derstädes). Denna hamn besöktes år 4846 af 42 svenska fartyg om tillsammans 4,345 lästers drägt, hväraf 20 st. af 2,147 läster hitförde från Sverige varor till ett sammanräknadt värde af cirka 103,544 milreis, neml. 5,568 sk jern, 473 sk stål, 80 skT jernplåtar, 6,459 tolfter plankor, 1,249 st. bjelkar, 295 tunnor tjära, 87 st. spiror, 150 st. årämnen, m. m. Till Sverige afgingo härifrån 14 svenska fartyg af 1,596 !, läster med Jast af 35,606 moy salt, hudar, läder, korkbark, vin m. m. Värdet af denna export beräknas till cirka 153,722 milreis. — Under året anlände till Fjueira 4 svenska fartyg om 480 Jäster, alla från Stockholm, medförande 2,971 sk jern, 234 skE stål, 246 tolfter plankor m. m., alltsammans värderadt till 30,4142 milreis. Dessa fartyg afgingo till utrikes orter. — Af de 92 svenska fartyg om tillsammans 8,543 läster, hvilka år 4846 besökte S:t Ycbes, ditförde 4 st. svenska produkter, bestående af 147 tolfter plankor samt smärre partier tjära och beck, till ett sammanlagdt värde af! e:a 882 milreis. Från S:t Ybes återgingo till Sverige 86 svenska fartyg om 7,936 läster med last af salt, ! kork, vin och frukt, alltsammans uppskattadt till R6,303 milreis. — Af norska fartyg anlände ifrågavarande år till Lisabon 22 st. om 4790 läster, till Figueira 14 st. om 386 läster och till S:t Ybes 456 st. om 11.241 V, läster; 10 norska fartyg ankommo; till Lisabon och 4 till Figueira från svenska hamnar med laddningar af jernoch trävaror. Vår marknad har, hvad försäljningen af nordiska produkter beträffar, varit i nästan ständigt deklinerande: alltsedan revolutionens utbrott i Maj månad förlidet år och den derpå följde penningekris. De första: nämnde år hitkomna laddningar såldes till följande priser: Plankor från 68 ända ned till 60 milreis per 122 st., 5 tums 14 fots; jern 3,800 å 3,400 reis pr 123 E och bjelkar 240 å 490 reis per löpande fot; men de sednare hafva ej funnit köpare, utan måst uppläggas, hvarföre vi här hafva betydliga lager, synnerligast af plankor och äfven något jern, af hvilka båda artiklar intet under en längre tid åtgått; priset kan således blott nominelt noteras å plankor till 8 milreis per tolft och å jern till 3,700. å 3,200 reis per 428 , i land förtulladt. Bjelkar skulle deremot finna köpare, enär föga deraf finnes på platsen, och komme säkerligen att obtinera 209 reis per löpande fot. Tjära har i smärre partier sålts till 4 å 5 milreis per tunna i land och kan nästan ständigt finna afnämare, om partiet ej är stort. — Fraktkonjunkturerne härstädes hafva förlidet år varit särdeles gynnande; befraktningar hafva ägt rum till Rio de Janeiro per ruus å 240 ända till 409 för fartyg från 100 till 430 läster, samt till Bahia per ruus för ett fartyg af 95 läster 220. Till Hamburg, äfvensom till Medelhafvet, hafva jemväl antagliga frakter tid efter annan yppats, och äro utsigterne i fraktväg för detta år här långt ifrån afskräckande, enär fartyg äro mycket eftersökte så väl för Brasilien och Medelbafvet, som Östersjön och Hamburg. Saltskörden var förlidet år temligen ymnig, hvarföre äfven priset hittills ej öfverstigit 4800 reis; det börjar likväl redan, till följd af det stora tilloppet utaf franska fartyg för saltafhemtning, att stiga och kan nu noteras till 2 milreis per moy. S:t Ybes bibehåller deremot det gamla priset af 4300 reis, och man hoppas att förrådet skall vara tillräckligt tills den nya skörden inträffar. Svenska och norska unionsflaggorne njuta här på börsen den största kredit och äro vid befraktningen nästan företrädesvis eftersökte. a ee ss 2 faan af 4111