Iska väl kunna tåla den af mig föreslagna bevillning o ON Tf I , j I Wedberg i hans sednaste anförande gjorda invändIståndare, såsom i ämnet hemmastadda och intresseraaf deras rörelse och likväl på densamma ega rundelig vinst, så framt 46 procent af kontant tillskjutna beloppet må derför anses. Blifver vinsten möjligen mindre, så minskas ock bevillningsbeloppet, ty detsamma, efter hvad redan visadt är, drabbar just i förhållande till vinsten. — Angående den af Hr ning i afseende derå, att delegare i privatbank kontant tillskjuta hela aktiebeloppet, så är behofvet af samma invändnings besvarande förekommet genom den i dag gjorda modifikatonen af min motion. Det är tydligt, att, i den händelse vinsten icke uppgår till mera än 6 proc. af det kontanta tillskottet, blifver bevillningen blott ö proc. af vinsten. — Denna blifver nog ändå större för privatbankerne, än jemförelsevis af hvarje annan rörelse, och detta, fastän privatbantsrörelsen otvifvelaktigt är lugnare, än hvarje annat industri-företag. Under det delegarne sofva, fortgår privatbankens verksamhet lika bra, och vid årets slut taga de med temlig säkerhet sin dryga utdelning, Vid bedrifvande åter af de flesta andra näringar är större eller mindre risk underkastad. Slutligen och för den händelse, att min motion vinner framgång, önskar jag fästa uppmärksamhet vid en af mig deruti förbisedd omständighet, den jag föreställt mig, att mina värda motde, skulle upplysningsvis meddelat, nemligen den, att privatbanksdelegare möjligen, för att såmedelst kringgå det af mig föreslagna bevillningsstadgande, afsätta större eller mindre del af den genom bankrörelsen förvärfvade vinsten till reservfonden, och L j laf mig föreslagna sätt till beskattande af privatlutskottet ej skall underlåta tillse, att föreskrifterne IreÅn gjorda uppgift, att privatbanker ej upplåna pen12 å 300,000 Rdr, för hvilka penningar den erlägger ISerskildt får jog uttrycka min glädje deröfver, att Hr Kock i sitt, till stöd för sin ifrågavarande momin egenskap af ledamot och hans kamrat uti Höglreda staten inkomster, men på en väg, som leder Ikussionen framställda anmärkaing emot den säkerIde kreditiver, så får jag tillkännagifva, att för kreIden egentliga grundfonden för Privatbanken. derigenom måhända undgå att för samma del erlägga bevillning. Jag förmodar likväl, att, i fall det banksrörelse skulie vinna bifal!, Höglofl. Beviliningsi sådant afseende blifva så bestämda och ändamålsenliga, att tillämpningen af den grundsats, jag vclat med mitt förslag fastställa, ej kan på något sätt eluderas. Herr Wedberg: I anledning af den utaf Hr Muningar, så får jag upplysa, att åtminstone en af dessa banker årligen upptager lån till ett belopp af 3 procents ränta. Härjemte förvalta privatbankerne en mängd penningar åt personer, som hafva s. k. uppoch afskrifoings-räkningar med bankerna. — tion sednast hafda anförande, vändt sig till mig, i Statsutskottet. Jag är derigenom i tillfälle att försäkra honom, att jag är lika mon som han, att betill rättvisa och billighet. Herr Embring: I afssende på den under dishet, som finnes för de, af Privat-Bankerna utfärdaditivrörelsens bedrifvande finnes fond, serskild från Dessutom är jag i tillfälle upplysa, att i Smålands Privatbank ej mindre än en million R:dr användes vid den af s. k. uppoch afskrifningars begagnande uppkommande penninge-omsättning; och detta kapital kan icke betraktas annorlunda än såsom dödt. Herr Muren: Jag har alldeles icke velat påstå, att Privatbankerna icke upplåna penningar, utan endast att den större massan af de penniagar, de ut-l låna, af dem sjelfva tillverkas, och jag anser lika angeläget för det allmänna, att en bank uppsom utlåvar. Lika litet är jag i okunnighet derom, att de hålla enskilde personer kreditiver tillhanda, hvilket ock gjort dessa banker temligen drägliga. Skullel de icke hafva befattat sig med sådana penningetransaktioner, så hade de sannerligen varit till ringa ny tta. Herr Tingvall: Då Hr Kocks motion uti detta stånds sista plenum föredrogs, angående förslag derom, att lottägare uti Enaskilde banker, hvarmed jag endast menar Provincialeller Privatbankerne, borde erlägga bevillning till staten med 3 procent af den utdelning, som icke öfverstiger 6 för hundradet, och med 20 procent af hvad derutöfver utdelas, allt beräknadt efter kontant tillskjutne 25 procent af tecknings-summan, eller grurdfonden, var jag en bland dem, som begärde samma motions bordläggande, för att i detta plenum till ytterligare diskussion förekomma, och som jag hvarken nu, eller då frågan framdeles till afgörande inom detta stånd förekommer, tror mig böra gilla eller biträda den sålunda uttalade åsigten, ehuru ganska många afl: ståndets ledamöter deruti instämt, så anser jag mig nu genast böra uti ämnet yttra min mening och h motiverna derför. . Såsom en redan bevisad sanning måste väl antagas, att Enskildte banker äro nyttiga och välgörande för de provinser inom riket, der sådana äro inrättade, eller för landet i allmänhet. Åtminstone lärer väl kunna antagas, att afsi, ten med Bankbolagens bildande varit god och att äfven Regeringen baft denna ötvertygelse bevises ju deraf, att sådane banker blifvit tillåtne. Derföre anser jag för min del också billigheten fordra, att Rikets Ständer icke vidtaga åtgärder i afseende på öfverdrifven beskattning af den vinst, som kan lottägare i Bankbolag tilldelas, helst som då många af de enskilde hankerna ännu icke hunnit stadgas hvarken i afseende å den, för dem högst tillåtna grundfond eller till deras verksamhet, och nu ifrågavarande beskattningsåtgärd ostridigt skulle nedtrycka eller motarbeta bankernas åsyftade ändamål, nemligen, att genom erhållande af erforderligt rörelsekapital vinna styrka, oberoende och allmänhetens förtroende. Man skulle derigenom efter min tanka illa belöna de ru varande intressenterna uti enskildte banker, bvilka, hvad många beträffa, utan att kunna bedöma rörelsens gagnelighet, hvarken för sig eller samhället, på göd tro deråt lånat sin förmögenhet; och följden kan dessutom blifva, att sådane lottägare genom afyttrandet af sina aktier, för att Medlen i annan vinstgifvande rörelse använda, eller blott af misstycke öfver den sålunda påkomna beskattningen, åstadkommer motvilja för nya anteckningar till delaktighet i bankbolaget och alltså Minskning i bankernas rörelsekapital, samt slutligen misstroende till deras säkerhet eller bestånd. Också är det väl ostridigt, att nuvarande intressenter, SOm iklädt sig gemensamt ansvar för betalningen af den banks förbindelser, hvaruti de äro delägare, ingalunda kunna vara för framtiden tryggade emot bankens förluster, och det skulle ju således kunna hända, att lottägarne framdeles förlora måhända mera än de erhållna utdelningarne. Skulle då den nu föreslagna bovillningen emellertid bestämmas, Så saknade ju lottägarne all möjlig uppmuntran för det de på vinst och förlust lemnat sin förmögenhet till ett företag, hvarmed de gagna samhället. Vidare kan jag icke gilla tillämpningen af regeringsformens 57 Såsom stöd för rikets ständers rättighet att beskatta enskilde bankintressenter högre än gällande bevillningsförordning stadgar för den utdelning, som af bankens vinst erhålles. Väl innehåller denna att svenska folkets rätt att sig sjelf beskatta utöfvas af riksens ständer. Men så