ATERBLICK
på tafvelgalleriet efter artisternes och littera-
törernes andra soird, i De la Croix salong.
(Slut från gårdagsbl.)
Vi lemnade sednast Historie-facket, hvaruti
Amor afskjutande sin pil, al Westin, spelar
hbufvudrollen och ståtligt pryder salongens öfra
sida. Detta arbete, kanske från konstnärevs
bästa period, var mycket beundradt på sin tid,
och förtjenade det med rätta. Men grundtan-
ken? originaliteten? Under kejsartiden lefde i
Poeris som landsflygtig en utmärkt neapolitansk
målare, Giovanni Giani: han bar målat en A-
mor efter samma id, och deraf finnes en gra-
vyr i Pointill, af en förvillande likhet med
Westins tafla.
I Landskaps-genren företer galleriet särdeles
geda saker. Främst skådom våra landsmän.
Af Palm i Rom, denne dugtige målare, som
här hemma kämpade med brist, vardt miss-
känd, nedsatt och motarbetad af ett Visst parti,
se vi här en utsigt af Tivoli, en herrlig tafla i
Pougsins anda. Det är i solnedgången, och