Article Image
som dessutom förekommer nästan i alla vid strömmar anlagda, med flere broar försedda större städer, näppeligen kunna observeras eller stöta ögat — — — Hr Modig upptager härefter tvänne andra förslag: det ena att låta bron gå öfver Strömsborg, samt der bilda en vinkel, det andra att föra den rakt öfver från Riddarhusgränden till Röda bodarna, men in vänder mot det förra, att gatornas belägenhet ej lämpar sig derför och att bron skulle få ett serdeles fult utseende i anseende till missförhållandet emellan de båda armarnas olika längd och emot det sednare att den skulle åstadkomma en betydligt ökad grundläggningskostnad. I afseende på grundläggningsarbetet inskränka vi oss att upptaga sjelfva de förslag, som göras såsom resultater af undersökningen: Resultatet af borrningarne, jemfördt med profilerne öfver strömmers botten ofvanoch nedanom linien för nya brobyggnaden, — af hvilka sistnämnde bland annat inhemtas, att vattnets sektions-area är större i den rigtning som för broanläggningen projekteras, än hvad förhållandet är ofvanom Strömsborg, hvarigenom förstbesagde linia ytterligare har den fördel att, fastän arean för vautnets framrinnande minskas i följd utaf bropeerernas byggnad, strömdraget dock icke kan komma att i någon betydligare mån derigenom göras starkare, — föranleder mig i ödmjukhet hemställa och föreslå: att grundläggningen för brons södra landfaste må verkställas med väl sammanhugget, 20 å 30 alnar uti ruvarande stranden inlöpande rustvirke, derför gräfning bör förrättas så att bjelkarnes öfverkant kommer alt ligga minst 4:, fot under lägsta observerade vattenytan, och utan vidare pålning än 4 å 3 pålrader under ändan af rustvirket mot strömsidan; att norra landfästet, för hvilket jag förmodar att man dessutom kan vid grundläggningen göra användbara och nyttiga de pålar, som för nuvarande kajen äro nedslagne, utbygges med stenkista 16, 20 å 25 fot från kajen och att pålning verkställes uti stenkistan, å hvilket allt derefter för blifvande muren anbringas en plattform af bjelkar, hvars öfra sida bör ligga 4 V, fot under lägsta vattnet; samt att grund för bropeererne, eller hvalfstöden, åvägabringas genom dels stenkistor, som konstrueras med både sänkningsoch fyllningsrum samt med spets eller vinkel både mot och med strömdraget, dels pålning uti dessa kistors fyllningsrum. Pålningen uti kistorne bör icke verkställas förr än hvarje kista successivt blifvit, medelst stenlastning uti sänkhingsrummen, å vederbörligt ställe sänkt samt inrigtad; och pålarne, som erfordras i allmänhet blott 48 å 20 alnar långa för att kunna neddrifvas så att de träffa och stanna i det pålitliga fasta jordeller gruslagret, med undantag måhända för de 2:ne kistorne närmast intill Tegelbacken, hvarest torde erfordras 25 alnars pålar, afskäras,sedan de blifvit tillräckligt nedslagna samt med sten kringfyllda, till samma höjd som öfverkanten på stenkistorne, eller lika med 2 fot under lägsta observerade vattenytan. Slutligen anbringas derofvanpå en plattform af 7 å 8 tum höga bjelkar, hvarå de egentliga peererne eller hvalfstöden sedermera muras med hydrauliskt cement af huggen granitsten. Det får härvid tillika anmärkas, att stenkistorne böra i basen vara så mycket större än itoppen, att lutningen af sidorne svarar mot 4 fot på hvar 35:e fot i höjd. Ändamålet med pålningens anbringande inuti stenkistorne är att fullt tillförsäkra byggnaden mot all sorts rubbning; ty erfarenheten har flerestädes visat, att omsorgsfullt sammantimrade och väl sänkta kistor icke varit tillfyllestgörande att hindra successiv, om ock stundom ej betydlig sjunkning. Att deremot grund för peererna endast använda pålning, vågar jag för ingen del tillstyrka vid en solid broanläggning på det vattendjup som anträffas å oftanämnde lokal. Ors.ken hvarför jag projekterat att stenkistorne böra timras med spets, eller vinkelformigt, i båda ändarne, är den, att strömdraget stundom omvexlar och har, om än mera sällan, dock någon gång observerats Vara ganska starkt från Saltsjön in uti Mälaren, när denna sistnämnde sjös vatten händelsevis innehaft låg ståndpunkt vid en period då Saltsjöns vatten hastigt stigit. För att grundläggningsarbetet skall kunna utföras väl, blifver nödigt att stenkistorne sänkas vid den årstid, vanligtvis i slutet af Juli och under Augusti, någon gång äfven i Februari eller Mars månader, då lågt vatten och obetydligt strömdrag förefinnes, samt att, under afvaktan derpå, alla förberedande åtgärder med kistornes sammantimring m. del af företaget tjenlig dag må gå förlorad; och observeras härvid dessutom, att den stenkista som kommer att läggas ungefärligen rätt nedanför Strömsborg, äfvensom den hvilken blir utlegå närmast Tegelbacken, torde böra konstrueras med något större dimensioner än de öfriga; ty det synes vara skäl att man dels bereder tillfälle till en utgångspunkt för en framdeles måhända biifvande gångbro mel lan nya bron och förberörde i strömmen belägna ö, dels ock företrädesvis lägger vinning om att i största möjliga måtto förstärka den första kistan, från Tegelbacken räknadt, ecmedan denna peer, i följd utaf att den i nästkommande moment närmare beskrifna rörliga bron föreslås aw anläggas direkt ifrån landfästet vid kajen, egentligen är att betrakta såsom utgångspunkten från norra landet för den fasta brobyggnaden, samt alltså bör på allt sätt betryggas för möjlig heten af den ringaste rubbning. 3:0 Beträffarde den rörliga brodelens läge och konstruktion, så antydes det första, eller läget, till viss del utaf farleden, hvilken framlöper emelian Strömsborg och den ofta omförmälde lastkajen vid Tegelbacken, — och konstruktionen blifver, åtminstone något, beroende af det läge, som bestämmes för denna brodel. Starkaste strömdraget befinnes nära intill kajen, samt börjar aftaga först på omkring 460 å 200 fots vinkelrätt afstånd derifrån; men detta oaktadt är det, både för utseendet äfvensom synnerligast för nyttan, enligt mitt förmenande, nödigt att den rörliga bron anlägges närmast lastkajen, och att derefter den fasta, på peerer hyälfda bron vidtager. I afseende på utseendet, skulle det ofelbart misskläda om ett eller flera brohvalf med större spann först utfördes från kajen innan den rörliga bron anlades med dess 2:ne på närmare afstånd från hvarandra belägha peerer, hvarefter återigen brohvalf med större spann förekommo; och beträffande angelägenheten för trafiken samt äfven för framtida beståndet, att den ifrågavarande rörliga brodelen placeras så nära landet som omständigheterna medgifva, får jag i ödI mjukhet nämna, att det, helst vid tillfällen då strömI draget är starkt, synes vara oundgängligt att kajen kan begagnas såsom ledning för fartyg, som skola lgenom broöppningen framhalas; och äfven under liakttagande häraf torde det ändock stundom blifya för sjöfarande med olägenheter förenadt att derstädes passera. : För den fartygstrafik, som äger rum till de nedanom ifrågasatte nya bro belägna lastplatserna, är 10 fots vattendjup i broöppningen fullt tillräckligt; m. . vidtages, så ett ingen för denna grannlagal

25 maj 1847, sida 3

Thumbnail