in besättning serdeles olika andra ångfartyg. Ak-
jar t. ex. befinnes utrustadt som ett krigsskepp:
rör öfrigt äro officerarne och ingeniörerna Engelsmän,
otsarne Åraber från Aden eller Mocha, sjösolda-
erna Sipahis från Bombay — vackra olifbruna fi-
surer i brittisk militäruniform; matroserna afkom-
ingar af hindostanska Portugiser. Men m:r butler
Her källarmästarn är en Parsi, en elddyrkare, och
sålunda en passande shandhafyare af eldvattnet på ett
indiskt eldskepp. Vidare ser man Hinduer af lägre
kaster, jemte Mahomedaner tjenstgöra som machi-
nister; hvaremot de egentliga fyrarne äro kolsvarta
Afrikaner af äkta negerstam. Det är, som man ser,
Noaks ark i en ny upplaga.
— TYSKLANDS UNDERVISNINGSVERK. Uti Tysk-
land finnas för närvarande 62,000 folkskolor med
6,000,000 lärjungar och 62,250 lärare; 500 lärdoms-
skolor med 75,000 lärjungar och 4250 lärare; 23
universitet med 18,000 studenter och 4400 lärare;
123 lärare-seminarier med 6000 elever och 300 lä-
rare. Dessutom finnas i Tyskland omkring 400
handtverksskolor med 40,000 lärjungar och 2000
lärare. (Ur Berliner Jahrbächer fär Erzich und
Unterricht.)
— ÖVANLIGT BROTT. Inför poliskammaren i
Dresden inställde sig den 40 dennes en enka vid
namn R. och berättade att, då hon aftonen förut
aflägsnat sig hemifrån, hade en stor stark mans-
person, med högrödt ansigte, klädd i blå öfverrock
med böhmisk mössa, inträngt i hennes bostad, der
hennes ännu icke 44 år gamla dotter befunnit sig
ensam. Mannen hade först frågat flickan, om hen-
nes moder vore hemma och derpå begärt få veta,
hvar modren förvarade sina peuningar, och då flic-
kan gråtande förklarat att hon icke visste det, hade
han kastat henne till golfvet, bundit händerna med
en halsduk och fötterna med ett tåg, samt derpå
burit henne in i sängkammaren och kastat henne
i sängen. Sedermera hade han uppbrutit byrån
och derur tagit de penningar, som funnits, och som
uppgingo till 3 thaler och några .groschen. Då rå-
net var begånget, hade han åter släpat barnet
ur kammaren och sedan aflägsnat sig. Vid mo-
drens hemkomst fanns dottern af förskräckelsen mer
död än lefvande. Hon var ännu bunden, och hen-
nes fötter buro djupa märken efter repen. Polisen
lät. hemta flickan ur skolan och förhörde henne öf-
ver detta rån, som hon till alla delar berättade lika
med modren. Alla under polisens uppsigt stående
personer blefvo upphemtade, för att utröna huru-
vida flickan kunde igenkänna. någon, men allt för-
gäfves; barnet följdes till och med af några polis-
betjenter kring gatorna, i fall. hon der skulla kunna
träffa rånaren, men utan framgång; intet spår kun-
de upptäckas efter förbrytaren. Det hände sig då
att skolläraren, när flickan en dag åter var uppkal-
lad till polisen, skickade dit upp en arbetsväska,
som hon qvarglömt i skolan. ocb hvilken väska in-
nehöll penningar. Man undersökte den, och se,
den innehöll just den summa, som blifvit bortstu-
len. Förhör började på nytt med flickan, och det
visade sig nu, att hela berättelsen om öfverfallnin-
gen och rånet var diktad, och att hon sjelf med
en falsk nyckel öppnat byrån och tagit penningarne
samt sedan bundit sig och förblifvit i denna ställ-
ning, tills modren återkommit.