N Handels-usancer m. m. Försäljning af utländska varor sker vanligen p 3 å ö månaders kredit, någon gång mot kontan med 2 !, proc. rabatt. Export-artiklar köpas mot kontant. På alla förskotter beräknas 4 proc. ränta pe månad. Varuskeppningen verkställes blott mot konfirme rade kreditiver på London. Trasseringen sker van lligtvis på 6 månaders sigt, men de hus, hvilk: ega fonder stående i London utan ränta, eller är: beredde att genast remittera, finna fördel i kursei att låta indraga på 30 dagars sigt. Skillnaden är gemenligen 2 proc. mellan vexlai på 530 dagars och 6 råånaders sigt. Manilas marknad sättes lätt i röre!se genom an komst af några fartyg på en gäng. Till och me ett fartyg kan stegra varorna 5 å 6 proc., i fa! inköp forceras. Ordres till uppköp af last bord: I derföre sändes så tidigt, att aflastaren har mins 9 å 3 månaders tid för kontrahering af lasten från aflägsna provinser, helst stora lager af någon vari sällan finnas i Manila. Följden af denna omtank: Iblir alltid histigare expedition och oftast lägre in Tköpspris. Provisionsberäkning. För uppköp af last 2!, proc.; för iodragning af beloppet 4 proc.; för varuförsäljning 2!, proc. för fraktslut 5 proc.; för assuransbesörjning !. proc.; för remissa af proveny för försålda varo 1 proc.; för köp eller försäljning af vexlar på China !, proc.; för fournissement af effekter til fartyg 2!, proc.; men då kaptenen sjelf köpe dem, chargeras blott för furnerade penningar 4 proc. — Svenska och Norska produkter konsume: ras ej till sor qvantitet på Philippinerna. Jern betalas för ögonblicket högst, emedan ingen direkt tillförsel från Sverige egt rum på flera år, och priset i Eogland ej medgifvit sändning derifrån. För 736 picul af Prins Carls last från Stockholm, hitsända från China, betingades 6 per picul genom utminutering, en del kontant och resten på 4 månaders tid. I mån som skillnaden i prig mellan engelskt och svenskt jern kan minskas, torde förbrukningen af det sednare ökas, helst man här vet uppskatta dess värde. Öfver 4 å 500 skeppund bör ej skeppas till Manila på en gång; och men måste taga i beräkning att det ej kan säljas från fartyg. Bilagde proforma försäljningsräkning visar, att magasinshyra för den varan ej är be:ydlig. Deremot äro transportkostnaderna för fartyget till tullen och derifrån till magasinet öfverdrifvet höga, emedan en privilegierad korporation af Cargadores ega uteslutande rättighet att föra alla varor samt att derför uppbära betalning efter en fastställd dryg taxa. I afseende på dimensionerna, är man här, liksom öfverallt i Ostindien, mindre noga. 200 skepp. plattjern, 4 7V, till 2 tum; 200 dito dito, 2. till 2!, tum; 50 d:o d:o 22, till 3 tum; 50 skepp. fyrkantsjern 7s till 2 :, tum, skulle utgöra ett passande sortiment för Manila. Man må likväl ej påräkna högre pris än 5 per picul. Skulle flere sändningar på en gång ske, så är anledning befara ytterligare prisfall, helst inga spekulanter på varan finnas. En förmögen Mistiz, kapten Jose Mauricio, har väl lager af c:a 3000 picul engelskt och c:a 41000 picul svenskt jern, men han synes obenägen att köpa större pertier, och håller på sitt, tilldess tillfällig brist inträffar. Införselstullen på Jern med främmande fartyg är 14 proc. af fixerade värden. : Engelskt: platt, värde 2. 50 C., tull per picul 0. 35 C.; fyrkant och rundt, värde 3. 50 C., tull per picul 0. 49 C. Svenskt: platt, värde 4. 75 C., tull per picul 0. 66 !. C.; fyrkant och platt, värde 5 5. 25 C., tull per picul 0. 73 !7, C. Det är ej möjligt att säkert utröna hvad qvantitet svenskt jern under sednare åren inkommit till Manila, emedan efter all sannolikhet tillförseln från England passerat tullen under namn af engelskt jern. Stål. Af denna artikel konsumeras ej mycket på Philippinerna, der man för byggnader icke använder granit, utan en lös sandsten, som knapPast tarfvar stålsatt mejsel, och hvarest Bolos och Machetes (en sort stora knifvar) utgöra infödingarnes enda verktyg. Nu finnas 800 kaggar svenskt Stål i lager på första hand, hvilka ej kunna säljas till något rimligt pris. Minuteringspriset är 7 per picul eller 5. 60 C. per centner förtulladt. — Tullen med främmande fartyg är 44 proc., och värdet bestämdt till 9 per qvintal; således belastas 4. 26 C. per qvintal i tull. Ehuru en kagge svenskt Stål väger 110 spanska skålpund, passerar den tullen vanligtvis för en qvintal. Spik. Smärre sorter spik, tillverkad med machineri, hitföras från Förenta Staterna och Engand, och säljes till 5 å 6 per picul. Gröfre pik smides i Manila af chinesiska smeder och hitöres äfven från China. Beggedera äro klumpigt ormade och väga mycket mer än nödigt är. Tullen belöper med främmande fartyg: Chinesisk spik, gröfre sort, per picul 4. 40 C.; inare, d:o 5 4. 68 C. — Europeisk spik, per qvinal 4. 26 C. Vid tilltagande skeppsbyggeri torde svensk Ekpik af gröfsta sorten, 6, 7, 8 och 9 tums längd, inna afeättning; likväl bör blott 40 å 50 picul ändas till en början på försök. Som hårda trälag uteslutande användas, är angeläget att spiken äljes af den tjockaste sort, som tillverkas. introt min träona vård förstad stt förkafra nach fört