BerGras. I Canton Wallis nedstörtade den 44 dennes kl. 4 på morgonen spetsen af Armanny, en mycket hög bergsklippa, öfver byn Secubrancher. Ett stort stenblock rullade ned till ån, kastades öfver den, och ligger nu omkring 50 famnar på andra sidan, 30 fot öfver vattenhöjden. Under sin väg grusade det ett nybygdt trevånings hus, slog igenom ett annat och nedslog två lador. Åtta personer, som sofvo i det förstnämda huset, blefvo underbart nog, utan att vara svårt skadade, framdragna ur ruinerna. — ÖLIKA HASTIGHET PÅ JERNVÄGARNE. Såsom allmänt inses, beror jernvägarnes företräde på den hastighet, hvarmed farten på dem sker och hvarigenom de öka arbetets afkastning. Uti England har man i detta hänseende kommit längst, hvaremot Tyskland står längst tillbaka. Ur Chatelliers arbete: Tyska jernvägarne hemta vi följande uppgifter rörande den snabbhet, hvarmed fortskaffningen sker. På banan Kilometer. från Mönchen till Augsburg räknas på timman 23. 9. E Diösseldorff Elberfeld 24. Rhenbanan . . . . 24. 5. från Wien till Gloggnit . . 26. 2. B Basel . ss s sv 27.4. ä Berlin till Frankfurt . 50. 4. B Berlin Cenhalt . . 31. B, Berlin Stettin . . 352. Magdeburg till Leipzig 32. sålunda i medeltal icke 28 kilometer eller 7 lieues på timman. I Frankrike och Belgien är hastigheten större. Den utgör (i timman) på banan från Saint Etienne till Lyon . . . 42.9. EE Strasburg Basel. . . 30.9. Amiens Abbeville . 33. Paris Rouen . . 57.5. Paris Lille . . . 39. Rouen Havre. . . 39.2. Paris Valenciennes 40. ET Orleans Tours. . . 40.3. E, Paris Orleans . . 40.5. således icke fullt 355 kilometer eller 8 ?, lieues i timman, eller 37 kilometer 5, om man ej beräknar banan Saint Etienne till Lyon. Medeltalet åter på engelska banorna utgör, enligt grefve Darus rapport i Monitören för den 29 Juli 4847, 13, 14, ja ända till 47 lieues i timman i medeltal och ändå inräknas häruti uppehållen på stationerna, som torde kunna antagas till 3 å 4 minuter på hvarje. Under sista året har hastigheten än mera blifvit ökad. Ju längre banormra bli, dess fortare vill allmänheten. År 4846 var förhållandet följande : s På banan från? 228 Kil. 2 London Dover 50. Li 4 EGreat-Junction . .52 5 z fx London till Birmingham . .54. 7. ss. London Brighton . . . 54. 7. ak. To E Manchester till Birmingham 34. 7. Londons sydvestra . . . . 62. 2. Great-Western . . . . . 69. 2. Således 57 kilometer (414 , lieues) i timman eller dubbel hastighet mot tyska banornas samt en tredjedel högre än de franska. Hvad äro likväl dessa hastigheter jemförda med orkanens, som går 2415 kilometer i timman, Jjudet 4,224, ljuset 1.056,720,000 0. 8. V. — TorasJErR. Det verldsberömda och hos oss sällsynta Tokajervinet kommer måhända snart nog att icke längre tillhöra sällsyntheterna. Åtminstone har man redan börjat på åtskilliga ställen fabricera deraf i temligen stor skala. Vid sista industriexposition i Oedenburg blef det nemligen ådagalagdt, att af 23,000 fat vin, som der i trakten årligen produceras, 5,000 fat göras söta medelst Smyrnarussin och derpå säljas i Schlesien och Polen såsom Tokajer. Man påstår till och med, att ifrån sjelfva Böhmen, grannen till det ryktbare vinets hemland, Tokajer beställes i Oedenburg. — BIDRAG TILL SPELHUSSTATISTIKEN. Sedan den siste spelhusentreprenören i Baden, Benazet, erhöll sitt privilegium och öppnade sitt etablissemang för lycksökare, hafva ej mindre än 7 sjelfmord förekommit i följd af förluster på spel. Under det han var entreprenör för spelhusen i Paris, afhände sig icke mindre än 300 olyckliga spelare lifvet. Alla dessa sjelfmord hafva blifvit lagligen ådagalagda, såsom utförda antingen i sjelfva spelrummen, eller omedelbart efter förlusterna. Och huru många bafva icke dessutom i all tysthet tagit lifvet af sig i följd af spelförluster, utan att sådant sedermera blifvit allmännare kändt? (Läsebibl.);