UPPLYSNINGAR I AFSEENDE PÅ JERNVÄGSANLÄGGNINGAR I SVERGE. Å NS (Forts. fr. thorsdagsbl.) BruK, Hvilka, såsom Gryt, Haddebo och Skogaholm, icke träffa jernvägen på någon närmare punkt än i Örebro, hafva således af försändningen till Götheborg, i stället för Stockholm, en vinst af 49 sk. 3 r. per skeppund; och för bruk, hvilka, såsom Frösvidal, Garphyttan, Lannaforss, Willingsberg, Skyllberg, Aspa m. fl. hafva närmare till någon mellanstation af jernvägen än till Örebro, är vinsten så mycket större, Som landttransporten är kortare både till jernvägen och på densamma. Sålunda, om transporten i hvartdera af dessa bänseenden är en mil kortare, blir vinsten: förestående 19 sk. 3 rst den närvarande forsslingskostnaden per mil 42 sk, en mils kortare jernvagstransport 4 sk., eller tillhopa 35 sk. 3 rst, per skep. 0. 8. V. Att vid sådane förhållanden alla de bruksegare, hvilka ärö i stånd att blifva delaktige af den högre vinsten, skola söka att ernå den, lärer icke kunna betviflas; och då en lönande afsättning uppmuntrar till utvidgad tillverknig, synes det icke vara öfverdrifvet att antaga, det ej allenast det qvantum ar 25,000 skep. som nu skeppas ifrån Örebro, utan äfven betydligt deröfver; skall komma: att forsslas på jernvägen, kortare eller längre stycke deraf, likasom de 20,000 skep. hvilka Du fraktas ifrån Hult, ofelbart skola, såsom redan Du gående i den riktning, hvilken är för jernvägen bestämd, afdensamma sig begagna. Å andra sidan, då en lifligare gemenskap med Östersjöbamnarne, billigare frakter och frihet från Öresundska tullen sätter exportören i Stockholm uti stånd att för-extra jern at begärliga dimeneioner och väl. ansedda stämplar betala ända till 2 rdr mera Per skep, än Götheborgspriset, är det gifvet, att de omkring Wenern belägne bruk, från hvilka hittills 20,000 skep. öfver Götheborg utgått till Östersjöbamnar, skola finna sin räkning uti att, med begagnande af jernvägen till Örebro, skicka sitt jern På Stockhelm. Exempel saknas icke, att redan någon -befraktning af järn ske t på hufvudstaden ifrån trakten af Wenern, men utan större bebållning, än om det skeppats på Götheborg till dervarande lägre pris, emedan den dryga landtransporten till Örebro uppätit förtjensten. Förhållandet blir helt annat, då denna transport nedgår i kostnad ifrån 42 sk. milen till 4 sk. eller möjligen derunder, och förtjensten af 4 rdr per skep. är en lockmaät, som förmår bringa sagde 20,000 skep. och ändå mer, på jernvägen ifrån Hult till Örebro, hvarigenom Stockholm vinner ersättning för de poster, som ifrån Nerikesbruken taga vägen åt Götheborg) — Hår anmärkta partier, med den förökving i tillverkningen, som wid jernvägens tillkomst ganska säkert genast uppstår, gifva sammanräknado den summa af 70,000 skep., som i kalkylen upptages och för hvilken forssling endast beräknats till ungefär 7s:delen a! banans längd, efter en taxa af 4 sk. per mil, som icke torda finnas öfverdrifvet. Transporten-af tackjern och malm är beräknad efter den närvarande konsufotionen för stångjerDssmidet i Wermlands, Skaraborgs och Elfsborgs län. Det privilegierade smidet i dessa orter uppgår will 154;000 skep., bvartill komma 300 skep. i Bohus län. Härtill biåses i Wermland och Elfsborgs län tillsammans icke mera än 92 000 skep. tackjern, enligt Bergskoliegii berättelse för. är 4846, och behofvet al mera än 60,600 skep. måste alitså fyllas ifrån anner håll. Detta sker ifrån Örebro län, cch förnämligast itån Nora, Lekebergs och Carlsksga bergslager. Som likväl stogstillgången iförs pämnde bergslag ieko medgiver tackjernsblåsning der) Om transporten till Hult ifrån bruken vid Wenern antages kosta 8 sk. per skep., eller bälften af frakten till Götheborg, blir hela transportkostnaden till Stockholm rdr 4: 20.9. — Öfvevigter i kostnad, i jemförelse men försändningen på Götheborg, är således 43 sk. 9 rst, men förtjen sten, med en prisskillnsd af 2 rdr, icke des: mindre rår 1: 4. 3.