Article Image
-I BERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA I
NORDAMERIKA ,
öfver dervarande jernvägar, ångfartygsin-
rättningar, banker och andra offentliga
företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstner.
(Forts. fr. onsdagabl.)
16) Kostnaderna för en resasxdes fortskaffande
på er väglängd af en engelsk mil.
Då noggrannt afslutade räkenskaper endast
Tförefinnas till slutet af 1837, så kunna således
de utgifter, som en resandes fortskaffande per
engelsk mil åstadkommer, endast,beräknas till
nämnde tid. Enligt föregående tabell uppgingo
utgifterne från d. 5 Maj 1853tillden sista De-
cember 18537, för:
Jernvägens och polisens under- :
håll till . cc eo . 599:0435 fr. 95 c.
Egentliga transportkostnader . 1,032686 64
Förvaltningskostnader i allmän-
het . . ss s - . 193,647 —789
Summa 1,755,380 fr. 31 Cc.
Deremot var, under samma tid, enligt den
under J8 3 införde tabell, antalet af resande,
då väglängden reducerades till en engelsk mil,
Jika med 45,093,899; således belöper sig för en
resandes transport per engelsk mil:
Jernvägens och polisens underhållskost-
nad . . e.o so 4 fr. 17 C.
Egentlig transportkosinad eta . 2 29
Förvaltningskostnader i allmänhet . 20 43
Summa 3 fr. 89 c.
Dessa underhållskostnader äro högst obetyd-
liga och uppgå till vida: mer på alla andra
jernvägar. För en jernväg mellan :t Peters-
burg och Moskau, med en längd af 630 verst
eiler 420 engelska mil, skulle kostnaden för en
resandes fortskaffande, efter nämnde beräknings-
grund, endast uppgå till 46 francs 33 centimes
eller 14 rubel 60 kopek ass.
7) Kostnaderne för fortskoffandet af ett helt
vegntåg (train) på en väglängd af
en engelsk mil.
De vägsträckor, hvilka samtliga lokomotiver-
na, tillika med vagntågen, tillryggalade på bel-
giska jernvägarne uppgingo:
Lieues.
Från d. 5 Maj 18335 till d. 2 Maj 1836 . 414,8410.
— od. 3 Maj 1836 till d. 34 Dec. 1836 924,825.
— dd. 4 Jan. till d. 34 Dec. 1837 . . 61,592.
Summa 101,227.
Då en belgisk lieue innehåller 3000 metres,
så lemnar en reduktion i engelskt längdmått
344506 engelska mil, såsom totalbeloppet af
den vägsträcka, hvilken blifvit tillryggalagd af
vagntågen från d. 5 Maj 1853 till den sista De-
cember 1837. Enligt den under M 4 införde
tabell uppgick underhållskostnaden för nämnde
tid af 2 år och 8 månader:
För underhåll af banan — 529,045 francs 95 cent.
Transportkostnader . . 4032,686 64 o
Förvaltningskostnsader . — 493,647 72
Summa 41,755,380 francs 31 cent.
Då under nämnde tid 344306 mil tillrygga-
lades af vagntågen, så belöper sig på hvarje af
ett vagntåg tillryggalagd mil:
Underhållskostnader för banan . . . 4 fr. 68 c.
Egentliga transportkostnader . . . . 3 28
Förvaltningskostnader . . . . . D 62
Summa 3 fr. 68 Cc.
Fortskaffandet af ett vagntåg en väglängd af
en engelsk mil kostade således 3 francs och 58
centimes, eller 4 dollar 3 cents, hvilket resul-
tat ganska nära överensstämmer med kostnaden
på de amerikanska jernvägarne.
8) Antal resande på ett vcgrntåg (train).
Af den nyss åberopade, under MM 3 införde
tabell, finna vi, att antalet af resande från den
5 Maj 485353 till d. 34 December 1837, då väg-
längden reducerades till en engelsk mil, uppgick
tlll 45,093,899. Under nämnde tid tillryggala-
de lokomotiverne 314 306 engelska mil; således
uppgår medeltalet af resande på ett vagntåg till
143.
Jemnför man denna siffra med 5 francs 58
centimes, eller kostnaden för fortskaffandet af
ett vagntåg en väglängd af en enselsk mil, så
erhåller man 3,89 centimer sisom kostnaden
för en resandes fortskaffande en engelsk mil.
9) Jemnförelse mellan brutto- inkomsten och
det öfverskott, som er; hållits sedan alla
utgifter afgått.
Nedanstående tabell lemnar en sammanställ-
ning af årliga brutto-inkomsten, årliga under-
Lållskostnaderna samt det erhållna öfverskottet,
sådan den igerfinnes uti ministern Nothombs
berättelse af den 28 November 185358. Tillikals
bifogas en uträkning på det årliga öfverskott,
som belöper sig på hvarje 100 francs brutto-
inkomst.
- DD m— VV PAM AMA Vi mt - Od IM IA AM. He sv 0 MM KT RR PR er a MR rn KA AA oh AR AA -
Thumbnail