— Läsaren finner, af en annons i gårdagens
blid, att Svenska Slöjdföreningens Skola dag-
ligen ökar sin omsorg, att meddela kuaskape:
åt ungdomen i handtverkerierna. Det är ett
glädjande tidens tecken, att således, sent omsi-
der, äfven hes oss arbitaren böjes från den
nästan medvetslösa handtiverksslentrianen, som
verkstaden, lemnad åt sig sjelf eller åt endast
handen, gifver, och att arbetarens begrepp önt-
ligen synes bl.fva sat! i första rummet.
Vi hafva bärvid med särdeles tillfredsställelse
bemärkt att Slöjdföreningens Skola bygger all
sin undervisning på mathematiska elementer;
och utan tvifvel gifves det för slöjdidkaren in-
gen bätre utgångspunkt. Om än icke hvirje
linea, af all form som kommer under arbeta-
rens öga och hand, vore hvad den är, i sic
uppricnelse cch till sin detz1;, hönförlig till en
eller annan geometrisk fizur; så stode änd: ck
den hufvudsakliga vinning för eleven qver af
de rmathematiska elemen!erna, att h:ps tanka
riktas åt och vänjes vid ordnizg och sanning
i begreppet. Detta sker, nämlgen, oivifvelak-
tigt om, hvad vid slöjdskofan är bändelser,
räkningen, och egenskaperna hos de geometri-
ska figurerna inhemtas, icke såsom en utan-
lexa, utan såsom verkligen förstådda bjelpme-
del, och derszs bruk i Skolan inpräglas, genom
en mängd tillämpningar på de beräkningar, upp-
ställningar, ritvingar 0. s. v. som en tintanae
SAR RARE SR ST ROSTA EE TAGAS EET INET