Article Image
fått maka åt sig, att sjelfva teologien, som i äldr
tider upptog 2 lektioner, nu på ett och annat gym:
nasium måst upptaga bredvid sig, icke blott sitt sam-
syskon hebräiskan, men sin tvätydiga vän filosofien
En motionär har ock föreslagit, att de båda skole
vid alla gymnasier förenas under en lektor !). Hvac
metoderna åter vidkommer, röjer det stor obekant-
skap med förhållandet, om man icke känner, at
genvägar !:) användas vid läroämnen, synnerligast
vid de af liberalisterna missaktade gamla språken.
Man borde bjuda författaren till detta betänkande
att besöka Upsala katedralskola vid en läsning a!
latin i någon äfven af de lägre klasserna, och har
skulle finna, att gossarne handskas med sina glosor
lika muntert, som voro dessa idel rosor !?). Hård
är beskyllningen, att skolan ej numera rätt passar
för tiden, och så mycket mera orättvis, som mar
gjort och gör allt för att passa sig efter tidens ma
teriela rigtning !). Men om lärdomsskolan och gym-
nasium söka att vårda humanitets-ämnen !), och att
erinra tiden om vettets värden, under varning för er
ytlig och på den inre menniskan overksam civilisa-
tion !5), månne derför stafven skall brytas öfver dem
och de för pligters vård skola framställas till förka-
stelse af Konung cch Folk!
Beskyllningen, att lärjungarne efter inträdet i det
allmänna lifvet ej sällan sakna förmåga att använda
de förvärfvade kunskaperna, gäller om alla under-
visnings-anstalter utom tillämpnings-skolorna, ja om
all teori, som af lifvets praktik skall bringas till
verkställighet. Grunder är ett, hjelpredor ewt an-
nat !5). Skulle åter med det anförda åsyftas, att
humanitets-studier göra sina idkare oskickliga för
lifvet, så har tillmälet hela historien emot sig. I
det hos oss så ofta åberopade Preussen visar sig den
största förvaltningsskicklighet, och likväl är dess
skolverk bygdt på klassisk grund, och läses latin till
och med i borgarskolorna. Och det folk, som herr
skar öfver hafvet, och vet att styra inom sig och kolo-
nisera öfver hela verlden, dess statsmän utgå ej ur
något praktiskt institut, men ur, läroanstalter, der
klassiska studier anses högst. Afven hos oss voro
de statsmän, som utmärkt sig, klassiskt bildade, och
den, som nu slocknar, är det äfven, och med det-
samma elementar-läroverkets varmaste vän och kraf-
tige försvarare !7). I53 (Forts.)
10) Äro den kristna teologien och hebräiska språket
samsyskon? — Skall man wara tillfredsstäild a!
blotta förslaget om teologiska och filosofiska lek-
tionernas förening? Och månne väl talaren gillar
denna föreniag af två så tvätydiga vänner?
11) 1212
12) Glosor rimmar onekligen mot rosor; men med
blotta rimmet hjelper man sig icke; reson miste
ock finnas. Men hvad reson kan upptänkas för
att sysselsätta de arma skolgossarna med idelg!0-
sorn?
13) Om tidens rigtning är materiel, så gör man
ju högst orätt i att passa sig derefter; och kan
väl talaren gilla detta?
14) Huru vårdas de? Nyss sades ju, att man gör
allt, för att passa sig efter tidens materiela rigt-
ning? — :— Det vore allt bra intressani att få
se bevis.t för att de s. k. humanitets-ämnena
verkligen äro hvad de utgifvas för. Tänk om de
vid närmare påsgsende skulle reducera sig till en-
dast — latinska, grekiska och hebräiska glosor!
(enligt sammanhanget kan talaren med sina hu-
manitets-ämnen icke mena något annat än de
gamla språken).
!5) Vettets värden — en på den inre menniskan
overksam civilisation — hvad är detta? — Månne
något annat än magiska ord, som tros göra en
underbar verkan?
16) Exempel: När en abiturient behöfver hjelpre-
dor,, för att uträkna qvadratinnehållet af den
simplaste plana figur, eller för att göra den sim-
plaste konstruktion i planet, så hindrar detta icke,
att han ju kan hafva goda grunder i geometrien!?
17) Det här anförda behöfde kommentarier; bevisar
i allt fall ingenting. Solon, Epaminondas, Pe-
rikles, Demosthenes kunde icke ett ord latin, och
Franklin och Washington hade icke någon syn-
nerlig klassisk bildning) i vanlig bemärkelse.
Thumbnail