e OO MM——— —
mig åt forskningar rörande qvinnans natur och sam-
hällsställning, samt frågade mig sjelf: kan ett frun-
timmer, som verkligen ieke saknar förstånd och
skarpsinnighet: — kan hon, efter en flerårig förbin-
delse af så nära beskaffenhet, i sjalfva verket Vara
okunnig om sin mans karakter? Kan äktenskap
utan kärlek så förslöa känslorna och omdömesörmå-
gan? Kan den äktenskapliga sammanlefnaden till
och med försvaga de intellektuella förmögenheterna,
jikasom vederviljan rubbar nerfsystemet? Jag sökte
att psykologisit förklara, huru det var Möjligt, att en
qviona i sådant fall kunde, äfven under förtroligt sam-
tal, envist taga sin man i försvar; och jag förnam
henne sjuaken i denna afgrund af demoralisation. Den
åstadkommes genom föreningen med on man, hvars
Jåghet hon måste dela. Hvarföre? Minne derföre
att hon är bunden vid honom genom kyrkans och
statens lagar? Ack nej; men emadan han är hen-
nes man, fader för hennes barn, dem bon eger eller
Haskade få; emedan hon har öfverlåtit sig åt ho-
nom, ehuru hon bedragit sig på kärlek, eller försa-
kat kärlek. Hon är hans hustru, och hans brott
äro hennes, hans iåghet hennes. Den köpta neger-
slafvinnan kan förbanna sin egare; ö a
gare; hon kan förbana
honom i sina böner till Gud om befrielse från slaf-
veriets förnedring; men hustrun, mannens lagliga
egendom i vår civilissrade verld, måste välsigna sin
egare och medla för honom inför verlden, om hor
icke kan medla för honom ioför Gud. Hon måste
dåtsa så kallad trohot och aktning för honom inför
verlden, till och med om han är i fängelse som ni-
ding eller bedragare, eller släpas till stupstocken som
missdådare. Hon har för länge sedan offrat sig å
honom; och från den stund hon förnekade honom
all aktafng i sitt bjerta, men låtsade all aktning
för honom inför verlden, måste hon äfven förakte
sig sjelf i sin osedlighet och sitt skrymteri.n
den dn h8 paus följd, medan alla, till och mad
erfarna läkaren ainnige Fitz, tycktes gripen af den
Kärlek förädlar, öktenskap) utan kärlek fördert