BERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA )
NORDAMERIKA ,
öfver dervarande jernvägar, ångfartygsin-
rättningar, banker och andra offentliga
företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstner.
(Forts. från 32 270.)
3) Om Jernvägarne i Frankrike.
Den största jernvägslinien i Frankrike är den
mellan Lyon och Roanne, hvilken är anligd af
trenne bolag och utgör 38 lieues; banan frin
Eperial är 6 7, lieues, den från Paris till S:
Germain 4 3; lieues, och saromanlagda längden
af de öfriga barorna torde icke öfverstiga 44
lieues; Frankrike eger således för närvarande
icke mer än 60 lieues eller 139 engelska mil
jernvägar i gång. Den dyraste banan är den
från Paris till S:t Germain, som hiller i längd
48,400 måetres eller 41, engelska mil, och
kostar inalles 14,860,000 francs eller 242,060
dollars per engelsk mil. Afräknar man sträc-
kan inom Paris, såsom den dyraste, så går dock
kostnaden till 263,000 dollars per engelsk xmil
jernvig med dubbel bana. Af jernvägen från
Lyon till S:t Etienne, hvilken äfvenledss bir
dubbel! bana, kostade hvar engelsk mil 70,000
dollars. -På banan från Paris till S:t Germain
befordrades 1,375,396 resande från den 26 Au-
gusti 4837 till den 25 Augusti 4838, och sam-
manlagda inkomsten gick till 4,550,444 franc:
35 centimes, således 133,657 francs eller 25,448
dollars i bruttoinkomst per ergelsk mil; denna
inkorast är visserligen åtta gånger större, än på
de amerikanska jernvägarne, hvarest medeltalet
endast uppgår till 3075 dollars; men jemfördt
med kapitalet, uppgår bruttoinkomsten i Ame-.
rika till 43 procent, men vid S:t Germains-
banan blott till 40. Då franska jernvägarne,
äfvensom alla diligenser, måste afstå 40 pro-
cent af bruitoinkomsten till staten, så kan un-
derhållskostnaden för dem icke upptagas till
mindre än 7; af bruttoinkomsten, och man
skall icke kuuna beräkna mer än på sin höjd
4 procent för S:t Germains-banan, så vidt icke
trafiken utomordentligt tilltager.
Detta är orsaken, hvarföre allmänheten inom
Frankrike så föga understödde de om vårer
1838 föreslagna sörre jernvägarne från Paris
till Havre, från Psris til Orleans, samt från
Swasburg till Basel, och till hvilkas anläggande
kamrarne lemnade bifall, hvarföre nämnde för-