Article Image
Derjemte äro vi underrättade, att de af kommi
Iten utsedde revisorer granskat och godkänt r
I kenskaperne, Det synes dock besynnerligt, att q
Iredovisningsskyldige sjelfve utsett sine granskning
Imän. — — —
ITBERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA
NORDAMERIKA ,
löfver dervarande jernvägar, ångfartygsin
rättningar, banker och andra offentlig
företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstne
(Forts. fr. Måndagsbl.)
Orsakerna till de billiga underhållskostnradern
vid amerikanska jernvägarne.
De amerisanska jernvägarne skulle med de
ofvan an:örda obetydliga rörelsen och de hög
arbetspriserra, förvaltade på europeiskt sät
visst icke lemna minsta nytt:; det är derför
angeläget att lära känna an!edningarne till de
billiga kostnad, hvarmed rörelsen på dem ka
bedrsifvas. De äro följande:
1:0 Förvaltningen ai alla jernvägar utan un
dantag är här mycket ecklare och annorlund
inrättad än fallet är vid jernvägarne i Englan
och på den europeiska kontinenten. Bolage!
direktion (board) har öiveralit oinskränkt full
makt, bestämmer, efter eget omdöme, hvarj
årlig dividend och rådfrågar aktieecarne blott
det enda fall då någon ändring betöfves i bo
lagets privilegier (Charter) och ansökan deror
skall göras hos regeringen. Någon interventio
å aktieegarnes sida finnes här nästan alls ick
hvarken vid eller uom den åri.a allmänn
sammankomsten; deremot äga aktieegarne at
vid deta tillfäsle välja nya direktörer, hvilk
årligen ombytas; dessutom allmängöra direktio
nerne årligen en tryckt berättelse, och under.
kasta sig såmedelst den offentliga meningen:
domslut, som alltid skoningslöst uttalar sig
Direktionen uppdrager nästan för hvarje gång
den egentliga ledningen af göromålen åt en ends
person, med nästan oinskränkt fullmakt. Denne
dess befullmäktige erhåller, allt efter anläggnin-
gens vidd och inkomster, ett arfvode af 2000
till 5000 dollars, och han är i ordets egentli-
gaste mening den lifgifvande principen i fö-
relagetn. Utomdess anstalles en kassör med ett
arfvode af 4000 eller 4500 dollarsz, och under-
stundom äfven en skrifvare (clerk) med några
hundra dollars. Dessa personer förrätta med
sin intelligens, rättsk:ffenbet och verksamhet
samma arbete, som i Europa ofta endast plär
uträttas med en tre gånger större personal. Sam-
ma princip äger äfven rum i afseende på alla
andra personer, som fordras för jernvägsröre!-
sens bedrfvande; alla äro väl aflönade, men
göra också sin tjenst i förhållande derefter.
Man måste i sanning förvånas då men, vid fär-
dandet på alla dessa jernvägar, nästan aldrig
fioner någon på banan, få personer vid statio-
nerna och icke dessmindre så mycken ordning.
2:o Fartens hastighet uppgår vid de flesta
jernvägarne endast till 43 eng. mil vid passa-
gerares fortskaff.nde samt 8 till 42 mil i tim-
men vid varutransporter. Det finnes väl jern-
vägar, der passageraretrainen fortskaff.s med er
hastighet af 25 eng. mil i timman; men dessa
höra till undantagen. Deremot föra ala jern-
vägar till det inre af städerna, eller genom dem;
derigenom undvikes till betydlig del den tids-
förlust, som uppkommer genom bruket af om-
nibusvagnar vid ändarne af jernvägarne. Ge-
nom en väl afpassad hastighet uppkommer en
högst vigtig och hitiills allt för litet afsedd
förminskning of kostnader för reparationer å
jernvägen, lokomotiverna och vagnarne. Med
en hastighet af 23 till 30 eng. mil i timman
blifva lokomotiver och vagnar, isynnerhet med
den brukliga bredden 2f47ot BY, tum för hju-
spåren, genom hvarje aldrig så liten ojemnhet
på banan förstörde och banan blir, å andra si-
lar, förstörd af dem. Detta hafva Amerika-
arne ingett och de förblifva derföre vid en
hastighet af 43 eng. eller 5 tyska mil i timman.
Den omedelbara följden häraf är att alla under-
vållskostnaderna på en engelsk mil jernvög, nem-
igen tillsyn, arbetslöner och materialier, uppgå
. medeltal endast till 500 doilars d. v. s. kost-
raden för en arbetare och 200 dollars för ma-
eria!ier årligen. Antager man årslönen för en
wrbetare i Tyskland till 400 th:ler, så skulle,
nligt denna beräkning, äfven med afseende å
le billigare materialprirerna, uppkomma en år-
ig underbållssumma af 1320 preussg. thaler per
ysk mil eller 700 rubel assign. per werst för
n jernväg med enkla bjul:pår.
3:0 Lokomotivernas och Tenderns konstruk-
fon är här långt ändamålsenligare än i England.
sokomotiverna hvila baktill få tvenne drifbjul
ch framtill på ett fyrbjuligt, förmedelst en tapp
örligt underlag, hvilket ständigt rättar sig efter
len riktning jernvägens balfdiametrala krökning
an hafva. Man kan derföre anse hvarje loko-
notiv såsom fyrbjulig med en rörlig axel, än-
könt den hvilar på sex hjul och derföre äfven
ger en sexhjulig vagns alla företräden. Vef-
xeln (ecrank axle), eller den kostsammaste och
Thumbnail