Article Image
des lättast antända, en inrätining, som ur hvarj
syppunkt synes mig fullkomlig. Nödvändighe
tea förde äfven här till upptäckten af en så
dan apparat. Bolaget miste årligen betala fler:
tusende dollars i ersättning för uppbrända bom
ull-balar, det utfäste derföre premier och an
ställde sjelf förrök så länge tills problemet slut
ligen hanna lösas Den utströmmande ånga
går liksom hittills genom skorstenen och åsted
kommer det nödvändiga draget (draught), gui
storta och de brinnande trädflisorne deremo
ledas genom ett särskildt lufttomt rum, hvares
de nedfalla; skorstencns öppning är betäckt mec
ett nät af jerntråd; om aftnarne uttagas u
bvarje lokomotiv några kubikfot nedfallna kol
och af hvilka: mängd man först riktigt lär
bedöma faran, när man betänker att alla dess
kol vanligtvis glöda då de utströmma ur skor
stenen. I aderton månader har denna appara
blifvit använd under den 30:1e breddgraden:
glödande himmel; bomull cch andra varor fö
ras i de öppna v2gnarne, och ännu har inger
brandskada inträffat. Jag tar sjelf färdats ba-
san sju gånger natt cch dag, samt övertyga
mig om apparatens fullkomliga ändamålsenlig-
he Meddelandet häraf är således att betrakts
som ett vigtigt bidrag tll mina föregiende be
rätte!ser i det a ämne.
I rikenskaperna för underhållskostnaden 2
Pctersburgerbanan för det förflutna året (1838
finner man upptagne 88,037 rubel 38 kopek
såsom utgina för lokomotivernas eldning; denn:
-umma, fördelad på 87,500 werst, lemnar er
ubel för hvarje af lokomotiven tillryggalagc
werst. Enligt hittills vunnen erfarenbet, er-
fordras 4 pud stenko!, hvilket kostar 65 kop.
i Petersburg, för hvarje werst som en lokomo-
tif med sitt vagntåg tillryggalägger; härtill kom-
mer vidare utgifterna för ved till cisternernas
uppvärmning. Lokomotiverna i Amerika er-
fordra deremot en cord eller 428 kubikfot ved,
merändels af barrskog, för en vägsträcka a!
40 eng. mil eller 60 werst, ehuru banorna,
enligt hvad jag förut anfört, ega vida starkare
stigving och skarpare krökningar än de euro-
peiska banorna. En famn björkved af 63 ku-
bikfot kostar i Petersburg på sin böjd 8 rubel,
följaktligen kan man bestrida brännmaterialen
med 26?, kopek per werst. Om under lop-
pet af ett år 600,000 resande färdas banan i
beta dess längd, så blir antalet af werst, som
tillryggalä?ges af 6 !okomotiver, 124 000. Skulle
nan således genom ytterst god hushållning
förbruka stenkol till blott 65 kopek i stället
ör 4 rubel per w:rst, så uppgår bkväl bespa-
ripgen af brännma:eriel, då man använder ved,
till 47 500 rubel årligen.
Att införandet af lokomotiver och vagnar ef-
ter amerikansk konstruktion skulle beiydliger
minska reparationskostnaderna, har jag i mina
föregående berättelser redan ådagalagt. Endast
senom antegandet af nu anförde förbättringar
kunna Petersburgerbanars aktier komma i åt-
pjutande af den här ovan för densamma be-
räknade dividend af 40 procent. och sedan jag
nu vunnit noga kännedom af härstädes förvörf-
vade rön och upptäckter, dreger jag icke i be-
tänkande, att för nästivsundande tre år es bjuda
aktieegarne en dividend af 40 procent årligen,
att dessutom årligen erlägga 90,000 rubel för
ränta och amortissement af lånet, samt att på
min egen bekostnad anskaffa och såsom reserv
tillhandahålla ett vagntåg från Amerika, bestå-
ende af en lokomotiv samt resvagnar med 400
säten. Vill direktionen det oaktadt förvalta ba-
nan medelst en egen styrelse, så är jag icke
dess mindre villig att gå den tillhanda med alla
de upplysningar min kär förvärfvade erfarenhet
kan åstadkomma, och öfver hufvud med alla mina
krafter medverka till befrämjandet af ett före-
tag, hvilket jag anser i hög grad nyttigt, och
till hvars utförande en betydtig del af kapita-
let blifvit tillskjutet af aktieegare i Tyskland,
på grurd af deras för mig bafde förtroende.
Nyttan af Zarskoe-Selo-banans anläggning är
för ryska riket vida fördelaktigare, än för deruti
intresserade sktieegare; ty banan blir i det
städse föränderliga klimatet omkring Petersburg,
vafbrutet begagnad både sommar och vinter,
resorna hafva est rum i den starkaste köld och
let häftigaste enöfall, och en hvar skall lätt
ifvertyga sig om mryttan och utförbarheten a!
lenna nya kommunikation. Ett så gynnsamt
resultat verkade, att det förslag till en jern-
väg meilan Petersburg och Moskau, som jag för
re år sedan uppgjorde, finner allt mer och
ner understöd, och för närvarande gifves väl
å personer i Ryssland och ingen utom landet,
om känner rörelsen mellan Petersburg och
Moskau, hvilker ej är öfvertygad om nyttan
ch nödvändigheten af denna jernväg. Peters-
ur,s folkmängd uppgår till 470,000 och Moskau
ra mER AnA Ra 7 oo oh
Thumbnail