Article Image
UCS Tillaga UCIOIKUIOB, antalet al dc personer, nyulika
kunna och hafva medel till att resa, samt mängden
af de varor, hvilkas transport derå kan ifrågakom-
ma, skulle interessera sig på elt så aflägset ställe,
för en enda skilling? Hvilka förespeglingar gjordes
ej 1809 4810, då Engelsmännerne skulle slåss om
Götha kanalaktier, deraf de, ins. veterligen, när det
kom till stycket, ej togo en enda. En jernväg till
Stockholm skulle dock medföra tio gånger större
olycksdigra suiter än Götha kanal, hvilkens aktier
genom jernvägen äfvenledes skulle falla till noll; en
jernvägs-anläggning, från Götheborg till Stockholm,
skulle genom absorberande af de dertill erforderliga
kapitalerne mycket. mera än i England deh Tysk-
land bli förlamande för alla andra näringar, och det
vissa är, att man ej skulle behöfva vänta länge,
förrän man såg Regeringen anfallas af glupska jern-
vägsaktieinnehafvare, d. v. s. största delen af repre-
sentanterne, att med rikets medel färdigbygga den
till en tredjedel eller fjerdedel färdiga vägen, och
att dessutom garantera aktieägarne för hvad de ut-
lagt 5 proc, ränta. Så har det gått i Preussen och
Sachsen och så kommer det äfven att gå här, om
man rusar åstad i otid. Må de, som man vill locka
att nappa på kroken, låta varna sig af Götha kanal.
Den skulle efter de första och af de kunnigaste En-
ge!smän uppgjorda kalkyler ej uppgå till mera än
några millioner, och hvem vet ej, att den kostar
nära 20? hvem minnes ej huru många af våra
landsmän derigenom ledo betydliga förluster, ja till
och med blefvo utfattige? Få sträckor jernvägar
hafva i England, der man har sjelfva jernet och
der arbetarnes drift fullt öfverväger den mindre
dagspenningen i Sverige, kostat mindre än femton-
tusende P. Sterl. för engelska milen, hvilket för en
svensk mil gör en million sexhundrade tjugutusen
rdr rgs. Föga mindre kosta jernvägarne med allt
tillbehör i Preussen och Hannover, hvarest marken
är jemn och få naturliga svårigheter varit att be-
segra. Ins:s tanka är derföre, att till en början x-
perimentera med jernvägsanläggning emellan Örebro
och Hult. Denna sträcka kan vara en öfvervinner-
lig sak och derigenom kan man samla alla de er-
farenheter, hvilka kunna föra till en grundlig kal-
kyl för större företag framdeles. Ingen enskild be-
höfver i OÖrebro-Hults jernväg taga större andel, än
att han står rycken, äfven om aktierna skulle falla :
till det lägsta. Det är ett offer, nedlagdt på fäder-
neslandets altare. Samtidigt vore bäst, att, enligt
herr statsrådet Staöl v. Holsteins uppmaning för-
lidet år, uttänka något bättre sätt att underhålla
våra större allmänna landsvägar. Att hemmans-
egare skola underhålla dem, såsom de gjort hittills,
hörer till de mest abderistiska företeelser i det nit-
tonde seklet, ty så många olika väghållare, äfven
så många olika äro vägstyckena, och att de under-
hållas uselt, det förmärker visst ingen, som reser
om sommaren och, efter deras befinnande då, ut-
basunerar dem som bland de bästa i Europa; men
pröfva dem om hösten, våren och vid källossningen,
och de skola i de flesta provinser befinnas vara
sämre, än i något annat europeiskt land. Hvarföre
då icke förmå allmogen, att, i stället för det den
nu årligen släpar fram sand och grus, som efter ett
år är gyttja, heldre köra femtio eller hundrade lass !
sten om året långs vägen? Låt staten sedan på
hvar fjerdedels mil utmed vägen lägga en koja, der!
en riktig väghållare, t. ex. en afskedad soldat, kan
bo, som slår sönder stenen och igenfyller spåret, så
fort hjulet gjort vägen ojemn; hela vägen skulle då
inom några år vara macadamiserad, och vore lika
praktikabel under alla årstider. Tag vägpenningar,
och den som då med lätthet kan köra tre gånger
den börda han nu kan lässa, och tre gånger längre
kan spara sitt åkdon samt minst dubbelt så fort
som nu kan komma fram, skall med nöje betala
dem. — Sten, som är det väsendtligaste, som er-
fordras, finnes, utom på skånska slätten, öfverallt i
Sverge, och insändaren tror att rikets hemmanse-
gare, för att slippa ifrån alt väghållningsonus, utan
svårighet skulle ingå derpå. Att sätta detta i ver-
ket, — hvilket småningom kan ske ötver hela riket,
skulle: vara en lätthet mot en jernvägsanläggning
från Stockholm till Götheborg, och utan någons
mehn, om ock i en mindre mån, bereda samma
fördelar som jernvägar, helst sådane i ett så vid-
sträckt och föga befolkadt land som Sverge, i allt
fall utan landets ruin icke skulle kunna anläggas i
så många direktioner som i England, Frankrike och
Tyskland.
En stor id kan jemföras med en frukt, som hän-
ger högst på ett stort träd: äfventyrar jag för att
få den, mina lemmar och mitt lif, så är frukten,
vore den än så kostlig, icke värd ett sådant våg-
spel.n
Man kan, såsom ofvan blifvit yttradt, näp-
peligen bestrida riktigheten af de principer
denna artikel innehåller, i allmänhet betraktade.
Också skulle vi, lika med den Götheborgske
insändaren, anse det vara ganska äfventyrligt
för hvem som helst att nedlägga penningar i
ett jernvägsföretag såsom blott och bar speku-
lation i ändamål att deraf draga ränta på sitt
kapital.
Men deremot kan man icke undgå att an-
märka följande vid artikeln:
f:o Att kostnadsberäkningen för en jernväg
här i Sverge är alldeles för högt upptagen, då
engelsk måttstock dertill blifvit begagnad;
92:o Ått alla de, som bo nära invid och om-
kring den tillämnade jernvägen, kunna hafva
ett stort skäl att intressera sig deri, äfvensom
öfverhufvud egendomsägare i alla de provinser,
genom hvilka vägen kommer att anläggas, dels
derföre att utgifterna till största delen åter
komma att spridas i samma provinser, dels
också derföre att egendomsvärdet derstädes
skulle vinna högst betydligt, så snart jernvä-
gen blefve färdig, i anseende till lättad afsätt-
ning å produkterna. På den vägen bar Götha
kanal redan fullt ut återbetalt sin kostnad, och
kommer att ytterligare göra det, fastän aktie-
egarne ej spunnit silke derpå; och
3:0 Skulle en jernvägsanläggning genom lan-
det utan tvifvel äfven för staten vara af så
stor fördel, att företaget lönade mödan att
derpå uppoffra några millioner under förut-
sättningen af följande oryggliga vilkor, nemli-
gen: att det lemnade bidraget icke sträckte sig
mera än till vissa år, och att anläggningen icke
finge börjas på så många punkter på en gång,
att några nya efterräkningar och suppliker fram-
deles kunde komma, för att få den färdigbyggd
af det allmänna.
LITTERATUR.
Tidskriften för Lärare och Uppfostrare, som
en tid led afbrott genom femte häftets uteblif-
vande, har genom förläggarens försorg blifvi
fantanft Hå Jagt if At Anm Ala et TI LA LP
Thumbnail