eller så kallade Lascarer. Deras båtar äro ganska goda
med eit tak öfver, gjordt af palmblad. De ros af man
med fastsittande korta åror, hvilkas blad är en sned ruta
med spetsen utit: akterut sitter en man, sjelfve dingivalla
(båtkarl), och hjelper rodden samt styr båten med en kort
i handen hållen åra af samma form som de öfriga.
Malayerna hafva dock ett annat slags båtar de s. k.
ppråhernan, som ära så stora, att de kunna rymma en mängd
folk, man säger ända til 100 man. Det är i dessa de
göra sina förderfliga sjöröfvarfärder mellsn öarna, hvi:ka
kostat europeerna så många lif och så mycken rikedom.
De hafva visserligen aftagit mycket sedan holländare och
engelsmän i förening börjat jaga sjö sivarena; men exempel
gifvas allt emellan, att de ej ännu fått tillräcklig näsbränna,
och ingen barmhertighet bör vid deras bh:straffande ega
rum. En massa af ezendom, den engelska ensam, upp-
skattad till 46—48 millioner L, går årlisen fram mellan
öarna i alla möjliga riktningar, och en säker väg måste så-
ledes vara af stor vig . Röfverierna börjades och äro huf-
vudsakligast anställda på siamesiska och kinesiska skepp,
men då ett par försök på europeiska blefvo osraffade, så
finga röfrarne äfven smak på denna nya frukt. De fl sta
engelsmän vi kommit i tal med) om denna sak, hafva
klagat öfver lamhet på sin styre!ses sida och berömma der-
emot så väl holländare som amerikanare för deras kraftiga
handlingssitt. Bland de minga berättelser vi hört af detta
slag, må en anföras, såsom på samma gång en målning af
stridssättet och ett exempel på olika befälh-fyares olika
tänkesätt.
Ett engelskt skepp från Indien till Kina blef i Malacka
sundet, som nästan alltid är händelsen, öfverfallet af stiltje
straxt under land; och då en stark ström gick emot, så
) JA! t. 0. m. författare, som t, ex, Mac Culloch, Art. Singapore,
Nautical Magazin m, 9, j