intr! ffat genom den resandes eget förvållinde. Jurydoms olen är bärstädes obeveklig mot jernvägsbolagen. På jernvägen mellan Boston och Providence in!riffade 1836 er sammanstötning af tvenne vagntig, hvarigenom åtta matroser i en vagn skadades; fastän de innan kort blefvo återställde, dömdes bolsget till ett skadestånd af 25,000 dollars eller 535 830 preussiska tbaler, (omkr. 100,600 rdr rzs!) och flere dylika hindelser hafva ägt rum på de andra jernvägarne. Endast för några veckor sedan föll ea ansedd köpman frin Philade!pbia red frin en vagn på Trentor-banan, hvilket endast till en de! kunde liggas bolaget ti!l last, cch nu hafva hans afvinz:ar anfört klazomil med påståenle om ett ckadestånd af 200,060 dol!lare. Uader sådana omständigheter är det lätt begripigt att direktioner och vägingeniörer rppbjuda hela sin förmåga att införa sådana konstruktioaer å lok.motiver, vagnar och öfriga iorättninger, hvarigenom olycksbändeser på möjligaste sitt undvikas. Ar 48538 bafva öfver 35,000 000 menniskor blifvit ortsk:ff.de på härvarande jernvägar, och knappt tio oiyckshände!ser hafva, oaktadt de många nattresorna, intr: ffat; dessa förorsakas vanligtvis deraf att druckna eller döfva personer blifva öfverkörda, elier att resande springa ur vagnarne medan de ärnu åro i fart, eller att lukomo iverna lemna hju!spåren vid någon sksrp svängning inpå en sidubana, eller deraf att trästycken blifvit liggande på banan o. s. v. Det har deremot vid intet enda tillfälle inträffat, att en åttahjulig vagn, vid sammanstötning af tvenne vagniåg, blifvit kastad ur banan, kullslagen, sönderkrossad, eller att personer i desamma blifvit svårt skadade; vagnar af detta slag äro derföre i närvarande stund antagna på minst 2800 mils jernväg, och allmänheten här skulle ice fördraga att man någonstädes ville åter anskaffa fyrabjuliga vagnar. De olyckshändelser, som inträffa på de engelska, vida kortare banorna, äro allmänt be kanta; men betydiigt flera menniskolif uppoffrades 4838 på banan mellan Paris och S:t Germain, och i Belgien vid ett regementes transport. Vid håda tillfällena sammanstötte vagntågen med hvarandra, de fyrahjuliga vagnarne blefvo kastade utom banan och kullslsgne, så att måna lik framdrogos under dem. Den sista olyckan af detta slag inträffide d. 24 Mai, gamla stylen, på Petersburgerbanan, vid hvilket tillfille, erligt hvad direktionen meddelat mig, åter hände att fem vagnar bla:vo kastade ur eclenorna af en lokomotiv; en af vagnarne blef kuilslagen och sönderkrossad, och under spiilrorna af densamma fann man de döda kropparna af bolagets fullmäktig hr Fassman och öfverkonduktören Busch. Måite förlusten af en så högst rättskaffens och outtröttligt verksam man, som hr Fassman var, blifva den sista som på detta sätt inträffar uti Europa; måtte de der gängse fördomar mot amerikanska inrättningar snart besegra:, så att vira regeringar ej må, såcom fallet varit i Amerika, se sig nödsakade att utfirda lagar, för att ålägga jernvägsbolsgen skadestånd så vidt det i dylika fall är möjligt med penningar. Då inom Ryssland fördomarre i minga afseenden mindre hyllas än i andra länder uti Europa, och dervarande jernväg, redan genom antagandet af större hbjulspirsvidd, emi:t hvad först är anfördt, föregått andra länder med exempel, så behölver man väl ej betvifla, att snart få se ett amerikanskt vsgntåg i gång på Petersburgerbanan. Ett tredje förslag, bvilket gäller så väl för Petersburgerbanan, som alla banor i Tysklend,! består i begagnandet af ved som bränmaterial för lokomotiverne. Härmed anställdes visserligen försök på Petersburgerbanan år 1836, men måste så väl på denna som på Ferdinands nordbanan och andra jernvögar uppgifvas, emedan de ur lokomotivens skorsten utströmmande gnistorna nästan på hvarje resa antände passagerarnes kläder; stenkol måste således anskaffas! från England till Petersburg, och detta bränmateriel fortfar att, det höga priset oaktadrt,: begagnas. Då på bela trakten mellan Petersburg och Moskau icke tillgång finnes på sten-! kol, och det ej lärer rimligtvis kunna antagas, att man ämnar hemta brännmateriel från Eog-: ( land till bsdrifvandet af en så koossal bana, så var detta egentligen en af de orsaker som förde mig till Amerika; mer än 400 banor be-: gagna härstädes ved, och det var att förmoda j! att man äfven i detta sfseende hade u;pfunnit i något ändamålsenligt. Jag ankom hit, färdades f mer än 60 bavor, och bade ännu icke funnitjs hvad som fullt tillfredsställde mig; slutligen ) kom jag under 30:de breddgraden, och fann c under denna sydliga himmel, hvarest bomullent