domery gar menn pa AlaDamaloden med angr
fartyg till: Mobile och denfrån likaledes; med
ångfar:yg till Neworleans. Om tre år kommer
Man således att på åtta dagar kunna tillrygga-
Jägga vägen från Portiand till Neworlasns, hvar-
till äcnu för sex år sean fordrades 40 dagar
landvären. Äugfartygskommunikationen längst
hafstu-ten har för länzesedan upphört i anse-
ende tll de dermed förenade faror. Newor-
leans är b läget 432, grader sydligare samt
19?7, vestligare än Portand, hvaremot afstån-
det ; rk Inie utgör 1400 mil. He:a kommu-
nikat:ouslinien uppgår ti: 4193 mil jer väg och
:885 mil ingfartygsresa, eller inslles 2080 mil,
hvilkst sannolikt är den längsta kommusika-
tionslinie af detta slag, som fianes, eller kom-
mer alt på lång tid finnas i verlden.
Längd och byggnad:k-stnad å samtlige i gång
varande jr: vägar.
I den ofvan omskrinue kommvnikationslinien!
mellan Boston ocr Gree shorö i Georzsia, äf-
vensom i täflngsbanan frn Stoning:on till Wel-
don, iörekomma 49 jravsgar, hvilka blifvit
anlagda af lika många särskilda bolsg. Total
längden af dessa jernvä ar uppgår ul! 1491 eng. !
mil och derss anläggnisgskosnad tilt 24 252,325
dollars; kostnaderna per mil omvexla eter ter-
rängens beskaffenhet, efter ske-ornas vigt ochi
efter antalet af anskaffade lokomotisver, vagnar
0. 8 v. Man inser utsn svårighet att här ej
kan antacss något medelpris i ändamål att an-;
ställa jemförelser mellan anl-ggningskostnaderna
för je nvägar i Amerika och i andra länder.
Medeilp-iser, som här uppgår til: 20.363 dollars
per ensclsk mil, Visar bufvudsskhgast hwvilka
summor amerikanzrne hittills hafva nediagt på
sina jernavägar.
Sed:n unionen nu mera består af 26 oaf-
hängia, suveräna stater, af hvilka hvar och
en har sin egen lagstif ning och har med dej;
öfriga staterna, bandeln undant:gen, föga ge-
mensamt!, så har det hittills varit mig omöj-
ligt at uppgöra en futkomlit noggrann för-
teckning öfver alla i verksamhet varande jern-
vägar. Då jag hkväil redan, under fyra må-
naders tid, befarit jernvögar tll en lingd af
2000 eng. mil och sngående de öfriga förskaf-
fat mig tillförlitliga underrättelser, så kan jag
dock med temlig sökerhet angifva totallängden
af alla de jernvägar, som i detta land ör när-
varande äro i gång. Deona längd uppgår till
35000 eng. mil, i följd hvaraf antävgmingskost-
naden för dessa vägar, eter 20.000 dolisrs per
mil, utgör en summa af 60 mithoner dollars.
Anläggningarne batva blitvit satte i verket af
vid pss 100 aktiebolag och flera at staternas
regeringar. Antalet at samtliga lokomotiver,
som äro i gång på de-sa vägar, uppgar tiil
425, eller en lokomot:v för hvar sjunde mill.
enkel väg.
Miltalet af de jernvägar, hvilka komma att
öppnas under loppet ef år 1839.
Af de reden isång varande jernvazsrne hålla
för närvarande flera på att förlängas ocn an-l,
dra under byggnad stående hafva sträckvisj,
blifvit öppnade. Antar jag endast de jernvägs-
sträckor, tör hvilka omkostoraderna redan ärolf
anskaffade, och hvilka sanoohkt till slutet atll
1839 äro färdiga, så lemna dessa en längd afj!
41100 eng. mil. Amerikararne öppna således
på ett enda år jornvägar tll en längd af 2401.
tyska mil eller 46350 rycka werst. Desna längd
är lika med afståndet fråu Petersburg öfver,
Mosksu till Odessa och är vida större än af-(i
ståndet från preussisk-ryska gränsen vid Memel
öfver Berlin och Leipzig till holländska grän-!
sen vid Rben.
Det kapital, som vid slutet af ir 4839 blif-
vit ned!gd: till anläggande al 4100 mil jernvä-
gar, uppgår, efter 20 000 doilars på milen, tillj,
en summa af 82 millioner dollars. Kommer lt
härtill evdast 8 millioner för de under arbetejs
varande vid 4839 års slut ännu icke öppnade ll
jernvägar, så lår man en sumuma af 90 millio-j!
ner doltars, eller 429 millioner preuss. tbaler, t
eller 427, millioner rubel ass. Anläggningen
af de amerikanska jernvägarne, med usdavtag
af en kort lnie, begyute eg-mnligen år 1830;
och således har, oaktadt bandelskrisen åren 1837 1
och 41838, förenämnde ofastlisa summa inom t
tio ir blifvit nedlagd för anlärgandet af jern-!
vägar, och det af en ung stat, hvars hela folk-
mängd vid sista census år 4830 uppgick till ;
42,860,680 personer och 4839 icke öiver 46,
millioser! Det ör bekant att längden af alla
jernvägar i hela den öfriga verlden endast ut-
gör 1609 eng. mil; araerikanerne böra således
med räita anses för den nation, som hittills
bäst insett att jernvägarne icke äro annat än
förträffliga landsvägar, och att endast genom
deras inörande de två största inre fienderna i
ett vidsträckt rike, rummet och tiden, kunna
med framgång betvingas.
FJERDE BERÄTTELSEN.
j Auguste i Gzorgia d. 45 April 1839
Transportkostnaden för resande och varor på
de amerikanska jernvägarne.
Ressr på den i min tredje berättelse omför-
mälte jeravägs- och ånglartygsförbindelsen mel-
lan Boston och Greensbaro i Georgia kostar
66!, dollars för hela sträckan af 1203 eng. mil
Detta pris kommer, sedan de två felande jern-
vägssträckor, der nu diligencer användas, blif-
med a - KÅ- AR AR RR RR KR on
4
L
f
E