Article Image
e OO MM——— — mig åt forskningar rörande qvinnans natur och samhällsställning, samt frågade mig sjelf: kan ett fruntimmer, som verkligen ieke saknar förstånd och skarpsinnighet: — kan hon, efter en flerårig förbindelse af så nära beskaffenhet, i sjalfva verket Vara okunnig om sin mans karakter? Kan äktenskap utan kärlek så förslöa känslorna och omdömesörmågan? Kan den äktenskapliga sammanlefnaden till och med försvaga de intellektuella förmögenheterna, jikasom vederviljan rubbar nerfsystemet? Jag sökte att psykologisit förklara, huru det var Möjligt, att en qviona i sådant fall kunde, äfven under förtroligt samtal, envist taga sin man i försvar; och jag förnam henne sjuaken i denna afgrund af demoralisation. Den åstadkommes genom föreningen med on man, hvars Jåghet hon måste dela. Hvarföre? Minne derföre att hon är bunden vid honom genom kyrkans och statens lagar? Ack nej; men emadan han är hennes man, fader för hennes barn, dem bon eger eller Haskade få; emedan hon har öfverlåtit sig åt honom, ehuru hon bedragit sig på kärlek, eller försakat kärlek. Hon är hans hustru, och hans brott äro hennes, hans iåghet hennes. Den köpta negerslafvinnan kan förbanna sin egare; ö a gare; hon kan förbana honom i sina böner till Gud om befrielse från slafveriets förnedring; men hustrun, mannens lagliga egendom i vår civilissrade verld, måste välsigna sin egare och medla för honom inför verlden, om hor icke kan medla för honom ioför Gud. Hon måste dåtsa så kallad trohot och aktning för honom inför verlden, till och med om han är i fängelse som niding eller bedragare, eller släpas till stupstocken som missdådare. Hon har för länge sedan offrat sig å honom; och från den stund hon förnekade honom all aktafng i sitt bjerta, men låtsade all aktning för honom inför verlden, måste hon äfven förakte sig sjelf i sin osedlighet och sitt skrymteri.n den dn h8 paus följd, medan alla, till och mad erfarna läkaren ainnige Fitz, tycktes gripen af den Kärlek förädlar, öktenskap) utan kärlek fördert

21 juli 1848, sida 3

Thumbnail