-I BERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA I NORDAMERIKA , öfver dervarande jernvägar, ångfartygsinrättningar, banker och andra offentliga företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstner. (Forts. fr. onsdagabl.) 16) Kostnaderna för en resasxdes fortskaffande på er väglängd af en engelsk mil. Då noggrannt afslutade räkenskaper endast Tförefinnas till slutet af 1837, så kunna således de utgifter, som en resandes fortskaffande per engelsk mil åstadkommer, endast,beräknas till nämnde tid. Enligt föregående tabell uppgingo utgifterne från d. 5 Maj 1853tillden sista December 18537, för: Jernvägens och polisens under: håll till . cc eo . 599:0435 fr. 95 c. Egentliga transportkostnader . 1,032686 64 Förvaltningskostnader i allmänhet . . ss s . 193,647 —789 Summa 1,755,380 fr. 31 Cc. Deremot var, under samma tid, enligt den under J8 3 införde tabell, antalet af resande, då väglängden reducerades till en engelsk mil, Jika med 45,093,899; således belöper sig för en resandes transport per engelsk mil: Jernvägens och polisens underhållskostnad . . e.o so 4 fr. 17 C. Egentlig transportkosinad eta . 2 29 Förvaltningskostnader i allmänhet . 20 43 Summa 3 fr. 89 c. Dessa underhållskostnader äro högst obetydliga och uppgå till vida: mer på alla andra jernvägar. För en jernväg mellan :t Petersburg och Moskau, med en längd af 630 verst eiler 420 engelska mil, skulle kostnaden för en resandes fortskaffande, efter nämnde beräkningsgrund, endast uppgå till 46 francs 33 centimes eller 14 rubel 60 kopek ass. 7) Kostnaderne för fortskoffandet af ett helt vegntåg (train) på en väglängd af en engelsk mil. De vägsträckor, hvilka samtliga lokomotiverna, tillika med vagntågen, tillryggalade på belgiska jernvägarne uppgingo: Lieues. Från d. 5 Maj 18335 till d. 2 Maj 1836 . 414,8410. — od. 3 Maj 1836 till d. 34 Dec. 1836 924,825. — dd. 4 Jan. till d. 34 Dec. 1837 . . 61,592. Summa 101,227. Då en belgisk lieue innehåller 3000 metres, så lemnar en reduktion i engelskt längdmått 344506 engelska mil, såsom totalbeloppet af den vägsträcka, hvilken blifvit tillryggalagd af vagntågen från d. 5 Maj 1853 till den sista December 1837. Enligt den under M 4 införde tabell uppgick underhållskostnaden för nämnde tid af 2 år och 8 månader: För underhåll af banan — 529,045 francs 95 cent. Transportkostnader . . 4032,686 64 o Förvaltningskostnsader . — 493,647 72 Summa 41,755,380 francs 31 cent. Då under nämnde tid 344306 mil tillryggalades af vagntågen, så belöper sig på hvarje af ett vagntåg tillryggalagd mil: Underhållskostnader för banan . . . 4 fr. 68 c. Egentliga transportkostnader . . . . 3 28 Förvaltningskostnader . . . . . D 62 Summa 3 fr. 68 Cc. Fortskaffandet af ett vagntåg en väglängd af en engelsk mil kostade således 3 francs och 58 centimes, eller 4 dollar 3 cents, hvilket resultat ganska nära överensstämmer med kostnaden på de amerikanska jernvägarne. 8) Antal resande på ett vcgrntåg (train). Af den nyss åberopade, under MM 3 införde tabell, finna vi, att antalet af resande från den 5 Maj 485353 till d. 34 December 1837, då väglängden reducerades till en engelsk mil, uppgick tlll 45,093,899. Under nämnde tid tillryggalade lokomotiverne 314 306 engelska mil; således uppgår medeltalet af resande på ett vagntåg till 143. Jemnför man denna siffra med 5 francs 58 centimes, eller kostnaden för fortskaffandet af ett vagntåg en väglängd af en enselsk mil, så erhåller man 3,89 centimer sisom kostnaden för en resandes fortskaffande en engelsk mil. 9) Jemnförelse mellan bruttoinkomsten och det öfverskott, som er; hållits sedan alla utgifter afgått. Nedanstående tabell lemnar en sammanställning af årliga brutto-inkomsten, årliga underLållskostnaderna samt det erhållna öfverskottet, sådan den igerfinnes uti ministern Nothombs berättelse af den 28 November 185358. Tillikals bifogas en uträkning på det årliga öfverskott, som belöper sig på hvarje 100 francs bruttoinkomst. DD m— VV PAM AMA Vi mt Od IM IA AM. He sv 0 MM KT RR PR er a MR rn KA AA oh AR AA