AaAlvENl dd IVL ATUVIRAS BUS, KICH HAI UVGICH Idl4
Petersburgerbus häri vara intresserade, äfven
som Ryska regeringen.
ms
BERÄTTELSE OM FÖRENTA STATERNA !
NORDAMERIKA ,
öfver dervarande jernvägar, ångfartygsin-
rättningar, banker och andra offentliga
företag, af Frans Anton Ritter v. Gerstner
(Forts. fr. !ördagsbl.)
Bruttoinkomster. omkostnader och byggnadska-
piialets förräntning.
Enligt det föregående uppgår årliga brutto-
inkomsten af amerikanska jernvägarne, beräk-
nad per enz. mil:
Af 33.000 resande å 5 cents . . 4750 doll
At 435.000 tons fraktgods å 7, cents 1125
Trarsporten af posten och andra in-
komster -. . . 200
3073 doll
Jemöres denna summa med byggnadskapi-
talet a! 20.363 doilers ner mil, så följer dera!
alt den åriga bruttoinkomsten uppgår till 45
proc. af avläggringskostnaden.
Underhåliskostnaden för de amerikanska jern-
vägarne är jemförelsevis gonska ringa. Blifva
nemligenv samtliga kastnader af alla slag för-
delade på antale: fortskaffede passagerare och
fraktzods, u:pkommer följande medelresultat
för bvsrje jernväg i enlighet med de af mig
genoinsedda räkvingar:
Fortskaffande af en resande kostar 21, cents
per mil följaktligen för 33000 resande
873 doll.
Trarsport af en ton fraktgods kostar
6!, cents per mil, följ. för 15,000
tors sr re ro po oo sv vo
Fort-keffonde af posten samt utgif-
terna i och för öfriga inkomster
kan man antaga till hilften mot
dessa eller årligen till . . . . 400
Summa 49350 dol!.
Afdragas dessa utgifter från bruttoimkomsten
3075 dollars, så uppkommer en årlig nettobe-
bållning af 4423 dollars per eng. mil jernväg.
Detta förhöllande, jemfördt med byggnadsk2pi-
talet 20,363 dollers, ger en ränta i medeltal af
ZY, procent.
Jag gör dock härvid den uttryckliga anmärk-
ningen, att delta endast är en medelberäkning
för de af mig hittills besökta jernvägar, af
hvilka några gifva 40 procent, andra deremot
ingen bebål!ning; fina fortsatta resor på här
befintliga jernsägar skola tilläfventyrs åstad-
komma en om också ej betydlig ändring.
En räntefot af 3, proc. skulle för omeri-
kanarne, som förstå att draga så stor virst af
penningen, vara högst otillräcklig; men de fle-
sta härvarande jernvägar hafva blifvit anlagde
af jordegarne och köpmännen iden omgifvande
trakten; d-ss2 göra ej blott afseende på rän-
tan, utan äfven på nyttan af en lättad rörelse,
och beräkna att jemte denna ständigt tilltagande
rörelse äfven inkomsterna af jernvögen nöd-
vändigt måste fortfarande tilltaga. En del af
jernvägarne i södern och vestern hafva blifvit
anlagda af staternas regeringar, och en stor del
af de nödige kepitalerne blefvo slutligen be-
täckte medelst lån, hvilka afslötos i England,
de flasta til 5 procent. De:sa äro de grun-
der, hvaröre hittills så många jarnvägar kun-
nat anläggas i Amerika och ärnu flera under
de nästföljande åren komma att bringas i verk-
ställighet, tills omsider unionens ofantliga aresl-
yta är öfverhöljdt med ett jernvägsnät, hvari-
genom alla vigtiga punkter i landet komma i
förbindelse med hvarandra.
Orsakerna till den ringa anläggningskostrad
som de amerikanska jernvägarne fordra.
I min tredje berättelse her jag anfört 2n-
läggninrskostnaderna för 49 jernvägar, hvilka
gå från 8300 dollars ända til 56 5300 dollars,
men i medeltal för hela längdsträckan till 20,565
dollars per eng. mil; bärunder inbegripes in-
lösen af den jord vägen genomlöper, utgifterna
för väganläggning och byggnader, anskaffandet
af lokomotiver och vagnar samt slutligen samt-
liga afliningskostnaderna. Arbetslönerna i Ame-
rika äro mycket större än hvad i Europa är
fallet; en vanlig arbetare erhåller en dollar
i degspenning, en timmerman 2 dollars, en
murare 2!V, dollars; byggnadsvirke är öfver-
hufvud dyrare ön på europeiska kontinenten;
jernvägsskenorna bemtas från England och in-
föras tullfritt; men för lokomotiver, bjul och
axlar uppgår tullen till 20 proc. af värdet.
Man kan öfverhufvud antaga att anläggnings-
kostnaden är här två gånger dyrare än i Tysk-
land och Ryssland. Hvaruti består således hem-
ligheten af den billiga kostnaden i afseende på
de amerikanska jernvägsanläggningarne? — Då
besvarar det af denna fråga och kännedomen af
underhållskostnaden för jernvägarne äro de an-
ledningar, som fört mig till Amerika och jag
under ex tid af fem månader oupphörligt sys-
selsatt rig med dessa föremål, så tror jag mig
kuana på ett nöjaktigt sitt lösa nämnde bem-
975
lighet i förande punkter:
4:o Hverje förslag till en amer kansk jern-
väg uppgöres af en eller flere ingeniörer; an-
dra ingeniörer afgifva deröfver sina utlåtanden,
och de sorgfälligaste Jokalundersökningar an
mtSllaa Yfunn hava Iiavr wc nar Vanliatnse