Article Image
gång och mäste snart omläggas, hvilket förutsätt en slitrningstid af blott 6 till 7 år. Ankommen till Berlin, blef undertecknad af de varande Kongl. svenska och norska envoyn intr ducerad bos general poststyrelsen, hvilken und: hela tiden för min vistelse derstädes på det me förekoremande sätt behagade meddela alla de up) lysningar i postväg, som under en så kort tid kunc inhemtas om det förträffligt inrättade, och på d mest ändamålsenliga sätt organiserade preussisk postväsendet. Uppå den P. M. hvilken från undertecknad p E. K. M:ts nådiga befallning blifvit till preussisk poststyrelsen på förhand: aflemnad rörande en sö som förmänlig ansedd förändring i postkommuni kationen mellan Sverge och Tyskland, att nermli gen Stettin i stället för Stralsund blef poststatio nen å tyska sidan, erhölls nu svar genom en af gifven skriftlig P. M. Denssmma innehåller hufvudsakligen följande: Preussiska poststyrelsen, ehuru den fullt erkän ner att staden Stettin nu vore den rätta punktei på preussiska sidan för ofvannämnde postkommu nikaticn, samt att rörelsen genom Stralsund til Sverge sedan ångbåtsförbindelse äfven mellan Ysts och Stettin på sednere åren blifvit inrättad, reda aftagit med mera än 30, procent och troligen kom mer att än mera aftaga, ser sig dock förhindra tillstyrka upphäfvandet af kommunikationen me: Neu Vor Pommern genom 46 Art. af traktatel mellan Sverge och Preussen af d. 7 Juni 18145 som för evärdeliga tider tillförsäkrar, att postför bindelse mellan Neu Vor Pommern och Sverg skall ega bestånd efter den fullkomligaste reci procite. Dessutom anföres, att korrespondensen från Sverg till Hamburg kan befordras öfver Stralsund på nä stan lika kort tid, som ifrån Stettin öfver Berli då en gång jernbanan emellan Hamburg och Ber lin blifver: färdig, och att en väsendtlig föröka hastigbet för nämnde korrespondens kommer at vinnas, då jernbanan mellan Rostock och Hambur; hunnit fallbordas. Då Preussen på dessa grunder anser sig bör yrka bibehållandet ef kommunikationen mellai Stralsuad och Ystad 9:ne gånger i veckan medels ångbåt under sommarmånaderna och under vintrei med postjakt, så anser poststyrelsen på andra si dan, ait samma kommunikation med afseende i den numera på denna väg minskede rörelsen, både kan och bör verkställas på ett mindre kostsam sätt, är hittills varit fallet. I stället att som nu dertill använda 2 ångfartyg, ett preussiskt och et svenskt. och för möjliga olyckshändelser hafva el Teservfertyg å hvardera sidan, bör den nemliger till fulio kunna underhållas med ett-enda, på sät! genom Dansk-Preussiska ångfartyget Geyser, som gör 2:no turer i veckan å den vida längre väger emeller Köpenhamn och Stettin, nogsamligen vi. sats kunna ske, och hvilket fartyg således 2:nt gånger i hvarje vecka är i gång dubbla tiden emo hvad emellan Stralsund orh Ystad vore af nöden för hvilken sednare fart skulle åtgå cirka 32 tim. mar i veckan. Hela den bärtill erforderliga tjenstgöringen borde derföre hädenefier, enligt Preussiska poststyrel: sens förslag, bestridas af ett enda mot ändamålet svarande ängfartyg, antingen svenskt eller preussiskt, hvaremot den andra kontrahenten skulle för detsammeas begagnande ersätta hälften af kosinaderna enlig; ungefär enshenda grundet som ge för Geyser gällande och som här ofvan blifvit anförde. För det möjliga fail, söm dock hittills under de förflutna åren ej inträffat, att det till sjöpostrarten emellan Ystad och Stralsund. begagnade ångfartyg skulle blifva skadadt och -ej kunna på någon tid tjenstgöra, tror Pr. poststyrelsen någon utväg lätt skulle finnas, för att ordna pöstförbindelsen under tiden. suntligt föreslogs, stt Svenska Lejonet skulle, behörigen iståndsatt, till berörde fart användas, ssamt att, i fell detsamma skadades på Tyska sidan, det gemla preussiska ångfartyget Friedrich Wilhelm, som fortfarande: skulle blifva stationeradt i Stralsund, då genast skulle i stället besörja postföringen, men att om skadan inträffade å svenska sidan och intilldess underrättelse derom bann arkomma till Stralsund i och för sistnämnde ngfartygs afsändande, posten undef tiden borde tan tissuppehåll med extra post öfversändas till öpenbamn, för att med Geyser expedieras till tettin. Något reservfertyg, med undantag af Friedrich ilhelm, skulle derigenom ej behöfva hållas, hvarot nödigt blefve, att reservpjecer af de delar af achineriet, som mest äro utsatte för slitning, allid funnes i beredskap. Till vinnende af en säker och hastig kommunition mellan Stockholm och Stettin och derifrån delst jernvägarne med Tyskland och andra eupeiska stater, föreslår deremot preussiska postrrelsen, att i stället för -de hittills varande toua emellan Ystad och Stettin en direkt ångbåtsinde!se emeilan Stockholm och Stettin måbiif: inrättad och årligen en gång i veckan, med ett ussiskt och ett svenskt förtyg underhållas så ge ärstid och väderlek det medgilva, hvilket an88 kunna ske minst 8 månader af året. . Kostnarna härvid skulle betydligt underlättas genom n besparing som, enligt hvad förut anfördt blif, skulle uppkomma genom en mindre dyrbar pparats användande emellan Ystad och Stralsund, varjemte ansågs att om ock den föreslagna nya kommunikationsanstalten ej skulle de första åren bära sig, den dock snart, nog skulle genom en ökad trafik blifva fullt lönande. —Påpreussiska sidan skulle till en början ångfartyget Königinn Etusibefh härtil! användas, hvilket beräknas kunna mod visshet göra touren på 48 timmar. I händelse berörde förs!cg skulle befinnas antagligt, ansåg p-cussiska poststyrelsen, att de närmare bestämmeiserna derför lämpligast och lättast skuile genom serskilda, å hvardera sidan utsedde, kommissarier kunna regleras. För öfrigt meddelades, såsom upplysningar i ofvannämnåe frågor, följande: 1:0 Att farvattnet emellan: Svineminde och Stottin venligtvis är öppet ifrån April månads ingäcg till början, oftast till slutet af Decomber månad, acth aft hamnen wil QCvninanmnmHhH nada I Aallfmägenhasg 23

7 november 1846, sida 3

Thumbnail