Article Image
satt stölla sig till efterrättelse de särskilda kontroler i afseende på effekternas användande för det upp: gifna ändamålet och återutförseln deraf, som af genera! u!lstyrelsen föreskrifvas. Förhållandet med svenska handelsflottan under 20 års tid synes af nedanstående tabell, hvarvid likvä anmärkes, att någon fullständig uppgift på landt män tillhöriga fartyg icke finnes förr än år 48530. Hundelsfartyg af 5 läster och deröfver (utom ångfartyg) ti hörande ÅA ör ja fe je je jla föl få pl pr ITIITINITTET 2 RR RAT S 2 ARD HUCPSGENA T CM 2 VI D ta oso 08 co 83 Bo Ba 2 fe ta a a DS DES 0 mm OLIG mm IG OO TF AD EA RK LE mHAGSHÖPFKTANSSAHTA TIA z en FÖRSE SE SE SEE SEE SEESEE SIE NE ÅR SARS GD RR KS a RA SS 10 mö De AR Lr GS IG Oe MN RR ör MANN ex 9 SS ÖTLe ö fv CO AI 03 IG Sy ID ON S I (EN 9 LIG DO AT OC I DS fe NOS OL LI 12 10 19 10 1S 10 se Of 19 1 Ia ba ke bete ot Rn OT OC fr te IG NG HI NP OG DL LIG ON 18 ST ÄN RO OK 0 Gt 1 Ae OL 00 ÖL 2 NRNIRKHNUNARNNHHNNRNNDAHABP AA TA Sa ON IR DO SL F SIN DS DO DD OD IG 10 RA ÄLEIIA One Öd OM SR Ds Km be SA IC UN GR SANS OK RÄNSKND 23 LA Co 12 1 Lö ee Ar AI MI MI SI 83 55 Må MT NES EP AR 1 NNYTBÖREKYRANTSIKS bodd DS fe de jade je fö för fe je Jäå jäe få för 2 RNA IS RR I SR NS BA GS HN RN DNS KR RR 3 Ä KR FR NG SK RT DS 22 16 13 KO MOND INB je jade je je hån je jaa Jae ja fe få Joe fn DÖ — DM 20 33 C0 MI 03 00 5 fn SD je hr hö AR PR SN ONA IEC 3 inn ÖN Sn SUR I RR IG RR OG DK NR IG KCR LA 5 BEEGOBRENARADBANNUNKADA LE SST SSNISS GA RN SG te ser NR dr 2 10 AN NGA 00 än en a DN DI ANA DE SE is RA TIG hl Gl I DD I KN de an te a I ÖRE RGÄARPRÖNA SS Ib Boll a 3 Denna förteckning visar, att flottan, som undergick nästan oafbruten minskning från år 4826 till och med år 4836, och under det följande året fick någon tillökning i landtmän tillhöriga fartyg, från och med år 1838, då flera lättnader för införseln af skeppsförnödenheter medgåfvos, till och med 4842 erhöll en tillväxt af mer än 23,000 läster. — Efter denna tid har segelfartygens lästetal väl något minskats; men detta förhållande torde böra tillskrifvas dels den omständigheten, att låga frakter under åren 4842 och 4843 gåfvo föga uppmuntran till skeppsbyggnad, dels den betydliga tillökning i antalet af ångfartyg, som under dessa åren ägt rum. Handelsflottans tillväxt kan visserligen icke ensamt tillskrifvas de ifrågavarande införselstillåtelserne och lindrigare tullbestämmelserne; men ehuru en betydlig andel häri utan tvifvel tillkommer den efter hand lättade landtmannaseglationen och isynnerhet fraktfarten emellan främmande länder, i följd af de under sednare tider afslutade handelstraktaterne med de förnämsta makter; så torde det likväl icke kunna nekas, att den genom de nya författningarne beredda lättnaden i fartygens utredningskostnad jomväl i någon mån bidragit till detta lyckliga förhållande. 2 22 (Slutet följer.) ——A

29 maj 1847, sida 3

Thumbnail