Article Image
Norrtand. Vi fullgöra härmed denna upp-
maning. -
För att sätta våra läsare in i sjelfva tvistefrågan,
anse vi oss böra nämna, att Gefleborgs Läns Tidning
yttrade att, för otillräckligheten för Norrlands tra-
fik af 2:ne ångfartyg och för de höga och godtyck-
ligt bestämda frakterna hos dessa 2:ne det Norr-
ländska ångfartygsbolagets fartyg, trafikanterna i norra
städerna beslutat bilda ett bolag för ännu ett far-
tyg, oberoende af det förra bolaget. Aftonblads-
insändaren deremot bestrider att frakterna nu äro
för höga eller godtyckliga, emedan den för bolaget
ifrån början fastställda frakttaxa sedermera blifvit
oförändrad, oaktadt omkostnaderna med hvarje år
stigit, och är lägre än för vissa andra uppgifna far-
tyg; att man ej skall vänta någon konkurrens från
en så upplyst och frisinnad stad som Gefle, och
som denna stad dessutom är intresserad i det gamla
bolaget med ett icke obetydligt antal aktier, för-
modar man att hela uppgiften i G. L. T. härleder
sig ifrån något misstag-och har afseende på Norr-
ländska ångfartygsbolagets tilltänkta nya fartygs bygg-
nad, men om förhållandet skulle vara annorlunda,
så bör det åtminstone vara kändt, att hvarken nå-
got nytt fartyg nu blifver af behofvet påkalladt cl-
ler att det förra bolaget brustit i någon af sina å-
tagna förbindelser.
Härvid är endast att anmärka, att insändarens
insinuation, att G. L. T:s uppgift om ett nytt bo-
lag är ett misstag, sjelf har detta fel, ty ännu lä-
rer ingen inbjudning till aktieteckning för gamla
bolagets tilltänkta nya fartyg utgått, och följaktli-
gen står denna förmodan icke tillsammans med den
af ins. sjelf citerade uppgiften, att här i Gefle re-
dan för några veckor sedan tecknades 200 aktier på
några timmar; — att de gamla frakterna väl kunna
desto heldre anses för höga, då de äro oförändrade,
ända från de Norrländska ångfartygens början, som
en enormt ökad trafik utan tvifvel tillåtit deras ned-
sättande, och detta till bolagets egen fördel, äfven
om omkostnaderna med hvarje år stigit; — att
frakterna kunna anses godtyckliga, då de existera
så höga de äro genom uteblifven täflan (ja, insän-
daren medgifver sjelf att de kunna nedsättas); —
att det är just den ökade trafiken, hvytlken det vi-
sat sig ej kan tillfredsställas med 2:ne ångfartyg,
som föranledt bildandet af det nya bolaget, ty det
upplysta och frisinnade Gefle vill framför allt att
inga obehöriga band skola betunga trafiken, aldra-
minst genom dennes monopoliserande; — att vis-
serligen Gefle är intresseradt i gamla bolaget, men
att detta likväl icke hindrat — tack vare frisirmet
i Gefle! — flere personer med betydligt aktiebelopp
i gamla bolaget att teckna sig såsom delegare äf-
ven i det nya, då de funnit att de dermed kunna
gagna det allmänna; — samt slutligen att det är
en rätt egen logik, som tillåter ins. att först med-
gifva behofvet af ett tredje fartyg, som det gamla
bolaget torde vilja anskaffa, men att derefter för-
klara att ej något nytt fartyg nu blifver af be-
bofyet påkalladt,, då det, nota bene, är i fråga att
ett nytt bolag beslutat anskaffa det.
Vi tro, för vår del, att delegaren gerna kan
lugna sig och lita på att trafiken blir tillräcklig
både för gamla och nya bolagets fartyg, ty det är
en numera temligen gammal erfarenhetssats, att ut-
vidgade kummunikationsmedel åstadkomma förökad
trafik. Det gamla bolaget kan således nästan vara
säkert om att få bibehålla sin goda profit, äfven om
ett nytt, främmande fartyg skulle uppträda i sam-
ma linie.
WERNER
Thumbnail