Article Image
BerGras. I Canton Wallis nedstörtade
den 44 dennes kl. 4 på morgonen spetsen af Ar-
manny, en mycket hög bergsklippa, öfver byn Se-
cubrancher. Ett stort stenblock rullade ned till ån,
kastades öfver den, och ligger nu omkring 50 fam-
nar på andra sidan, 30 fot öfver vattenhöjden. Un-
der sin väg grusade det ett nybygdt trevånings hus,
slog igenom ett annat och nedslog två lador. Åtta
personer, som sofvo i det förstnämda huset, blefvo
underbart nog, utan att vara svårt skadade, fram-
dragna ur ruinerna.
— ÖLIKA HASTIGHET PÅ JERNVÄGARNE. Såsom
allmänt inses, beror jernvägarnes företräde på den
hastighet, hvarmed farten på dem sker och hvar-
igenom de öka arbetets afkastning. Uti England
har man i detta hänseende kommit längst, hvar-
emot Tyskland står längst tillbaka. Ur Chatelliers
arbete: Tyska jernvägarne hemta vi följande upp-
gifter rörande den snabbhet, hvarmed fortskaffnin-
gen sker. På banan
Kilometer.
från Mönchen till Augsburg räknas på timman 23. 9.
E Diösseldorff Elberfeld 24.
Rhenbanan . . . . 24. 5.
från Wien till Gloggnit . . 26. 2.
B Basel . ss s sv 27.4.
ä Berlin till Frankfurt . 50. 4.
B Berlin Cenhalt . . 31.
B, Berlin Stettin . . 352.
Magdeburg till Leipzig 32.
sålunda i medeltal icke 28 kilometer eller 7 lieues
på timman.
I Frankrike och Belgien är hastigheten större.
Den utgör (i timman) på banan
från Saint Etienne till Lyon . . . 42.9.
EE Strasburg Basel. . . 30.9.
Amiens Abbeville . 33.
Paris Rouen . . 57.5.
Paris Lille . . . 39.
Rouen Havre. . . 39.2.
Paris Valenciennes 40.
ET Orleans Tours. . . 40.3.
E, Paris Orleans . . 40.5.
således icke fullt 355 kilometer eller 8 ?, lieues i
timman, eller 37 kilometer 5, om man ej beräknar
banan Saint Etienne till Lyon.
Medeltalet åter på engelska banorna utgör, enligt
grefve Darus rapport i Monitören för den 29 Juli
4847, 13, 14, ja ända till 47 lieues i timman i me-
deltal och ändå inräknas häruti uppehållen på sta-
tionerna, som torde kunna antagas till 3 å 4 mi-
nuter på hvarje. Under sista året har hastigheten
än mera blifvit ökad. Ju längre banormra bli, dess
fortare vill allmänheten. År 4846 var förhållandet
följande :
s På banan från? 228 Kil.
2 London Dover - - 50. Li
4 EGreat-Junction . .- - 52 5
z fx London till Birmingham . .- 54. 7.
ss. London Brighton . . . 54. 7.
ak. To
E Manchester till Birmingham 34. 7.
Londons sydvestra . . . . 62. 2.
Great-Western . . . . . 69. 2.
Således 57 kilometer (414 , lieues) i timman eller
dubbel hastighet mot tyska banornas samt en tredje-
del högre än de franska.
Hvad äro likväl dessa hastigheter jemförda med
orkanens, som går 2415 kilometer i timman, Jjudet
4,224, ljuset 1.056,720,000 0. 8. V.
— TorasJErR. Det verldsberömda och hos oss
sällsynta Tokajervinet kommer måhända snart nog
att icke längre tillhöra sällsyntheterna. Åtminstone
har man redan börjat på åtskilliga ställen fabricera
deraf i temligen stor skala. Vid sista industriexpo-
sition i Oedenburg blef det nemligen ådagalagdt,
att af 23,000 fat vin, som der i trakten årligen pro-
duceras, 5,000 fat göras söta medelst Smyrnarussin
och derpå säljas i Schlesien och Polen såsom Toka-
jer. Man påstår till och med, att ifrån sjelfva
Böhmen, grannen till det ryktbare vinets hemland,
Tokajer beställes i Oedenburg.
— BIDRAG TILL SPELHUSSTATISTIKEN. Sedan
den siste spelhusentreprenören i Baden, Benazet, er-
höll sitt privilegium och öppnade sitt etablissemang
för lycksökare, hafva ej mindre än 7 sjelfmord före-
kommit i följd af förluster på spel. Under det han
var entreprenör för spelhusen i Paris, afhände sig
icke mindre än 300 olyckliga spelare lifvet. Alla
dessa sjelfmord hafva blifvit lagligen ådagalagda,
såsom utförda antingen i sjelfva spelrummen, eller
omedelbart efter förlusterna. Och huru många bafva
icke dessutom i all tysthet tagit lifvet af sig i följd
af spelförluster, utan att sådant sedermera blifvit
allmännare kändt? (Läsebibl.);
Thumbnail