Article Image
Afgår omkostnader: Frakt från Europa, 50 tons å 7 ss so so 2 2 8550. — Importtull, värde 700 picul å 47, . 3395. 100 pie. å 57Y, . 595. 5850. å 14 proc. . . . . 539. — Transport från fartyget till tullen, vägning och transport till magasin ov . 0 0 0 78. —Utlefvereringskostnad sr ae Te Moagasinage 2 mir . . . . 10. — Intresse på frakt, tull, omkostnader, omkr. 967 å 2 mir å 1 proc. st. m:d . .s. . 19. 54. Provision 27Y. proe. . . 97: 50: 1400. 84. Netto proveny 2799. 46. Obs. 375 skepp:d stap.st.vigt böra lemna 800 picul i Manila. Frakten, 7 pr ton, är ungefär hvad som beräknas från England och Förenta Staterna för tungt gods, behöfligt till ballast. Priset, s 3 pr picu!, är det som bör kunna påräkns3s, så frart icke tillförseln blir alltför stor på en gång. Det närvarande, 526 pr pPic., kan anses nominelt; ty någon större försäljning blir ej möjlig till detta pris, om icke tillförsel helt och hållet uteblifver en längre tid. För hastig kalkyl kan antagas, att omkostnader och tull för jern i Manila belöpa 80 c. pr picul; hvarjemte bör anmärkas, att Manila-piculen håller 140 eng., då deremot piculen i China och Singapore blott väger 133 !,; eng.samt i Batavia 135 5V,,, IT samma vigt. En picul jern, såld i Singapore å 5 4, lemnar således stmma proveny, som om den såldes i Manila å 8 5, under förutsättande af lika frakt till begge ställena. JM 10. Paddy, grynadt på ångqvarn i Manila och i April 1846 afskeppadt till Amsterdam. 410,828 cabars Paddy, å 5 !,, T:l . 7579. 60. Qvarnlega, 4 r:l pr caban . . . . 4353. 50. 3318 säckar . . . . . . 265. 90. Tråd ce. . . . 140 — Oo Arbetspenningar vid fyllningen 53. 20. 599. 10. Diverse omkostnaingar vid qvarnen, båtpenningar m.m. . . . 25. — 9287. 20. Afgår 320 7V, caban krogsadt ris å 6 r:1 240. 62. 3046. 58. Lemnat 4582 77,,, pic. helt ris, som således kostat 4. 98 c. pr pic. Obs. Paddy fås vanligen till 4 å 4!7, ri pr cabden; således 40828 cabans å ATl. . oo ss 6 ss oo ss so 0 . HAL Qvarnlega . . s s . 1353. 50. Säckar m mM. . . . . . 354. 40. 7121. 60 Afgår för kr ssadt ris . . . . 161. 60 — 5 6960. — eller 1. 52 ce. pr picul. Pris pr picul . . . 1. 52. Utgående tull . . -— 4. Skeppningskostnader . .— 52 4, 60. Provision 3!, proc. . — BY fritt ombord 1 65 73Bali och Lombock. 1 Dessa tvenre öar, styrde af oberoende rajshs, förse China med betydliga qvantiteter Ris, vid da tillfällen, då en mindre god skörd uppdrifvit priserna nog högt för stt lemna en god fragt. Ris från Bali och Lombock värderas i China högre än alla andra sorter, undantagandes det från Java, samt betalas 40 å 20 cents pr picul högre än Manila ris. Bästa tiden för upphandlingar i Bali eller Lombock är Maj och Juni månader eller under S. Vv. Monsoonen. Då N. O. Monsoonen blåser, går der vanligen svår sjö, och mycken omso-g vid lastningen är nödig, i synnerhet som den oftast måste verkställas med skeppets egna båtar. Ris ken alltid fås, men som skörden inträffar i förenämnde månader, är tillgången då ymnigast. Skeppen lasta efter tur, och således händer, att de sist ankommande blifva länge uppeshållne. Få varor kunna å ifrågavarande orter säljas; endast ibland något Benares opium, smärre qvanti teter jern och stål, t. ex. 30 å 40 bunkar stäl och 400 sk jern (dimensionerna 4 3, å 2 tum bredt, 3, tum V, tum tjockt). Mexikanska dollars kunna väl användas, men betalas blott efter psri. Chinesiska Cash (koppareller rättare metallpen ningar) användes med största fördel på Bali och Lombock, der man mottager dem i betalning för varor å 6 å 800 Cash per dollar, medan man i China för 4 dollar erhåller 4000 å 1100 sådanel cash. Skepp gå derföre gemenligen från Chine med tillräcklig summa i cash för uppköp af en last ris på nämnde öar, i synnerhet då det händer, alt de komrra till Canton under en tid, då last der ej kan fås. Oftast ske dessa spekulationer för rederiets räkning. Kommissionären i Canton furnerar kaptenen mot ränta med summan i casb, under vilkor att rislasten går till honom samt un der besörjände af assurance på beloppet fram och åter. Eger rederiet sjelf medel af redan förtjenta fragter, så anlitas naturligtvis kommissionären ej om förskott, utan endast om uppköp af casb. hvarmed kaptenen ej bör befatta sig, ty cash finnas af tvenne slag, hvaraf endast det bästa går på SOON TSE SSE SVS SE IEEE FADDER ATA

22 september 1846, sida 3

Thumbnail