Derjemte äro vi underrättade, att de af kommi Iten utsedde revisorer granskat och godkänt r I kenskaperne, Det synes dock besynnerligt, att q Iredovisningsskyldige sjelfve utsett sine granskning Imän. — — — ITBERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA NORDAMERIKA , löfver dervarande jernvägar, ångfartygsin rättningar, banker och andra offentlig företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstne (Forts. fr. Måndagsbl.) Orsakerna till de billiga underhållskostnradern vid amerikanska jernvägarne. De amerisanska jernvägarne skulle med de ofvan an:örda obetydliga rörelsen och de hög arbetspriserra, förvaltade på europeiskt sät visst icke lemna minsta nytt:; det är derför angeläget att lära känna an!edningarne till de billiga kostnad, hvarmed rörelsen på dem ka bedrsifvas. De äro följande: 1:0 Förvaltningen ai alla jernvägar utan un dantag är här mycket ecklare och annorlund inrättad än fallet är vid jernvägarne i Englan och på den europeiska kontinenten. Bolage! direktion (board) har öiveralit oinskränkt full makt, bestämmer, efter eget omdöme, hvarj årlig dividend och rådfrågar aktieecarne blott det enda fall då någon ändring betöfves i bo lagets privilegier (Charter) och ansökan deror skall göras hos regeringen. Någon interventio å aktieegarnes sida finnes här nästan alls ick hvarken vid eller uom den åri.a allmänn sammankomsten; deremot äga aktieegarne at vid deta tillfäsle välja nya direktörer, hvilk årligen ombytas; dessutom allmängöra direktio nerne årligen en tryckt berättelse, och under. kasta sig såmedelst den offentliga meningen: domslut, som alltid skoningslöst uttalar sig Direktionen uppdrager nästan för hvarje gång den egentliga ledningen af göromålen åt en ends person, med nästan oinskränkt fullmakt. Denne dess befullmäktige erhåller, allt efter anläggningens vidd och inkomster, ett arfvode af 2000 till 5000 dollars, och han är i ordets egentligaste mening den lifgifvande principen i förelagetn. Utomdess anstalles en kassör med ett arfvode af 4000 eller 4500 dollarsz, och understundom äfven en skrifvare (clerk) med några hundra dollars. Dessa personer förrätta med sin intelligens, rättsk:ffenbet och verksamhet samma arbete, som i Europa ofta endast plär uträttas med en tre gånger större personal. Samma princip äger äfven rum i afseende på alla andra personer, som fordras för jernvägsröre!sens bedrfvande; alla äro väl aflönade, men göra också sin tjenst i förhållande derefter. Man måste i sanning förvånas då men, vid färdandet på alla dessa jernvägar, nästan aldrig fioner någon på banan, få personer vid stationerna och icke dessmindre så mycken ordning. 2:o Fartens hastighet uppgår vid de flesta jernvägarne endast till 43 eng. mil vid passagerares fortskaff.nde samt 8 till 42 mil i timmen vid varutransporter. Det finnes väl jernvägar, der passageraretrainen fortskaff.s med er hastighet af 25 eng. mil i timman; men dessa höra till undantagen. Deremot föra ala jernvägar till det inre af städerna, eller genom dem; derigenom undvikes till betydlig del den tidsförlust, som uppkommer genom bruket af omnibusvagnar vid ändarne af jernvägarne. Genom en väl afpassad hastighet uppkommer en högst vigtig och hitiills allt för litet afsedd förminskning of kostnader för reparationer å jernvägen, lokomotiverna och vagnarne. Med en hastighet af 23 till 30 eng. mil i timman blifva lokomotiver och vagnar, isynnerhet med den brukliga bredden 2f47ot BY, tum för hjuspåren, genom hvarje aldrig så liten ojemnhet på banan förstörde och banan blir, å andra silar, förstörd af dem. Detta hafva Amerikaarne ingett och de förblifva derföre vid en hastighet af 43 eng. eller 5 tyska mil i timman. Den omedelbara följden häraf är att alla undervållskostnaderna på en engelsk mil jernvög, nemigen tillsyn, arbetslöner och materialier, uppgå . medeltal endast till 500 doilars d. v. s. kostraden för en arbetare och 200 dollars för maeria!ier årligen. Antager man årslönen för en wrbetare i Tyskland till 400 th:ler, så skulle, nligt denna beräkning, äfven med afseende å le billigare materialprirerna, uppkomma en årig underbållssumma af 1320 preussg. thaler per ysk mil eller 700 rubel assign. per werst för n jernväg med enkla bjul:pår. 3:0 Lokomotivernas och Tenderns konstrukfon är här långt ändamålsenligare än i England. sokomotiverna hvila baktill få tvenne drifbjul ch framtill på ett fyrbjuligt, förmedelst en tapp örligt underlag, hvilket ständigt rättar sig efter len riktning jernvägens balfdiametrala krökning an hafva. Man kan derföre anse hvarje lokonotiv såsom fyrbjulig med en rörlig axel, änkönt den hvilar på sex hjul och derföre äfven ger en sexhjulig vagns alla företräden. Vefxeln (ecrank axle), eller den kostsammaste och