öppnades till allmänt bruk den 4 Juli. Uppgiften
att den skulle vara ämnad tillj fortsättning af en
jernväg och således uppbära banor för ångvagnar
och ångvagnsforor, var likväl en tidningssaga af
särdeles kolossalt snitt; i verkligheten är det icke
annat än en gångbro: ett slags spång, som tillåter
öfvergängen till fots emellan Unionsstaterna och
Englands område. Men äfven i detta förminskade
skick är den högst märkvärdig. Den hänger på
ståltrådslinor; men sjelfva den af dem uppburna
horisontella gångbron är 800 fot lång, och sväfvar
230 fot högt i luften, öfver verldens största vatten-
fall, som dånar likt åskan, i töcknet nedunder.
Skådad vid sidan af fallet, liknar den en pappers-
remsa, hängande på en spindelväf. Blåser det, så
svänger det spensliga verket fram och tillbaka; un-
der fotgångarens steg gungar det från ena ändan
till den andra. Man svindlar vid anblicken; men
ändå går man så säkert öfver denna hängbro, som
öfyer någon annan af samma slag. Mr Elliet, bro-
byggaren, var den förste som gick öfver; hans fru
den andra. Emedlertid är det ännu knappt en
ibland 20 som är nerfstark nog att begagna denna
väg; och sä otroligt det låter, vågade mången att
låta draga sig öfver ien korg, på en af broens sär-
skilda ståltrådslinor, som icke nu djerfs gå öfver
den färdiga, af samiliga linorna burna bron.
För att öfverföra den första linan, använde man
ett ganska enkelt medel; man passade på i tjenlig
vind att släppa en pappersdrake öfver strömmen.
På dess tusen fot långa snöre drog man ett ännu
starkare snöre öfver; och så vidare, til:s de öfverspända
snörena ägde styrka nog att bära en ståltråd, Sedan
skedde samma operation med ståltrådar, och slutli-
gen med den första ståltrådslinan. När linorna
voro behörigen spända öfver sina stöd på begge
stränderna, fästades de vertikala och horisontella
bärlinorna och slutligen lades plankorna på dessa.
Vi sågo med ängslan, — säger berättaren — huru
arbetarne skrufvade fast dessa plankor öfver det
förfärliga bråddjupet; emedlertid har icke en enda
olyckshändelse inträffat under hela byggnadstiden,
ifrån det ögonblick då pappersdraken skickades öf-
ver, tills bron var färdig.