AaAlvENl dd IVL ATUVIRAS BUS, KICH HAI UVGICH Idl4 Petersburgerbus häri vara intresserade, äfven som Ryska regeringen. ms BERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA ! NORDAMERIKA , öfver dervarande jernvägar, ångfartygsinrättningar, banker och andra offentliga företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstner (Forts. fr. !ördagsbl.) Bruttoinkomster. omkostnader och byggnadskapiialets förräntning. Enligt det föregående uppgår årliga bruttoinkomsten af amerikanska jernvägarne, beräknad per enz. mil: Af 33.000 resande å 5 cents . . 4750 doll At 435.000 tons fraktgods å 7, cents 1125 Trarsporten af posten och andra inkomster -. . . 200 3073 doll Jemöres denna summa med byggnadskapitalet a! 20.363 doilers ner mil, så följer dera! alt den åriga bruttoinkomsten uppgår till 45 proc. af avläggringskostnaden. Underhåliskostnaden för de amerikanska jernvägarne är jemförelsevis gonska ringa. Blifva nemligenv samtliga kastnader af alla slag fördelade på antale: fortskaffede passagerare och fraktzods, u:pkommer följande medelresultat för bvsrje jernväg i enlighet med de af mig genoinsedda räkvingar: Fortskaffande af en resande kostar 21, cents per mil följaktligen för 33000 resande 873 doll. Trarsport af en ton fraktgods kostar 6!, cents per mil, följ. för 15,000 tors sr re ro po oo sv vo Fort-keffonde af posten samt utgifterna i och för öfriga inkomster kan man antaga till hilften mot dessa eller årligen till . . . . 400 Summa 49350 dol!. Afdragas dessa utgifter från bruttoimkomsten 3075 dollars, så uppkommer en årlig nettobebållning af 4423 dollars per eng. mil jernväg. Detta förhöllande, jemfördt med byggnadsk2pitalet 20,363 dollers, ger en ränta i medeltal af ZY, procent. Jag gör dock härvid den uttryckliga anmärkningen, att delta endast är en medelberäkning för de af mig hittills besökta jernvägar, af hvilka några gifva 40 procent, andra deremot ingen bebål!ning; fina fortsatta resor på här befintliga jernsägar skola tilläfventyrs åstadkomma en om också ej betydlig ändring. En räntefot af 3, proc. skulle för omerikanarne, som förstå att draga så stor virst af penningen, vara högst otillräcklig; men de flesta härvarande jernvägar hafva blifvit anlagde af jordegarne och köpmännen iden omgifvande trakten; d-ss2 göra ej blott afseende på räntan, utan äfven på nyttan af en lättad rörelse, och beräkna att jemte denna ständigt tilltagande rörelse äfven inkomsterna af jernvögen nödvändigt måste fortfarande tilltaga. En del af jernvägarne i södern och vestern hafva blifvit anlagda af staternas regeringar, och en stor del af de nödige kepitalerne blefvo slutligen betäckte medelst lån, hvilka afslötos i England, de flasta til 5 procent. De:sa äro de grunder, hvaröre hittills så många jarnvägar kunnat anläggas i Amerika och ärnu flera under de nästföljande åren komma att bringas i verkställighet, tills omsider unionens ofantliga areslyta är öfverhöljdt med ett jernvägsnät, hvarigenom alla vigtiga punkter i landet komma i förbindelse med hvarandra. Orsakerna till den ringa anläggningskostrad som de amerikanska jernvägarne fordra. I min tredje berättelse her jag anfört 2nläggninrskostnaderna för 49 jernvägar, hvilka gå från 8300 dollars ända til 56 5300 dollars, men i medeltal för hela längdsträckan till 20,565 dollars per eng. mil; bärunder inbegripes inlösen af den jord vägen genomlöper, utgifterna för väganläggning och byggnader, anskaffandet af lokomotiver och vagnar samt slutligen samtliga afliningskostnaderna. Arbetslönerna i Amerika äro mycket större än hvad i Europa är fallet; en vanlig arbetare erhåller en dollar i degspenning, en timmerman 2 dollars, en murare 2!V, dollars; byggnadsvirke är öfverhufvud dyrare ön på europeiska kontinenten; jernvägsskenorna bemtas från England och införas tullfritt; men för lokomotiver, bjul och axlar uppgår tullen till 20 proc. af värdet. Man kan öfverhufvud antaga att anläggningskostnaden är här två gånger dyrare än i Tyskland och Ryssland. Hvaruti består således hemligheten af den billiga kostnaden i afseende på de amerikanska jernvägsanläggningarne? — Då besvarar det af denna fråga och kännedomen af underhållskostnaden för jernvägarne äro de anledningar, som fört mig till Amerika och jag under ex tid af fem månader oupphörligt sysselsatt rig med dessa föremål, så tror jag mig kuana på ett nöjaktigt sitt lösa nämnde bem975 lighet i förande punkter: 4:o Hverje förslag till en amer kansk jernväg uppgöres af en eller flere ingeniörer; andra ingeniörer afgifva deröfver sina utlåtanden, och de sorgfälligaste Jokalundersökningar an mtSllaa Yfunn hava Iiavr wc nar Vanliatnse