Article Image
fått maka åt sig, att sjelfva teologien, som i äldr tider upptog 2 lektioner, nu på ett och annat gym: nasium måst upptaga bredvid sig, icke blott sitt samsyskon hebräiskan, men sin tvätydiga vän filosofien En motionär har ock föreslagit, att de båda skole vid alla gymnasier förenas under en lektor !). Hvac metoderna åter vidkommer, röjer det stor obekantskap med förhållandet, om man icke känner, at genvägar !:) användas vid läroämnen, synnerligast vid de af liberalisterna missaktade gamla språken. Man borde bjuda författaren till detta betänkande att besöka Upsala katedralskola vid en läsning a! latin i någon äfven af de lägre klasserna, och har skulle finna, att gossarne handskas med sina glosor lika muntert, som voro dessa idel rosor !?). Hård är beskyllningen, att skolan ej numera rätt passar för tiden, och så mycket mera orättvis, som mar gjort och gör allt för att passa sig efter tidens ma teriela rigtning !). Men om lärdomsskolan och gymnasium söka att vårda humanitets-ämnen !), och att erinra tiden om vettets värden, under varning för er ytlig och på den inre menniskan overksam civilisation !5), månne derför stafven skall brytas öfver dem och de för pligters vård skola framställas till förkastelse af Konung cch Folk! Beskyllningen, att lärjungarne efter inträdet i det allmänna lifvet ej sällan sakna förmåga att använda de förvärfvade kunskaperna, gäller om alla undervisnings-anstalter utom tillämpnings-skolorna, ja om all teori, som af lifvets praktik skall bringas till verkställighet. Grunder är ett, hjelpredor ewt annat !5). Skulle åter med det anförda åsyftas, att humanitets-studier göra sina idkare oskickliga för lifvet, så har tillmälet hela historien emot sig. I det hos oss så ofta åberopade Preussen visar sig den största förvaltningsskicklighet, och likväl är dess skolverk bygdt på klassisk grund, och läses latin till och med i borgarskolorna. Och det folk, som herr skar öfver hafvet, och vet att styra inom sig och kolonisera öfver hela verlden, dess statsmän utgå ej ur något praktiskt institut, men ur, läroanstalter, der klassiska studier anses högst. Afven hos oss voro de statsmän, som utmärkt sig, klassiskt bildade, och den, som nu slocknar, är det äfven, och med detsamma elementar-läroverkets varmaste vän och kraftige försvarare !7). I53 (Forts.) 10) Äro den kristna teologien och hebräiska språket samsyskon? — Skall man wara tillfredsstäild a! blotta förslaget om teologiska och filosofiska lektionernas förening? Och månne väl talaren gillar denna föreniag af två så tvätydiga vänner? 11) 1212 12) Glosor rimmar onekligen mot rosor; men med blotta rimmet hjelper man sig icke; reson miste ock finnas. Men hvad reson kan upptänkas för att sysselsätta de arma skolgossarna med idelg!0sorn? 13) Om tidens rigtning är materiel, så gör man ju högst orätt i att passa sig derefter; och kan väl talaren gilla detta? 14) Huru vårdas de? Nyss sades ju, att man gör allt, för att passa sig efter tidens materiela rigtning? — :— Det vore allt bra intressani att få se bevis.t för att de s. k. humanitets-ämnena verkligen äro hvad de utgifvas för. Tänk om de vid närmare påsgsende skulle reducera sig till endast — latinska, grekiska och hebräiska glosor! (enligt sammanhanget kan talaren med sina humanitets-ämnen icke mena något annat än de gamla språken). !5) Vettets värden — en på den inre menniskan overksam civilisation — hvad är detta? — Månne något annat än magiska ord, som tros göra en underbar verkan? 16) Exempel: När en abiturient behöfver hjelpredor,, för att uträkna qvadratinnehållet af den simplaste plana figur, eller för att göra den simplaste konstruktion i planet, så hindrar detta icke, att han ju kan hafva goda grunder i geometrien!? 17) Det här anförda behöfde kommentarier; bevisar i allt fall ingenting. Solon, Epaminondas, Perikles, Demosthenes kunde icke ett ord latin, och Franklin och Washington hade icke någon synnerlig klassisk bildning) i vanlig bemärkelse.

30 oktober 1847, sida 3

Thumbnail