Article Image
intr! ffat genom den resandes eget förvållinde.
Jurydoms olen är bärstädes obeveklig mot jern-
vägsbolagen. På jernvägen mellan Boston och
Providence in!riffade 1836 er sammanstötning
af tvenne vagntig, hvarigenom åtta matroser i
en vagn skadades; fastän de innan kort blefvo
återställde, dömdes bolsget till ett skadestånd af
25,000 dollars eller 535 830 preussiska tbaler,
(omkr. 100,600 rdr rzs!) och flere dylika hin-
delser hafva ägt rum på de andra jernvägarne.
Endast för några veckor sedan föll ea ansedd
köpman frin Philade!pbia red frin en vagn på
Trentor-banan, hvilket endast till en de! kunde
liggas bolaget ti!l last, cch nu hafva hans af-
vinz:ar anfört klazomil med påståenle om ett
ckadestånd af 200,060 dol!lare. Uader sådana
omständigheter är det lätt begripigt att direk-
tioner och vägingeniörer rppbjuda hela sin för-
måga att införa sådana konstruktioaer å lok.-
motiver, vagnar och öfriga iorättninger, hvar-
igenom olycksbändeser på möjligaste sitt und-
vikas. Ar 48538 bafva öfver 35,000 000 men-
niskor blifvit ortsk:ff.de på härvarande jern-
vägar, och knappt tio oiyckshände!ser hafva,
oaktadt de många nattresorna, intr: ffat; dessa
förorsakas vanligtvis deraf att druckna eller
döfva personer blifva öfverkörda, elier att re-
sande springa ur vagnarne medan de ärnu åro
i fart, eller att lukomo iverna lemna hju!spåren
vid någon sksrp svängning inpå en sidubana,
eller deraf att trästycken blifvit liggande på
banan o. s. v. Det har deremot vid intet enda
tillfälle inträffat, att en åttahjulig vagn, vid
sammanstötning af tvenne vagniåg, blifvit ka-
stad ur banan, kullslagen, sönderkrossad, eller
att personer i desamma blifvit svårt skadade;
vagnar af detta slag äro derföre i närvarande
stund antagna på minst 2800 mils jernväg,
och allmänheten här skulle ice fördraga att
man någonstädes ville åter anskaffa fyrabjuliga
vagnar.
De olyckshändelser, som inträffa på de en-
gelska, vida kortare banorna, äro allmänt be
kanta; men betydiigt flera menniskolif uppoff-
rades 4838 på banan mellan Paris och S:t
Germain, och i Belgien vid ett regementes
transport. Vid håda tillfällena sammanstötte
vagntågen med hvarandra, de fyrahjuliga vag-
narne blefvo kastade utom banan och kullslsg-
ne, så att måna lik framdrogos under dem.
Den sista olyckan af detta slag inträffide d. 24
Mai, gamla stylen, på Petersburgerbanan, vid
hvilket tillfille, erligt hvad direktionen med-
delat mig, åter hände att fem vagnar bla:vo
kastade ur eclenorna af en lokomotiv; en af
vagnarne blef kuilslagen och sönderkrossad, och
under spiilrorna af densamma fann man de döda
kropparna af bolagets fullmäktig hr Fassman
och öfverkonduktören Busch. Måite förlusten
af en så högst rättskaffens och outtröttligt verk-
sam man, som hr Fassman var, blifva den si-
sta som på detta sätt inträffar uti Europa;
måtte de der gängse fördomar mot amerikan-
ska inrättningar snart besegra:, så att vira re-
geringar ej må, såcom fallet varit i Amerika,
se sig nödsakade att utfirda lagar, för att åläg-
ga jernvägsbolsgen skadestånd så vidt det i dy-
lika fall är möjligt med penningar. Då inom
Ryssland fördomarre i minga afseenden min-
dre hyllas än i andra länder uti Europa, och
dervarande jernväg, redan genom antagandet af
större hbjulspirsvidd, emi:t hvad först är an-
fördt, föregått andra länder med exempel, så
behölver man väl ej betvifla, att snart få se
ett amerikanskt vsgntåg i gång på Petersbur-
gerbanan.
Ett tredje förslag, bvilket gäller så väl för
Petersburgerbanan, som alla banor i Tysklend,!
består i begagnandet af ved som bränmaterial
för lokomotiverne. Härmed anställdes visser-
ligen försök på Petersburgerbanan år 1836, men
måste så väl på denna som på Ferdinands nord-
banan och andra jernvögar uppgifvas, emedan
de ur lokomotivens skorsten utströmmande gni-
storna nästan på hvarje resa antände passage-
rarnes kläder; stenkol måste således anskaffas!
från England till Petersburg, och detta brän-
materiel fortfar att, det höga priset oaktadrt,:
begagnas. Då på bela trakten mellan Peters-
burg och Moskau icke tillgång finnes på sten-!
kol, och det ej lärer rimligtvis kunna antagas,
att man ämnar hemta brännmateriel från Eog-:
(
land till bsdrifvandet af en så koossal bana,
så var detta egentligen en af de orsaker som
förde mig till Amerika; mer än 400 banor be-:
gagna härstädes ved, och det var att förmoda j!
att man äfven i detta sfseende hade u;pfunnit i
något ändamålsenligt. Jag ankom hit, färdades f
mer än 60 bavor, och bade ännu icke funnitjs
hvad som fullt tillfredsställde mig; slutligen )
kom jag under 30:de breddgraden, och fann c
under denna sydliga himmel, hvarest bomullent
Thumbnail