem högre
rm AK Ho 2
GA dd mm mA Km
MMMM EE