Afgår omkostnader:
Frakt från Europa, 50 tons å
7 ss so so 2 2 8550. —
Importtull, värde 700 pi-
cul å 47, . 3395.
100 pie. å 57Y, . 595.
5850.
å 14 proc. . . . . 539. —
Transport från fartyget till tul-
len, vägning och transport till
magasin ov . 0 0 0 78. —-
Utlefvereringskostnad sr ae Te
Moagasinage 2 mir . . . . 10. —
Intresse på frakt, tull, omkost-
nader, omkr. 967 å 2 mir
å 1 proc. st. m:d . .s. . 19. 54.
Provision 27Y. proe. . . 97: 50: 1400. 84.
Netto proveny 2799. 46.
Obs. 375 skepp:d stap.st.vigt böra lemna 800 pi-
cul i Manila.
Frakten, 7 pr ton, är ungefär hvad som be-
räknas från England och Förenta Staterna för
tungt gods, behöfligt till ballast.
Priset, s 3 pr picu!, är det som bör kunna
påräkns3s, så frart icke tillförseln blir alltför
stor på en gång. Det närvarande, 526 pr pPic.,
kan anses nominelt; ty någon större försäljning
blir ej möjlig till detta pris, om icke tillförsel
helt och hållet uteblifver en längre tid.
För hastig kalkyl kan antagas, att omkostna-
der och tull för jern i Manila belöpa 80 c. pr
picul; hvarjemte bör anmärkas, att Manila-picu-
len håller 140 eng., då deremot piculen i Chi-
na och Singapore blott väger 133 !,; eng.samt
i Batavia 135 5V,,, IT samma vigt.
En picul jern, såld i Singapore å 5 4, lem-
nar således stmma proveny, som om den såldes
i Manila å 8 5, under förutsättande af lika frakt
till begge ställena.
JM 10. Paddy, grynadt på ångqvarn i Manila
och i April 1846 afskeppadt till Amsterdam.
410,828 cabars Paddy, å 5 !,, T:l . 7579. 60.
Qvarnlega, 4 r:l pr caban . . . . 4353. 50.
3318 säckar . . . . . . 265. 90.
Tråd ce. . . . 140 —
Oo
Arbetspenningar vid fyllningen 53. 20. 599. 10.
Diverse omkostnaingar vid qvar-
nen, båtpenningar m.m. . . . 25. —
9287. 20.
Afgår 320 7V, caban krogsadt ris å 6 r:1 240. 62.
3046. 58.
Lemnat 4582 77,,, pic. helt ris, som så-
ledes kostat 4. 98 c. pr pic.
Obs. Paddy fås vanligen till 4 å 4!7, ri
pr cabden; således 40828 cabans å
ATl. . oo ss 6 ss oo ss so 0 . HAL
Qvarnlega . . - s s . 1353. 50.
Säckar m mM. . . . . . 354. 40.
7121. 60
Afgår för kr ssadt ris . . . - . - 161. 60
—
5 6960. —
eller 1. 52 ce. pr picul.
Pris pr picul . . . 1. 52.
Utgående tull . . - -— 4.
Skeppningskostnader . .— 52 4, 60.
Provision 3!, proc. . — BY
fritt ombord 1 65 73-
Bali och Lombock. 1
Dessa tvenre öar, styrde af oberoende rajshs,
förse China med betydliga qvantiteter Ris, vid da
tillfällen, då en mindre god skörd uppdrifvit pri-
serna nog högt för stt lemna en god fragt.
Ris från Bali och Lombock värderas i China
högre än alla andra sorter, undantagandes det från
Java, samt betalas 40 å 20 cents pr picul högre
än Manila ris.
Bästa tiden för upphandlingar i Bali eller Lom-
- bock är Maj och Juni månader eller under S. Vv.
Monsoonen. Då N. O. Monsoonen blåser, går der
vanligen svår sjö, och mycken omso-g vid lastnin-
gen är nödig, i synnerhet som den oftast måste
verkställas med skeppets egna båtar.
Ris ken alltid fås, men som skörden inträffar i
förenämnde månader, är tillgången då ymnigast.
Skeppen lasta efter tur, och således händer, att
de sist ankommande blifva länge uppeshållne.
Få varor kunna å ifrågavarande orter säljas; en-
dast ibland något Benares opium, smärre qvanti
teter jern och stål, t. ex. 30 å 40 bunkar stäl och
400 sk jern (dimensionerna 4 3, å 2 tum bredt,
3, tum V, tum tjockt).
Mexikanska dollars kunna väl användas, men
betalas blott efter psri.
Chinesiska Cash (koppar- eller rättare metallpen
ningar) användes med största fördel på Bali och
Lombock, der man mottager dem i betalning för
varor å 6 å 800 Cash per dollar, medan man i
China för 4 dollar erhåller 4000 å 1100 sådanel
cash. Skepp gå derföre gemenligen från Chine
med tillräcklig summa i cash för uppköp af en
last ris på nämnde öar, i synnerhet då det händer,
alt de komrra till Canton under en tid, då last
der ej kan fås. Oftast ske dessa spekulationer för
rederiets räkning. Kommissionären i Canton fur-
nerar kaptenen mot ränta med summan i casb,
under vilkor att rislasten går till honom samt un
der besörjände af assurance på beloppet fram och
åter. Eger rederiet sjelf medel af redan förtjenta
fragter, så anlitas naturligtvis kommissionären ej
om förskott, utan endast om uppköp af casb.
hvarmed kaptenen ej bör befatta sig, ty cash fin-
nas af tvenne slag, hvaraf endast det bästa går på
SOON TSE SSE SVS SE IEEE FADDER ATA