gång och mäste snart omläggas, hvilket förutsätt
en slitrningstid af blott 6 till 7 år.
Ankommen till Berlin, blef undertecknad af de
varande Kongl. svenska och norska envoyn intr
ducerad bos general poststyrelsen, hvilken und:
hela tiden för min vistelse derstädes på det me
förekoremande sätt behagade meddela alla de up)
lysningar i postväg, som under en så kort tid kunc
inhemtas om det förträffligt inrättade, och på d
mest ändamålsenliga sätt organiserade preussisk
postväsendet.
Uppå den P. M. hvilken från undertecknad p
E. K. M:ts nådiga befallning blifvit till preussisk
poststyrelsen på förhand: aflemnad rörande en sö
som förmänlig ansedd förändring i postkommuni
kationen mellan Sverge och Tyskland, att nermli
gen Stettin i stället för Stralsund blef poststatio
nen å tyska sidan, erhölls nu svar genom en af
gifven skriftlig P. M.
Denssmma innehåller hufvudsakligen följande:
Preussiska poststyrelsen, ehuru den fullt erkän
ner att staden Stettin nu vore den rätta punktei
på preussiska sidan för ofvannämnde postkommu
nikaticn, samt att rörelsen genom Stralsund til
Sverge sedan ångbåtsförbindelse äfven mellan Ysts
och Stettin på sednere åren blifvit inrättad, reda
aftagit med mera än 30, procent och troligen kom
mer att än mera aftaga, ser sig dock förhindra
tillstyrka upphäfvandet af kommunikationen me:
Neu Vor Pommern genom 46 Art. af traktatel
mellan Sverge och Preussen af d. 7 Juni 18145
som för evärdeliga tider tillförsäkrar, att postför
bindelse mellan Neu Vor Pommern och Sverg
skall ega bestånd efter den fullkomligaste reci
procite.
Dessutom anföres, att korrespondensen från Sverg
till Hamburg kan befordras öfver Stralsund på nä
stan lika kort tid, som ifrån Stettin öfver Berli
då en gång jernbanan emellan Hamburg och Ber
lin blifver: färdig, och att en väsendtlig föröka
hastigbet för nämnde korrespondens kommer at
vinnas, då jernbanan mellan Rostock och Hambur;
hunnit fallbordas.
Då Preussen på dessa grunder anser sig bör
yrka bibehållandet ef kommunikationen mellai
Stralsuad och Ystad 9:ne gånger i veckan medels
ångbåt under sommarmånaderna och under vintrei
med postjakt, så anser poststyrelsen på andra si
dan, ait samma kommunikation med afseende i
den numera på denna väg minskede rörelsen, både
kan och bör verkställas på ett mindre kostsam
sätt, är hittills varit fallet. I stället att som nu
dertill använda 2 ångfartyg, ett preussiskt och et
svenskt. och för möjliga olyckshändelser hafva el
Teservfertyg å hvardera sidan, bör den nemliger
till fulio kunna underhållas med ett-enda, på sät!
genom Dansk-Preussiska ångfartyget Geyser, som
gör 2:no turer i veckan å den vida längre väger
emeller Köpenhamn och Stettin, nogsamligen vi.
sats kunna ske, och hvilket fartyg således 2:nt
gånger i hvarje vecka är i gång dubbla tiden emo
hvad emellan Stralsund orh Ystad vore af nöden
för hvilken sednare fart skulle åtgå cirka 32 tim.
mar i veckan.
Hela den bärtill erforderliga tjenstgöringen bor-
de derföre hädenefier, enligt Preussiska poststyrel:
sens förslag, bestridas af ett enda mot ändamålet
svarande ängfartyg, antingen svenskt eller preus-
siskt, hvaremot den andra kontrahenten skulle för
detsammeas begagnande ersätta hälften af kosina-
derna enlig; ungefär enshenda grundet som ge för
Geyser gällande och som här ofvan blifvit anförde.
För det möjliga fail, söm dock hittills under de
förflutna åren ej inträffat, att det till sjöpostrarten
emellan Ystad och Stralsund. begagnade ångfartyg
skulle blifva skadadt och -ej kunna på någon tid
tjenstgöra, tror Pr. poststyrelsen någon utväg lätt
skulle finnas, för att ordna pöstförbindelsen under
tiden. suntligt föreslogs, stt Svenska Lejonet
skulle, behörigen iståndsatt, till berörde fart an-
vändas, ssamt att, i fell detsamma skadades på Ty-
ska sidan, det gemla preussiska ångfartyget Frie-
drich Wilhelm, som fortfarande: skulle blifva sta-
tioneradt i Stralsund, då genast skulle i stället be-
sörja postföringen, men att om skadan inträffade
å svenska sidan och intilldess underrättelse derom
bann arkomma till Stralsund i och för sistnämnde
ngfartygs afsändande, posten undef tiden borde
tan tissuppehåll med extra post öfversändas till
öpenbamn, för att med Geyser expedieras till
tettin.
Något reservfertyg, med undantag af Friedrich
ilhelm, skulle derigenom ej behöfva hållas, hvar-
ot nödigt blefve, att reservpjecer af de delar af
achineriet, som mest äro utsatte för slitning, all-
id funnes i beredskap.
Till vinnende af en säker och hastig kommuni-
tion mellan Stockholm och Stettin och derifrån
delst jernvägarne med Tyskland och andra eu-
peiska stater, föreslår deremot preussiska post-
rrelsen, att i stället för -de hittills varande tou-
a emellan Ystad och Stettin en direkt ångbåts-
inde!se emeilan Stockholm och Stettin måbiif:
inrättad och årligen en gång i veckan, med ett
ussiskt och ett svenskt förtyg underhållas så
ge ärstid och väderlek det medgilva, hvilket an-
88 kunna ske minst 8 månader af året. . Kostna-
rna härvid skulle betydligt underlättas genom
n besparing som, enligt hvad förut anfördt blif-
, skulle uppkomma genom en mindre dyrbar
pparats användande emellan Ystad och Stralsund,
varjemte ansågs att om ock den föreslagna nya
kommunikationsanstalten ej skulle de första åren
bära sig, den dock snart, nog skulle genom en ökad
trafik blifva fullt lönande. —På- preussiska sidan
skulle till en början ångfartyget Königinn Etusibefh
härtil! användas, hvilket beräknas kunna mod viss-
het göra touren på 48 timmar.
I händelse berörde förs!cg skulle befinnas antag-
ligt, ansåg p-cussiska poststyrelsen, att de närmare
bestämmeiserna derför lämpligast och lättast skuile
genom serskilda, å hvardera sidan utsedde, kom-
missarier kunna regleras.
För öfrigt meddelades, såsom upplysningar i of-
vannämnåe frågor, följande:
1:0 Att farvattnet emellan: Svineminde och Stot-
tin venligtvis är öppet ifrån April månads ingäcg
till början, oftast till slutet af Decomber månad,
acth aft hamnen wil QCvninanmnmHhH nada I Aallfmägenhasg 23
-