Article Image
Lagerhamn i Döderhultsvik nyligen företagit sig att bygga fartyg. Som saken förtjenar uppmärksarihet utdrage vi derutur följande: Virket upphugges och ihopsättes propositionelt i sjelfva skogen och, då alla delar äro färdige, nedtagas de och transporteras till sjön. Förlidne midsommardag var ett sådant fartyg färdigt i Turlundaskogen af Mörlunda socken, Fartyget håller 82 fot i längden öfver stäf, 23 d:o i bredden, är djupt i rummet 19 fot tum, och kommer att draga cirka 65 läster. Alla omkostnader för virket och dess uppsättande i skogen har uppgått tillsammanräknadt till 1600 rdr rgs, nedtransporten till Döderhultsviks varf skedde i 55 lass och betaltes med 1444 rdr rgs; hela fartyget beräknades att väga 110 sk. Herr Lagerhamn rekommenderade detta sätt att bygga fartyg såsom betydligt billigare än det vanliga och furuskogen betalar sig dervid vida bättre än på det sätt han vanligen användes. Vid skeppsbyggeriet blir af virket vanligtvis omkring ?, affall, hvarföre stransportkostnaden vid fartygens tillbuggning i skonsenoligt mindre. — Hr Lagerhkamn har påbegynt ett annat fartyg på samma ställe, der det förra varit uppsatt. I sammanhang härmed bör nämnas, att på sednare tiden blifvit företaget att upphugga ekvirke efter mallar på stället der träden fällas. Härigenom vinnes, utom fördelen af lindrigare transportkostnad, äfven den att bättre kunna utröna virkets beskaffenhet och att kunna använda äfven mindre bitar och sådane, hvilka förr icke ansågs lönande att inköra still varfvet. PARAR Nn i

23 juli 1847, sida 3

Thumbnail