A2JJykJU IADLUTe Vid berörde fart sistlidet år till och från Läster. I Stockholm användes 2484 fartyg och båtar af 66,417. Malmö d:o 1638 d:0 24,245. Götheborg — d:0o 1670 d:0 153,650. Calmar d:0 818 d:0 43,330. Ystad d:0 480 d:o 9,924. Gefle d:0 291 d:0 8,906. Norrköping —d:o 404 d:o 8,508. 0. 8. V. För öfrigt visar sig, att inrikes varu-transporten till och från den nya stapelstaden Haparanda, som år 4844 endast sysselsatte 48 fartyg och båtar af tillsammans 4053 läster, sistlidet år sysselsatt 146 fartyg och båtar af tills. 6,402 läster, hvilken mångdubblade tillväxt af stadens inrikes bandelsrörelse sannolikt härrörer af den från Finland, i följd afl tullförhöjningen på finska produkter, minskade tillförsel deraf, särdeles af smör till Sverige. Tabellen J4 5 upplyser, att farten på rikets sox största kanaler, verkställdes år 1845 å Trollhätte kanal med 4986 fartyg och båtar, 1844 d:o 5804 d:o 4845 å Götha kanal med 4448 d:o 1844 d:0 41353 d:o hvarförutan 43 st. seglande fartyg och båtar sistnämnde år användes vid varu-transporten från haf till haf; år 4845 å Södertelge kanal med 1896 fartyg och båtar, ! 1844 d:0 1605 d:o 418435 a Strömsholms kanal d:o 845 d:o 1844 d:0 782 d:0 4845 å Hjelmare kanal d:o 344 d:o 1844 d:0 346 d:o 18435 å Wäddö kanal d:o 676 d:o 1844 d:o 420 d:o Enligt tabellen 4 6 har varu-transporten å ka-) nalerne i allmänhet, och särdeles på Trollhätte och! Götha kanaler, sistlidet år ökat sig. Af varor, med hvilka detta förhållande inträffat, må såsom de hufvudsakligaste anföras: å Trollhätte kanal: spanmål, bränvin, porter, kaffe, tyger, stångjern, stål och spik, plankor ocht ckvirke, piplera och stenkol; samt å Götha kanal: spanmål, våtvaror, sirap, jernie och gjutgods, bräder och plankor, tegel samt kalk. Då af inhemska viktualievaror, såsom ost, smör, fläsk och kött — högst obetydliga qvantiteter sist. år, likasom föregående åren — utgjort föremål för transporten å kanalerne, kan deraf slutas, att, oaktadt den minskade tillförseln till Stockholm af dessa , artiklar från Finland, hufvudstaden ännu icke kan påräkna någon större tillförsel af dessa varor ifrån de delar af riket, der kanalerne framgå. Endast hvad artikeln smör beträffar, företer sig, att transporten deraf från Hjelmaren till Mälaren, hvilken transport å Hjelmare kanal år 41844 utgjorde 284 lisp., år 14845 ökat sig till 1464 lisp. Afgifterne å ofvanupptagne kanaler för derå passerade fartyg och båtar samt transporterade varor hafva, enligt tabellen J4 7, utgjort å Trollrälte kanal år 18435: 134,945 rdr 24 sk. 8 rst.; år 1844: 104,566 rdr 235 sk. 44 rst. Götha Ianal år 1845: 84,106 rdr 6 sk. 40 rst.; år 1844: 63,452 rdr 414 sk. 8 rst. Södertelge kanal! år 1845: 11,684 rdr 24 sk.; år 1844: 9645 rdr 47 sk. täStrömsholm karal år 1845: 22,372 rdr 40 sk. 7 rst.: år 1844: 24,061 rdr 24 sk. . Hjelmare kanal år 1845: 43,858 rdr 24 sk. 7 rst.; år 4844: 13,260 rdr 34 sk. 8 rst. Wäddö kanal år 18485: 769 rdr 20 sk.; år 1844: 481 rdr. Sistnämnde kanal passerades år 4842 af endast 448 fartyg och båtar af tilllammans 5622 läster, men deremot år 1845 af 676 fartyg och båtar afl tills:s 9302 läster, hvilken tillökning af farten på denna kanal sannolikt till stor del bör tillskrifvas de låga kanal-afgifterne. Detta förhållande innefattar ett nytt bevis på fördelen af låga afgifter på sjöfarten; och otvifvelaktigt skulle inre rörelsen kraftigt befordras genom nedsättning af afgifterne för fartyg och varor å öfriga kanaler, om sådant kunde, utan alltför kännbar uppoffring af aktieägarne i dessa kanaler, verkställas. Tabellen Je 8 innehåller förteckning å enskilde personer eller bolag tillhöriga ångfartyg (51 st. af tills:s 1924 hästars kraft.) Enligt tab. J4 9 utgjorde antalet af handlande i Sveriges städer och af stad oberoende köpingar 3625, och erlade desse i bevillning för deras rörelse 441,825 rdr 23 sk. 3 rst. — År 1844 äro de handlande uppgifne till 3498, hvilka då vidkändes i bevillning 107,644: 33. 3. Den tillökning så väl af handlande som det erlagde bevillningsbeloppet, som således för sistlidet år visar sig, härleder sig till en del deraf, att i tabellen finnas upptagne handlande uti åtskilliga under landsrätt lydande städer och af stad oberoende köpingar, hvarifrån uppgifter på dervarande handlande och den af dem erlagde bevillning förut till kollegium ej inkommit. Då af hvad nu blifvit i und. anfördt inhemtas, att inrikes sjöfarten med förpassade fartyg från och till stapelstäderne öfverstigit föregående årets enahanda sjöfart med icke mindre än 2116 fartyg af tillsammans 31,056 läster, samt att farten på kanalerna, särdeles på Trollhätte och Götha kanaler, varit af den betydenhet framför föregående årets, att afgifterne på den förstnämnre kanalen, som år 4844 inbringade 404,566 rdr, sistlidet år uppgingo till 434,915 rdr, och på den sisshämnde kanalen ökade sig från 63,452 rdr till 84,406 rdr, allt banko, kan deraf med tillförlitlighet dragas den slutsats, att sistlidet år varit särdeles gynnsamt för inrikes handeln och sjöfarten, hvilket otvifvelaktigt bör i Väsendtlig mån tillskrifyas den stora försäljningen och transporten af spanmål och bränvin, som då ägde rum från de delar af riket, hvilka hugnades med en god skörd, till de landskap, som af mi sväxt I hemsöktes. Kollegium framhärdar c. C. D. Skogman. A. P. v. Sydow. Rob. Engelke. Stockholm d. 7 December 4846. Till Allmänheten! NAN? on Alvela nå on gÅåNAg fräffar sitt Affaor VÄP