Article Image
efter omständigheterna endast 16, 20 å 25 fot från I nuvarande kajen, samt svängas in i linie med denna å ; ; r j medelst ringmurar; att på 30 ä 32 fots afstånd från detta landfäste (en bredd som torde blifva fullt tillräcklig för far tygstrafiken), sänkes och pålas den första stenkistan i strömmen för den fasta brobyggnaden; att mellan merberörde landfäste och nyssnämnde första bropeeren skall byggas en rörlig bro för sjöfartens obehindrade fortkomst; ; att åt denna rörliga bro, — naturligtvis med iakttagande af åtskilliga smärre ändringar i konstruktionen i anseende till de olika dimensionerna, — gifves ungefär samma enkla och, å en plats sådan som denna, efter min öfvertygelse ändamålsenliga invention, som är använd för de af jern och träd sammansatta dragbroarne utefter Götha kanal-linien: och att dragbrons machineri placeras å landfästet, hvadan bron, vid öppnandet, kommer att införas å landet. — 4:0 Hvad konstruktionen af den egentliga fasia brobyggnaden rörer, så har jag här förut, angående peererna eller hvalfstöden ödmjukligen yttrat min tanka vara, att dessa borde muras å de föreslagna stenkistorna utaf huggen granitsten med hydrauliskt murbruk. Jag får nu, angående denna del af arbetet, tillägga: alt, i arscende till sjön Mälarens vattenvariationer, hvilka, enligt äldre observationer, någon gång, om än sällan, visat sig uppgå till 3 Y, fot, peererne måste, om man skall kunna vara fullt säker att brohvalfven icke möjligen i framtiden komma att lida mehn af vattnet vid flodtid, uppmuras till en höjd af minst 6 fot öfver lägsta vattenytan innan hvalfsprången vidtaga. Som Riddarhusgränden, hyilken lutar alltifrån Riddarhustorget, dock starkast närmast strömmen, med sin nedra ända ligger, likasom kejen vid Tegelbacken, endast omkring 6 fot öfver lägsta vattenytan, går det återigen icke an att höja pecrerna mera, ty sådant ledde naturligtvis derhän att brons farbana, som, i följd af hvalfbågarnes stigning, i alla fall skulle komma att ligga cirka 44 å 45 fot öfver lägsta vattenytan, följaktligen blefve alltför hög i förhållande till de låga stränderna på ömse sidor. Afven under antagande af den, vid härvarande förhållanden, minsta möjliga höjd för kropeererna, uppstår således likväl behof utaf att påfylla Riddarhusgränden will lika höjd med Riddarhustorget och att, genom fyllning vid Tegelbacken, bilda en lutande plan mellan broändan och Nya Kungsholmsbrogatan, ty Riddarhustorgets yta är belägen 453 fot öfver lägsta vattnets ståndpunkt, men Kungsholmsbrogatan utefter Tegelbacken iigger blott 40 fot öfver nämnde punkt. Efter detta förslag kom alltså brons hela farbana att anläggas ungefär i. niveau med Stora Nygatan, samt nedkörningen från den rörliga bron, öfver Tegelbacken, till Nya Kungsholmsbrogatan, att erhålla en lutning, svarande n.ot blott 4 fot i höjd på hvar 35:te fot i längd. Hr Modig hemställer dock huruvida icke den plan, som för brobyggnaden skall upprättas, kör upptaga såsom alternativförslag, att t. ex. de peerer, som uppföras å ömse sidor närmast stränderne, beräknas till en höjd af 5. fot, eller lika med hittills observerade högsta vattenytan; att de andra pecrerne i ordningen höjas 4!, å 2 fot öfver de första, och att återigen 3:dje peeren, från hvardera sidan räknadt, ytterligare höjes likaledes 4!v, å 2 fot öfver de 2:ne andra. Bron skulle då blifva högst på midten samt dess farbana åt båda ändarne erhålla en långsluttande docering af högst cirla 4 fot i höjd på hvar 33:te fot i längd. Under förutsättning och med vilkor att konstruktionen å brohvalfven blefve sådan, att lika styrka och tillförlitlighet ernåddes medelst detta sednare alternativ, som när bron anlägges med hvalf å peerer, hvilka alla byggas lika höga, anser hr M. att detsamma borde företrädesvis antagas till utförande, emedan tillfälle sålunda beredes till fri och obehindrad passage under brohvalfven för pråmar och mindre segelbåtar med fällmaster, äfven under de tider då högsta vatten i Mälaren existerade; — ett förhållande som näppeligen kunde ega rum om bron bygges enligt första alternativet. Påfyllningarne till höjning så väl af Riddarhusgränden som Tegelbacken åro lika oundgängliga för det sednare som för det första alternativet. Antalet utaf peererne anser hr M. böra blifva minst 8 stycken, emedan man eljest nödsakas tilltaga så stora spann för hvalfven att dessas bågar skulle komma att höja brons farbana så mycket, att densamma bildade en backe i förhållande till gatorne på strömmens båda stränder. Sträckningen öfver strömmen är 744 fot, räknadt från ett på roddarbåtstrappan vid Riddarhusgränden utsatt märke och till ytterkanten af lastkajen vid Tegelbacken, der äfvenväl ett märke blifvit gjordt. Om bropeererne bestämmas att erhålla en bredd af 40 fot hvardera i dagen, — eller till de punkter hvarest hvalfsprången vidtaga, — så skulle, om 8 peerer anläggas, jernhvalfven erhålla omkring 75, högst 76 fot spann. Oansedt Riddarhusgränden icke är bredare än 50 å 514 fot (den sednare bredden anträffades nederst emot roddartrappan), anser hr M. sig böra projektera att den nya brons bredd målte bestämmas till 36 fot, emedan man derigenom sättes i tillfälle att anbringa trottoirer för fotgängare af 6 fots bredd på hvardera sidan om körbanan, hvilken då kunde anläggas 24 fot bred. Skulle kommissionen deremot anse att brons bredd icke bör tilltagas större län den nyssanförda gatans, eller 34 fot, så hemställer han, i betraktande af brons längd, huruvida icke Ikörbanan bör göras med 22 fots bredd, och den legentliga minskningen således ske å trottoirernes, — hvilka, i sådan händelse, blefve endast 4 !, fot breda I hvardera. För farbanans bildande kan anföras 9:ne alternaJtiver: antingen att göra densamma af träd, i hvilket fall dubbel beläggning med 3 tums plank torde -Iböra användas; eller ock af jernplåtar, ofyanpå hvilka en ändamålsenlig betäckning af tjenliga jordarter Im. m. skulle åvägabringas. Det sednare blifver visserligen primitivt kostsammast, men som framtida beståndet derigenom bäst tillförsäkras, tillstyrker hr M. detsamma företrädesvis. . Under anförande att äfven för ett approximativt , j j I förslags uppgörande erfordras utarbetande af åtskilliga detaljritningar; anser br M. att kostnaden för alla de arbeten, somji och för broanläggning mellan

25 maj 1847, sida 3

Thumbnail