efter omständigheterna endast 16, 20 å 25 fot från
I nuvarande kajen, samt svängas in i linie med denna
å
;
;
r
j
medelst ringmurar;
att på 30 ä 32 fots afstånd från detta landfäste
(en bredd som torde blifva fullt tillräcklig för far
tygstrafiken), sänkes och pålas den första stenkistan
i strömmen för den fasta brobyggnaden;
att mellan merberörde landfäste och nyssnämnde
första bropeeren skall byggas en rörlig bro för sjö-
fartens obehindrade fortkomst; ;
att åt denna rörliga bro, — naturligtvis med iakt-
tagande af åtskilliga smärre ändringar i konstruk-
tionen i anseende till de olika dimensionerna, — gif-
ves ungefär samma enkla och, å en plats sådan som
denna, efter min öfvertygelse ändamålsenliga inven-
tion, som är använd för de af jern och träd sam-
mansatta dragbroarne utefter Götha kanal-linien:
och att dragbrons machineri placeras å landfästet,
hvadan bron, vid öppnandet, kommer att införas å
landet. —
4:0 Hvad konstruktionen af den egentliga fasia
brobyggnaden rörer, så har jag här förut, angående
peererna eller hvalfstöden ödmjukligen yttrat min
tanka vara, att dessa borde muras å de föreslagna
stenkistorna utaf huggen granitsten med hydrauliskt
murbruk. Jag får nu, angående denna del af arbe-
tet, tillägga: alt, i arscende till sjön Mälarens vat-
tenvariationer, hvilka, enligt äldre observationer, nå-
gon gång, om än sällan, visat sig uppgå till 3 Y, fot,
peererne måste, om man skall kunna vara fullt säker
att brohvalfven icke möjligen i framtiden komma
att lida mehn af vattnet vid flodtid, uppmuras till
en höjd af minst 6 fot öfver lägsta vattenytan innan
hvalfsprången vidtaga. Som Riddarhusgränden, hyil-
ken lutar alltifrån Riddarhustorget, dock starkast
närmast strömmen, med sin nedra ända ligger, lika-
som kejen vid Tegelbacken, endast omkring 6 fot
öfver lägsta vattenytan, går det återigen icke an att
höja pecrerna mera, ty sådant ledde naturligtvis der-
hän att brons farbana, som, i följd af hvalfbågarnes
stigning, i alla fall skulle komma att ligga cirka 44
å 45 fot öfver lägsta vattenytan, följaktligen blefve
alltför hög i förhållande till de låga stränderna på
ömse sidor. Afven under antagande af den, vid här-
varande förhållanden, minsta möjliga höjd för kro-
peererna, uppstår således likväl behof utaf att på-
fylla Riddarhusgränden will lika höjd med Riddar-
hustorget och att, genom fyllning vid Tegelbacken,
bilda en lutande plan mellan broändan och Nya
Kungsholmsbrogatan, ty Riddarhustorgets yta är be-
lägen 453 fot öfver lägsta vattnets ståndpunkt, men
Kungsholmsbrogatan utefter Tegelbacken iigger blott
40 fot öfver nämnde punkt. Efter detta förslag kom
alltså brons hela farbana att anläggas ungefär i. ni-
veau med Stora Nygatan, samt nedkörningen från
den rörliga bron, öfver Tegelbacken, till Nya Kungs-
holmsbrogatan, att erhålla en lutning, svarande n.ot
blott 4 fot i höjd på hvar 35:te fot i längd.
Hr Modig hemställer dock huruvida icke den
plan, som för brobyggnaden skall upprättas, kör
upptaga såsom alternativförslag, att t. ex. de peerer,
som uppföras å ömse sidor närmast stränderne, be-
räknas till en höjd af 5. fot, eller lika med hit-
tills observerade högsta vattenytan; att de andra
pecrerne i ordningen höjas 4!, å 2 fot öfver de
första, och att återigen 3:dje peeren, från hvardera
sidan räknadt, ytterligare höjes likaledes 4!v, å 2
fot öfver de 2:ne andra. Bron skulle då blifva
högst på midten samt dess farbana åt båda ändarne
erhålla en långsluttande docering af högst cirla 4
fot i höjd på hvar 33:te fot i längd. Under förut-
sättning och med vilkor att konstruktionen å bro-
hvalfven blefve sådan, att lika styrka och tillförlit-
lighet ernåddes medelst detta sednare alternativ,
som när bron anlägges med hvalf å peerer, hvilka
alla byggas lika höga, anser hr M. att detsamma
borde företrädesvis antagas till utförande, emedan
tillfälle sålunda beredes till fri och obehindrad pas-
sage under brohvalfven för pråmar och mindre se-
gelbåtar med fällmaster, äfven under de tider då
högsta vatten i Mälaren existerade; — ett förhål-
lande som näppeligen kunde ega rum om bron byg-
ges enligt första alternativet. Påfyllningarne till
höjning så väl af Riddarhusgränden som Tegelbac-
ken åro lika oundgängliga för det sednare som för
det första alternativet.
Antalet utaf peererne anser hr M. böra blifva
minst 8 stycken, emedan man eljest nödsakas till-
taga så stora spann för hvalfven att dessas bågar
skulle komma att höja brons farbana så mycket, att
densamma bildade en backe i förhållande till ga-
torne på strömmens båda stränder. Sträckningen
öfver strömmen är 744 fot, räknadt från ett på rod-
darbåtstrappan vid Riddarhusgränden utsatt märke
och till ytterkanten af lastkajen vid Tegelbacken,
der äfvenväl ett märke blifvit gjordt.
Om bropeererne bestämmas att erhålla en bredd af
40 fot hvardera i dagen, — eller till de punkter
hvarest hvalfsprången vidtaga, — så skulle, om 8
peerer anläggas, jernhvalfven erhålla omkring 75,
högst 76 fot spann.
Oansedt Riddarhusgränden icke är bredare än 50
å 514 fot (den sednare bredden anträffades nederst
emot roddartrappan), anser hr M. sig böra projek-
tera att den nya brons bredd målte bestämmas till
36 fot, emedan man derigenom sättes i tillfälle
att anbringa trottoirer för fotgängare af 6 fots bredd
på hvardera sidan om körbanan, hvilken då kunde
anläggas 24 fot bred. Skulle kommissionen der-
emot anse att brons bredd icke bör tilltagas större
län den nyssanförda gatans, eller 34 fot, så hemstäl-
ler han, i betraktande af brons längd, huruvida icke
Ikörbanan bör göras med 22 fots bredd, och den
legentliga minskningen således ske å trottoirernes, —
hvilka, i sådan händelse, blefve endast 4 !, fot breda
I hvardera.
För farbanans bildande kan anföras 9:ne alterna-
Jtiver: antingen att göra densamma af träd, i hvil-
ket fall dubbel beläggning med 3 tums plank torde
-Iböra användas; eller ock af jernplåtar, ofyanpå hvilka
en ändamålsenlig betäckning af tjenliga jordarter
Im. m. skulle åvägabringas. Det sednare blifver vis-
serligen primitivt kostsammast, men som framtida
beståndet derigenom bäst tillförsäkras, tillstyrker hr
M. detsamma företrädesvis. .
Under anförande att äfven för ett approximativt
,
j
j
I förslags uppgörande erfordras utarbetande af åtskil-
liga detaljritningar; anser br M. att kostnaden för
alla de arbeten, somji och för broanläggning mellan