som dessutom förekommer nästan i alla vid ström-
mar anlagda, med flere broar försedda större städer,
näppeligen kunna observeras eller stöta ögat — — —
Hr Modig upptager härefter tvänne andra förslag:
det ena att låta bron gå öfver Strömsborg, samt der
bilda en vinkel, det andra att föra den rakt öfver
från Riddarhusgränden till Röda bodarna, men in
vänder mot det förra, att gatornas belägenhet ej
lämpar sig derför och att bron skulle få ett serde-
les fult utseende i anseende till missförhållandet
emellan de båda armarnas olika längd och emot
det sednare att den skulle åstadkomma en betydligt
ökad grundläggningskostnad.
I afseende på grundläggningsarbetet inskränka vi
oss att upptaga sjelfva de förslag, som göras såsom
resultater af undersökningen:
Resultatet af borrningarne, jemfördt med profi-
lerne öfver strömmers botten ofvan- och nedanom
linien för nya brobyggnaden, — af hvilka sistnämn-
de bland annat inhemtas, att vattnets sektions-area
är större i den rigtning som för broanläggningen
projekteras, än hvad förhållandet är ofvanom Ströms-
borg, hvarigenom förstbesagde linia ytterligare har
den fördel att, fastän arean för vautnets framrin-
nande minskas i följd utaf bropeerernas byggnad,
strömdraget dock icke kan komma att i någon be-
tydligare mån derigenom göras starkare, — föran-
leder mig i ödmjukhet hemställa och föreslå:
att grundläggningen för brons södra landfaste må
verkställas med väl sammanhugget, 20 å 30 alnar
uti ruvarande stranden inlöpande rustvirke, derför
gräfning bör förrättas så att bjelkarnes öfverkant
kommer alt ligga minst 4:, fot under lägsta ob-
serverade vattenytan, och utan vidare pålning än 4
å 3 pålrader under ändan af rustvirket mot ström-
sidan;
att norra landfästet, för hvilket jag förmodar att
man dessutom kan vid grundläggningen göra an-
vändbara och nyttiga de pålar, som för nuvarande
kajen äro nedslagne, utbygges med stenkista 16, 20
å 25 fot från kajen och att pålning verkställes uti
stenkistan, å hvilket allt derefter för blifvande mu-
ren anbringas en plattform af bjelkar, hvars öfra
sida bör ligga 4 V, fot under lägsta vattnet;
samt att grund för bropeererne, eller hvalfstöden,
åvägabringas genom dels stenkistor, som konstrue-
ras med både sänknings- och fyllningsrum samt med
spets eller vinkel både mot och med strömdraget,
dels pålning uti dessa kistors fyllningsrum.
Pålningen uti kistorne bör icke verkställas förr än
hvarje kista successivt blifvit, medelst stenlastning
uti sänkhingsrummen, å vederbörligt ställe sänkt
samt inrigtad; och pålarne, som erfordras i allmän-
het blott 48 å 20 alnar långa för att kunna ned-
drifvas så att de träffa och stanna i det pålitliga
fasta jord- eller gruslagret, med undantag måhända
för de 2:ne kistorne närmast intill Tegelbacken,
hvarest torde erfordras 25 alnars pålar, afskäras,se-
dan de blifvit tillräckligt nedslagna samt med sten
kringfyllda, till samma höjd som öfverkanten på
stenkistorne, eller lika med 2 fot under lägsta ob-
serverade vattenytan. Slutligen anbringas derofvan-
på en plattform af 7 å 8 tum höga bjelkar, hvarå
de egentliga peererne eller hvalfstöden sedermera
muras med hydrauliskt cement af huggen granit-
sten. Det får härvid tillika anmärkas, att stenki-
storne böra i basen vara så mycket större än itop-
pen, att lutningen af sidorne svarar mot 4 fot på
hvar 35:e fot i höjd.
Ändamålet med pålningens anbringande inuti
stenkistorne är att fullt tillförsäkra byggnaden mot
all sorts rubbning; ty erfarenheten har flerestädes
visat, att omsorgsfullt sammantimrade och väl sänkta
kistor icke varit tillfyllestgörande att hindra suc-
cessiv, om ock stundom ej betydlig sjunkning. Att
deremot grund för peererna endast använda pålning,
vågar jag för ingen del tillstyrka vid en solid bro-
anläggning på det vattendjup som anträffas å ofta-
nämnde lokal. Ors.ken hvarför jag projekterat att
stenkistorne böra timras med spets, eller vinkelfor-
migt, i båda ändarne, är den, att strömdraget stun-
dom omvexlar och har, om än mera sällan, dock
någon gång observerats Vara ganska starkt från Salt-
sjön in uti Mälaren, när denna sistnämnde sjös vat-
ten händelsevis innehaft låg ståndpunkt vid en pe-
riod då Saltsjöns vatten hastigt stigit.
För att grundläggningsarbetet skall kunna utfö-
ras väl, blifver nödigt att stenkistorne sänkas vid
den årstid, vanligtvis i slutet af Juli och under
Augusti, någon gång äfven i Februari eller Mars
månader, då lågt vatten och obetydligt strömdrag
förefinnes, samt att, under afvaktan derpå, alla för-
beredande åtgärder med kistornes sammantimring
m.
del af företaget tjenlig dag må gå förlorad; och
observeras härvid dessutom, att den stenkista som
kommer att läggas ungefärligen rätt nedanför Ströms-
borg, äfvensom den hvilken blir utlegå närmast Te-
gelbacken, torde böra konstrueras med något större
dimensioner än de öfriga; ty det synes vara skäl
att man dels bereder tillfälle till en utgångspunkt
för en framdeles måhända biifvande gångbro mel
lan nya bron och förberörde i strömmen belägna ö,
dels ock företrädesvis lägger vinning om att i stör-
sta möjliga måtto förstärka den första kistan, från
Tegelbacken räknadt, ecmedan denna peer, i följd
utaf att den i nästkommande moment närmare be-
skrifna rörliga bron föreslås aw anläggas direkt ifrån
landfästet vid kajen, egentligen är att betrakta så-
som utgångspunkten från norra landet för den fasta
brobyggnaden, samt alltså bör på allt sätt betryg-
gas för möjlig heten af den ringaste rubbning.
3:0 Beträffarde den rörliga brodelens läge och
konstruktion, så antydes det första, eller läget, till
viss del utaf farleden, hvilken framlöper emelian
Strömsborg och den ofta omförmälde lastkajen vid
Tegelbacken, — och konstruktionen blifver, åtmin-
stone något, beroende af det läge, som bestämmes
för denna brodel. Starkaste strömdraget befinnes
nära intill kajen, samt börjar aftaga först på omkring
460 å 200 fots vinkelrätt afstånd derifrån; men detta
oaktadt är det, både för utseendet äfvensom synner-
ligast för nyttan, enligt mitt förmenande, nödigt att
den rörliga bron anlägges närmast lastkajen, och att
derefter den fasta, på peerer hyälfda bron vidtager.
I afseende på utseendet, skulle det ofelbart missklä-
da om ett eller flera brohvalf med större spann först
utfördes från kajen innan den rörliga bron anlades
med dess 2:ne på närmare afstånd från hvarandra
belägha peerer, hvarefter återigen brohvalf med större
spann förekommo; och beträffande angelägenheten
för trafiken samt äfven för framtida beståndet, att
den ifrågavarande rörliga brodelen placeras så nära
landet som omständigheterna medgifva, får jag i öd-
I mjukhet nämna, att det, helst vid tillfällen då ström-
I draget är starkt, synes vara oundgängligt att kajen
kan begagnas såsom ledning för fartyg, som skola
lgenom broöppningen framhalas; och äfven under
liakttagande häraf torde det ändock stundom blifya
för sjöfarande med olägenheter förenadt att derstä-
des passera. :
För den fartygstrafik, som äger rum till de ne-
danom ifrågasatte nya bro belägna lastplatserna, är
10 fots vattendjup i broöppningen fullt tillräckligt;
m. . vidtages, så ett ingen för denna grannlagal