Article Image
Lagerhamn i Döderhultsvik nyligen företagit
sig att bygga fartyg. Som saken förtjenar upp-
märksarihet utdrage vi derutur följande:
Virket upphugges och ihopsättes propositionelt i
sjelfva skogen och, då alla delar äro färdige, ned-
tagas de och transporteras till sjön. Förlidne mid-
sommardag var ett sådant fartyg färdigt i Turlunda-
skogen af Mörlunda socken, Fartyget håller 82 fot
i längden öfver stäf, 23 d:o i bredden, är djupt i
rummet 19 fot tum, och kommer att draga cirka
65 läster. Alla omkostnader för virket och dess
uppsättande i skogen har uppgått tillsammanräknadt
till 1600 rdr rgs, nedtransporten till Döderhultsviks
varf skedde i 55 lass och betaltes med 1444 rdr rgs;
hela fartyget beräknades att väga 110 sk. Herr
Lagerhamn rekommenderade detta sätt att bygga
fartyg såsom betydligt billigare än det vanliga och
furuskogen betalar sig dervid vida bättre än på det
sätt han vanligen användes. Vid skeppsbyggeriet
blir af virket vanligtvis omkring ?, affall, hvarföre
stransportkostnaden vid fartygens tillbuggning i sko-
nsenoligt mindre. — Hr Lagerhkamn har
påbegynt ett annat fartyg på samma ställe, der det
förra varit uppsatt.
I sammanhang härmed bör nämnas, att på sed-
nare tiden blifvit företaget att upphugga ekvirke
efter mallar på stället der träden fällas. Härigenom
vinnes, utom fördelen af lindrigare transportkostnad,
äfven den att bättre kunna utröna virkets beskaffen-
het och att kunna använda äfven mindre bitar och
sådane, hvilka förr icke ansågs lönande att inköra
still varfvet.
PARAR Nn i
Thumbnail