Article Image
— Under sistl. Januari månad hemställde Drätselkommissionen till Koagl. Moej:t, att den bro, som är ämnad att anläggas öfver Norrström emellan Rlddarhusgränden och Tegelbacken vid Röda Bodarna här i staden, måtte få, i likhet med den nu öfver samma ström befintliga bro eller den s.k. Norrbro, till hela sin längd göras fast, utan att någon del deraf för sjöfart behöfde blifva rörlig; enär det vid denna broanläggning vore nödvändigt att så väl bereda all den besparing och inskränkning i kostnaden, som med anläggningens ändamål kunde vara förenliga, som ock att tillse, det både erforderlig varaktighet och den för brons läge i en af hufvudstadens mest besökta delar nödiga prydlighet vunnes, samt en för sjöfart rörlig bro vid nämnde ställe icke vore behöflig för annat, än transporter till och ifrån Kongl. Maj:ts på Helgaandsholmen belägna hofstall, hvilka transporter Drätselkommisslonen ansåg kunna, utan synnerlig olägenhet, verkställas med pråmar eller andra roddfartyg utan mest under de rymliga brohvalfven; hvartill ock komme den ytterligare omständighet, att sjöfart med seglande fartyg å Norrström emellan den tillämnade bron och Norrbro, i anseende till den starka strömsättning, som derstädes ofta inträffar, visat sig vara förenad med fara för menniskolif och sjöskada, äfvensom med utgifter för staden vid upptagning af vrak efter fartyg, hvilka, till icke ringa äfventyr al skada för hvalfven, vid Norrbro förolyckag. På dessa, efter vårt omdöme giltiga skäl, togo vi för afgjordt, att Drätselkommisstonens berörde hemställan icke skulle möta motstånd, utan blifva bifallen utan all svårighet. Ett nästan motsatt förhållande synes dock hafva inträffat. Öfver Drätselkommissionens hemställan infordrades utlåtande från Riksmarskalkseambetet, som i sin ordning begärde yttrande häröfver från chefen för Kongl. Maj:ts hofstall. Denne embetsman yttrade, att hofstallets behof af fourage c. till största delen erhålles från de kring Mälarens stränder belägna orter, så att vid stallets brygga årligen upplastas omkring 30,000 lispund hö, 20,000 lispund halm, förutan hafra, samt det förråd af ved och kol, som för stallet är behöflig; att om den ifrågavarande bron till hela sin längd göres fest, deraf blefve en fö!jd, att berörde varor måste upplastas vid Röda Bodarna och köras till hofstallet; hvilket visserligen låte sig göras, ehuru det, i anseende till det långa afståndet, komme att medföra betydlig kostnad och olägenhet; att den af Drätselkommissionen föreslagna transport med pråmar eller roddfartyg utan mast skulle blifva både dyrare och olämpligare, samt i de flesta fall overkställbar, i anseende till den besvärliga omlastningen; att det enda, hvartill pråmar kunde begagnas, ehuru kostsamt det blefve, vore till bortförandet af spillning, hvars afhemtning nu skedde med seglande fartyg; att det af dessa skäl syntes vara önskligt om bron så anlades, att den till en del blefve rörlig, såvida sådant utan alltför stor kostnad och brons vanprydlighet låte sig göras. Efter inhemtandet af detta yttrande utlät sig riksmarskalksembetet, att, ehuru det lika med chefen för hofstallet ansåge transporter af hö och halm till stallet landvägen från Röda Bodarna äfvensom spillningens bortförande på pråmar, medföra betydlig både kostnad och olägenhet, riksmarskalksembetet likväl, med afseende på den stora fördelen för det allmänna af ytterligare en bro öfver Norrström, funne sig icke böravafstyrka bifall till drätselkommissionens hemställan, såvida verkställigheten af den tillämnade örobyggnaden måste blifva derpå beroende; hvilket dock till Kong! Maj:ts nådiga pröfning och afgörande öfverlemnades; hvarjemte riksmarskalksembetet heamställde, att i bändelse någon viss afgift komme att bestämmas för brons begannande, sådan uttryckligen måste förklaras icke böra erläggas, hvarken för kongl. hofvets vagnar och åkdon, eller af den till kong). hofvet och hofstallet hörande betjening, då den är klädd i livr. EESedan dessa utlåtanden inkommit, har Kongl. Maj:t anbefallt öfverståthållareembetet, att till Kongl. Maj.t insända, af vederbörande upprättade kostnadsförslag, alternativt upptagande kostnadsbeloppet för den ifrågaställda bron, om den hel och hållen blefve af fast beskaffenhet, och hvad belopp kostnaden skulle utgöra, om erforderlig del af samma bro vid någotdera landfästet skulle göras rörlig, till beredande af genomfart för bemastade smärre farkoster. I anledning häraf bör drätselkommissionen, dit de från Kongl. Moj:t remitterade handlingarna blifvit af öfverståthållareembetet, för nyssberörde ändamål öfverlemnade, låtit uppgöra de sålunda

15 april 1848, sida 3

Thumbnail