Article Image
lögger, uppehållen inberäknade, endast 4 eng
ml per timma; man sparar således genom be-
gagnande af jernvägar en femtedel af kostna-
den och tvåtredjedelar af tiden.
Det fraktgods, som transporteras på de ame-
rikanska jernvägarne, består af manufakturva-
ror och drozer, af bomull, tobak och risgryn,
af mjöl och spanmål!, äfven af stenkol, ved till
bränsle, hö och andra landtmannaprodukter.
För fraktgods af värde betalas 7!, cents per
eng. mil oeh amerikansk tor, som innebåller
2000 eng. skåtpund. En reduktion häraf lem-
nar ire fjerdedels silfvergroschen per contnrer
och tysk mil, eller fyra tiondels kopek ass
per pud och werst. Mindre dyrbara varor
fortskaffas till ett mycket billigare pris.
Passagerare- och Tonantal.
De amerikanska jernvägarne äro, som vi re-
dan bafva sett, kommunikationsmedel mellan
de särskilda statern2, och begagnas derföre i
allmännset endsst af affärsfolk. Sommartiden
är de resandes antal visserligen större, emedan
flera familjer företaga lustresor eller besöka
badorter; men öfverbufvud taget är antatet.af
resande sommartiden jemfördt med det under
vintern mycket mindrs-, än i Europa är fallet.
Amerikanarne äro, som man känner, ett ytterst
verksamt och företagsamt folk, som förstår xtt
tillbörligt uppskatta tidens värde; sysslolösa
persorer och dardrifvare finnas här ej; då dess-
utom folkmängden, i förbållande till ytvidden,
är mycket mindre än i Europa, så fölier här:f
nödvändigt, att antalet af resaxde är betydligt
mindre på jernvägarne härstädes än på de i
Europa. Enligt de forskningar, som jag på stäl-
let gjort beträffande rörelsen på ett stort antal
Jernvägar, uppgår ant-let af resande, om man
beräknar dem på hela jernvägslängden, till ett
medeltal af 35,000 årligen.
Fraktgods och iandtmannaprodukter transpor-
teras icke blott utmed baskusten och på de i
norra delen af unionen belägna stora insjöarne,
utan en vida betydtsare del föres på de lång-
väga sege:bara floderna, roed bvilka Försynen
i så rikt mått välsignat detta land. Jag har
redan i min andra berättelse anfört. at för när-
varande 800 ångfartyg äro i verksamhet inom
Förenta Staterna; jag har endast att tillägga
det de flesta af dem gå på floderna, sedan de
resande föredraga Jernvägarne framför ångbåts-
firten längst utmed ha!skusten och de många
förut befintliga ångfartvgen vid denna kust upp-
hört med sin trafik. Förbindelsen mellan flo-
derna i Amerika tillvägabr:ngas medelst kana-
ler, hvilkas utsträckning. redan för tre år se-
dan, enligt häröver utkomna officiella berättel-
ser, uppgick till 3300 eng. mil; och sedan denna
tid har detta milan:al, medelst nya anläggnin-
gar, blifvit förökadt; på dessa kanaler äger en
stark rörelse rum. Ailtså blir endast en min-
die del fraktgods öfver för transporten på jern-
vägsrne. Enligt mina forskningar transporteras
trligen på jernvägarne endast omkring 15,000
tons, eller 300,000 centner å 100 eng. skåpund.
Jag bör här uttryckligen anmärka, att dessa
siffror framställa sörelsen sådan den nu för-
håller sig; men deina röre!se är såsom allt
annat i Amerika i ett ständigt vexande förhål-
lande. Det fiones jernvägar på hvilka rörels-n
eh inkomsterna årligen tilltaca med 23 pro-
cent, och jag tror mig ej begå ett mi-stag, då
jag anger rörelsens årliga tlvext till ett me-
lium af 40 procent. (Foris. följ-r.)
— 2 RTR
Thumbnail