in besättning serdeles olika andra ångfartyg. Akjar t. ex. befinnes utrustadt som ett krigsskepp: rör öfrigt äro officerarne och ingeniörerna Engelsmän, otsarne Åraber från Aden eller Mocha, sjösoldaerna Sipahis från Bombay — vackra olifbruna fisurer i brittisk militäruniform; matroserna afkomingar af hindostanska Portugiser. Men m:r butler Her källarmästarn är en Parsi, en elddyrkare, och sålunda en passande shandhafyare af eldvattnet på ett indiskt eldskepp. Vidare ser man Hinduer af lägre kaster, jemte Mahomedaner tjenstgöra som machinister; hvaremot de egentliga fyrarne äro kolsvarta Afrikaner af äkta negerstam. Det är, som man ser, Noaks ark i en ny upplaga. — TYSKLANDS UNDERVISNINGSVERK. Uti Tyskland finnas för närvarande 62,000 folkskolor med 6,000,000 lärjungar och 62,250 lärare; 500 lärdomsskolor med 75,000 lärjungar och 4250 lärare; 23 universitet med 18,000 studenter och 4400 lärare; 123 lärare-seminarier med 6000 elever och 300 lärare. Dessutom finnas i Tyskland omkring 400 handtverksskolor med 40,000 lärjungar och 2000 lärare. (Ur Berliner Jahrbächer fär Erzich und Unterricht.) — ÖVANLIGT BROTT. Inför poliskammaren i Dresden inställde sig den 40 dennes en enka vid namn R. och berättade att, då hon aftonen förut aflägsnat sig hemifrån, hade en stor stark mansperson, med högrödt ansigte, klädd i blå öfverrock med böhmisk mössa, inträngt i hennes bostad, der hennes ännu icke 44 år gamla dotter befunnit sig ensam. Mannen hade först frågat flickan, om hennes moder vore hemma och derpå begärt få veta, hvar modren förvarade sina peuningar, och då flickan gråtande förklarat att hon icke visste det, hade han kastat henne till golfvet, bundit händerna med en halsduk och fötterna med ett tåg, samt derpå burit henne in i sängkammaren och kastat henne i sängen. Sedermera hade han uppbrutit byrån och derur tagit de penningar, som funnits, och som uppgingo till 3 thaler och några .groschen. Då rånet var begånget, hade han åter släpat barnet ur kammaren och sedan aflägsnat sig. Vid modrens hemkomst fanns dottern af förskräckelsen mer död än lefvande. Hon var ännu bunden, och hennes fötter buro djupa märken efter repen. Polisen lät. hemta flickan ur skolan och förhörde henne öfver detta rån, som hon till alla delar berättade lika med modren. Alla under polisens uppsigt stående personer blefvo upphemtade, för att utröna huruvida flickan kunde igenkänna. någon, men allt förgäfves; barnet följdes till och med af några polisbetjenter kring gatorna, i fall. hon der skulla kunna träffa rånaren, men utan framgång; intet spår kunde upptäckas efter förbrytaren. Det hände sig då att skolläraren, när flickan en dag åter var uppkallad till polisen, skickade dit upp en arbetsväska, som hon qvarglömt i skolan. ocb hvilken väska innehöll penningar. Man undersökte den, och se, den innehöll just den summa, som blifvit bortstulen. Förhör började på nytt med flickan, och det visade sig nu, att hela berättelsen om öfverfallningen och rånet var diktad, och att hon sjelf med en falsk nyckel öppnat byrån och tagit penningarne samt sedan bundit sig och förblifvit i denna ställning, tills modren återkommit.