Hr grefve Adolf Rosen har begärt rum i
Aftonbladet för följande:
Uti Aftonbladet för den 28 sistl. Mars lästes en
insänd artikel med rubrik: Ett ord för vinnande
af framgång med jernvägar i Sverige, deruti
framställdes åtskilliga anmärkningar emot företaget
att anlägga den första jernvägen i riket annorstädes
än emellan Stockholm och Upsala, med uttryckande
tillika af den förmodan, att en sådan anläggning
med Stockholm till utgåogspunkt skulle kosta vida
mindre än emellan Örebro och Hult samt blifva på
inkomsternas vägnar långt förmånligare, hvarigenom
den ock stulle verksammare bafordra jernvägsanlägg-
ningens vidare utsträckande och ett skyndsammeare
fullbordande af hela linien emellan Stockholm och
Götheborg. Både sakens vigt och aktningen förin-
sändaren samt dem, hvilza möjligen dela hans me-
ning, bjödo mig att icke lemna artikeln utan svar,
och jag fattade med nöje tillfället att inför allmän-
heten framlägga en fullständig redogörelse för de
öfvervägande skäl, hvilka bestämt mig att i första
rummet företaga en jernvägs-anläggning emellan
Hjelmaren och Wenern. Svaret växte imedlertid till
en vidd, som är alltför stor för en tidningsartikel,
och dst kommer följaktligen icke i sådan form in-
sändaren tillhanda, utan såsom en liten brocbyr,
bvilken blifver i bokhandeln synlig, så snart tryck-
ningen deraf, under nuvarande brådska på trycke-
rierna, medhinnes. Med tillkännagifvande häraf vill
jag dock på förhand här uttala min öfvertygelse, att
ej blott hvilken del som heldst af den stora hufvud-
linien emelian Stockholm och Götheborg, utan ock
hvarje joarnbana inom fäderneslandet, uti de riktnin-
gar, som jag uti min underdåniga snsökning om
rättighet till jernvägars anläggande här iriket upp-
gifvit, skall inom kort tid efter trafikens öppnande
lemna för anliggarne tillfredsställande resultaier der-
af, dess rikare ju längre utsträckt anläggningen blif-
ver och ju längre tid rörelsen fortgår. Naturligtvis
skulle ingen heldre än jag se, att jernvägsanläggning
kunde företagas samtidigt på flera ställen efter ett
system; och då insändaren synes lifvad af intresse
för saxen, hoppas jag, att, i händelsa den af.honom
yttrade öfvertygelsen, att en subskriptionslista för
en bana emellan Stockholra och Upsala skulle, om
saken rätt framställdes, kunna fulltecknas endast i
Stockkolm, äger någon verklig grund, så att den
icke är en blott lös förmodan, insändaren behagar
antaga min uppmaning, att till realiserandet af ett
sådant företag medverka, samt hedra mig med ett
biträde, hvilket jag alltid med tacksamhet emotta-
ger. Stockholm den 6 April 1848.
Ito A. E. v. Rosen.