de sköna former han gaf dem, skola öfver hela verlden sprida -hans ära (se Postoch Inrikes Tidn. d. 47 Febr. 1845). Tit. Cimmerdahl säger i sin oftanämnde uppsats att han underlåtit förut protestera mot sådana uppgifter, derföre att han ansett saken för en bagatell; att saken verkligen från en sida så blifvit ansedd, synes nogsamt af det honorarium för ritningen, som åt Engel förärades. Men när tit. Cimmerdahl i Aftonbladet för den 8 Oktober 1842 läste: Klockan 4 i dag vid middagstiden har en ny brigg gått af stapeln vid Djurgårdsvarfvet härstädes, och erhöll namnet Jenny. Denna brigg tillhör hr gro:shandlaren Fredholm och är konstruerad af hr Cimmerdahl samt anses för ett mästerstycke i skeppsbyggnadskonsten. Hr Cimmerdahl har redan förut åt samma rederi byggt tre fartyg, hvilka alla utmärka sig såsom ovanligt snabba seglare. Hvarföre protesterade icke tit. Cimmerdahl då mot dessa braskande uppgifter och sade: nsaken är en bagalellv, ty byggnadssättet är en gammal nordamerikansk uppfinning? Då hade det dertill varit rätta tiden, ty då lefde ännu Engel: och emedan tit. Cimmerdahl byggt de andra fartygen efter den idt, som följdes vid konstruktionen af briggen Mary, endast med några smärre förändringar, bar ock ingen sednare ritning behöfts, enligt tit. Cimmerdahls åberopade intyg; dock skulle undantag härvid kunna framställas. Då tit. Cimmerdahl sjelf till Svenskt Conversationslexikons utgifvare lemnat uppgifterna till art. Cimmerdahl i samma lexikon, sidan 262, och då deruti är yttradt, att briggen Mary väckte EurOopas och Amerikas uppmärksamhet; huru rimmar det sig då, att en brigg, byggd här i Stockholm, skulle kunnat väcka Amerikas uppmärksamhet, då byggnadssättet är en gammal nordamerikansk uppfinning)? Jag kan således icke såsom herr Cimmerdahl förklara hela detta förhållande för en bagat-ll, utan önskar, att tit. Cimmerdahl nu lemnar deråt mera uppmärksamhet, för att afgifva svar på mina framkastade frågor, ty det är icke en bagatell, om en uppfinning, som vunnit verldsrykte, tillhör den ena eller andra nationen, eller om den för tidigt hädangångne vetenskapsmannen och menniskovännen 4. Engels ära skall förtrampas och hans minne, liksom hans stoft, grafläggas. Stockholm den 3 November 1847. 9 Joh. Fredr. Anderson, ) Kl la Under-konstruktör vid Kongl. CA Flottans Konstruktionskorps.