Norrtand. Vi fullgöra härmed denna uppmaning. För att sätta våra läsare in i sjelfva tvistefrågan, anse vi oss böra nämna, att Gefleborgs Läns Tidning yttrade att, för otillräckligheten för Norrlands trafik af 2:ne ångfartyg och för de höga och godtyckligt bestämda frakterna hos dessa 2:ne det Norrländska ångfartygsbolagets fartyg, trafikanterna i norra städerna beslutat bilda ett bolag för ännu ett fartyg, oberoende af det förra bolaget. Aftonbladsinsändaren deremot bestrider att frakterna nu äro för höga eller godtyckliga, emedan den för bolaget ifrån början fastställda frakttaxa sedermera blifvit oförändrad, oaktadt omkostnaderna med hvarje år stigit, och är lägre än för vissa andra uppgifna fartyg; att man ej skall vänta någon konkurrens från en så upplyst och frisinnad stad som Gefle, och som denna stad dessutom är intresserad i det gamla bolaget med ett icke obetydligt antal aktier, förmodar man att hela uppgiften i G. L. T. härleder sig ifrån något misstag-och har afseende på Norrländska ångfartygsbolagets tilltänkta nya fartygs byggnad, men om förhållandet skulle vara annorlunda, så bör det åtminstone vara kändt, att hvarken något nytt fartyg nu blifver af behofvet påkalladt cller att det förra bolaget brustit i någon af sina åtagna förbindelser. Härvid är endast att anmärka, att insändarens insinuation, att G. L. T:s uppgift om ett nytt bolag är ett misstag, sjelf har detta fel, ty ännu lärer ingen inbjudning till aktieteckning för gamla bolagets tilltänkta nya fartyg utgått, och följaktligen står denna förmodan icke tillsammans med den af ins. sjelf citerade uppgiften, att här i Gefle redan för några veckor sedan tecknades 200 aktier på några timmar; — att de gamla frakterna väl kunna desto heldre anses för höga, då de äro oförändrade, ända från de Norrländska ångfartygens början, som en enormt ökad trafik utan tvifvel tillåtit deras nedsättande, och detta till bolagets egen fördel, äfven om omkostnaderna med hvarje år stigit; — att frakterna kunna anses godtyckliga, då de existera så höga de äro genom uteblifven täflan (ja, insändaren medgifver sjelf att de kunna nedsättas); — att det är just den ökade trafiken, hvytlken det visat sig ej kan tillfredsställas med 2:ne ångfartyg, som föranledt bildandet af det nya bolaget, ty det upplysta och frisinnade Gefle vill framför allt att inga obehöriga band skola betunga trafiken, aldraminst genom dennes monopoliserande; — att visserligen Gefle är intresseradt i gamla bolaget, men att detta likväl icke hindrat — tack vare frisirmet i Gefle! — flere personer med betydligt aktiebelopp i gamla bolaget att teckna sig såsom delegare äfven i det nya, då de funnit att de dermed kunna gagna det allmänna; — samt slutligen att det är en rätt egen logik, som tillåter ins. att först medgifva behofvet af ett tredje fartyg, som det gamla bolaget torde vilja anskaffa, men att derefter förklara att ej något nytt fartyg nu blifver af bebofyet påkalladt,, då det, nota bene, är i fråga att ett nytt bolag beslutat anskaffa det. Vi tro, för vår del, att delegaren gerna kan lugna sig och lita på att trafiken blir tillräcklig både för gamla och nya bolagets fartyg, ty det är en numera temligen gammal erfarenhetssats, att utvidgade kummunikationsmedel åstadkomma förökad trafik. Det gamla bolaget kan således nästan vara säkert om att få bibehålla sin goda profit, äfven om ett nytt, främmande fartyg skulle uppträda i samma linie. WERNER