N Handels-usancer m. m.
Försäljning af utländska varor sker vanligen p
3 å ö månaders kredit, någon gång mot kontan
med 2 !, proc. rabatt.
Export-artiklar köpas mot kontant.
På alla förskotter beräknas 4 proc. ränta pe
månad.
Varuskeppningen verkställes blott mot konfirme
rade kreditiver på London. Trasseringen sker van
lligtvis på 6 månaders sigt, men de hus, hvilk:
ega fonder stående i London utan ränta, eller är:
beredde att genast remittera, finna fördel i kursei
att låta indraga på 30 dagars sigt.
Skillnaden är gemenligen 2 proc. mellan vexlai
på 530 dagars och 6 råånaders sigt.
Manilas marknad sättes lätt i röre!se genom an
komst af några fartyg på en gäng. Till och me
ett fartyg kan stegra varorna 5 å 6 proc., i fa!
inköp forceras. Ordres till uppköp af last bord:
I derföre sändes så tidigt, att aflastaren har mins
9 å 3 månaders tid för kontrahering af lasten från
aflägsna provinser, helst stora lager af någon vari
sällan finnas i Manila. Följden af denna omtank:
Iblir alltid histigare expedition och oftast lägre in
Tköpspris.
Provisionsberäkning.
För uppköp af last 2!, proc.; för iodragning
af beloppet 4 proc.; för varuförsäljning 2!, proc.
för fraktslut 5 proc.; för assuransbesörjning !.
proc.; för remissa af proveny för försålda varo
1 proc.; för köp eller försäljning af vexlar på
China !, proc.; för fournissement af effekter til
fartyg 2!, proc.; men då kaptenen sjelf köpe
dem, chargeras blott för furnerade penningar 4
proc. — Svenska och Norska produkter konsume:
ras ej till sor qvantitet på Philippinerna.
Jern betalas för ögonblicket högst, emedan in-
gen direkt tillförsel från Sverige egt rum på flera
år, och priset i Eogland ej medgifvit sändning
derifrån.
För 736 picul af Prins Carls last från Stock-
holm, hitsända från China, betingades 6 per pi-
cul genom utminutering, en del kontant och re-
sten på 4 månaders tid. I mån som skillnaden i
prig mellan engelskt och svenskt jern kan minskas,
torde förbrukningen af det sednare ökas, helst man
här vet uppskatta dess värde.
Öfver 4 å 500 skeppund bör ej skeppas till Ma-
nila på en gång; och men måste taga i beräk-
ning att det ej kan säljas från fartyg. Bilagde
proforma försäljningsräkning visar, att magasins-
hyra för den varan ej är be:ydlig. Deremot äro
transportkostnaderna för fartyget till tullen och
derifrån till magasinet öfverdrifvet höga, emedan
en privilegierad korporation af Cargadores ega
uteslutande rättighet att föra alla varor samt att
derför uppbära betalning efter en fastställd dryg
taxa. I afseende på dimensionerna, är man här,
liksom öfverallt i Ostindien, mindre noga.
200 skepp. plattjern, 4 7V, till 2 tum; 200 dito
dito, 2. till 2!, tum; 50 d:o d:o 22, till 3
tum; 50 skepp. fyrkantsjern 7s till 2 :, tum, skulle
utgöra ett passande sortiment för Manila. -
Man må likväl ej påräkna högre pris än 5 per
picul. Skulle flere sändningar på en gång ske, så
är anledning befara ytterligare prisfall, helst inga
spekulanter på varan finnas.
En förmögen Mistiz, kapten Jose Mauricio, har
väl lager af c:a 3000 picul engelskt och c:a 41000
picul svenskt jern, men han synes obenägen att
köpa större pertier, och håller på sitt, tilldess till-
fällig brist inträffar. -
Införselstullen på Jern med främmande fartyg
är 14 proc. af fixerade värden. :
Engelskt: platt, värde 2. 50 C., tull per pi-
cul 0. 35 C.; fyrkant och rundt, värde 3. 50
C., tull per picul 0. 49 C.
Svenskt: platt, värde 4. 75 C., tull per pi-
cul 0. 66 !. C.; fyrkant och platt, värde 5 5.
25 C., tull per picul 0. 73 !7, C.
Det är ej möjligt att säkert utröna hvad qvan-
titet svenskt jern under sednare åren inkommit
till Manila, emedan efter all sannolikhet tillförseln
från England passerat tullen under namn af en-
gelskt jern.
Stål. Af denna artikel konsumeras ej mycket
på Philippinerna, der man för byggnader icke
använder granit, utan en lös sandsten, som knap-
Past tarfvar stålsatt mejsel, och hvarest Bolos och
Machetes (en sort stora knifvar) utgöra infödin-
garnes enda verktyg.
Nu finnas 800 kaggar svenskt Stål i lager på
första hand, hvilka ej kunna säljas till något rim-
ligt pris. Minuteringspriset är 7 per picul el-
ler 5. 60 C. per centner förtulladt. — Tullen
med främmande fartyg är 44 proc., och värdet be-
stämdt till 9 per qvintal; således belastas 4.
26 C. per qvintal i tull. Ehuru en kagge svenskt
Stål väger 110 spanska skålpund, passerar den tul-
len vanligtvis för en qvintal.
Spik. Smärre sorter spik, tillverkad med ma-
chineri, hitföras från Förenta Staterna och Eng-
and, och säljes till 5 å 6 per picul. Gröfre
pik smides i Manila af chinesiska smeder och hit-
öres äfven från China. Beggedera äro klumpigt
ormade och väga mycket mer än nödigt är.
Tullen belöper med främmande fartyg:
Chinesisk spik, gröfre sort, per picul 4. 40 C.;
inare, d:o 5 4. 68 C. — Europeisk spik, per qvin-
al 4. 26 C.
Vid tilltagande skeppsbyggeri torde svensk Ek-
pik af gröfsta sorten, 6, 7, 8 och 9 tums längd,
inna afeättning; likväl bör blott 40 å 50 picul
ändas till en början på försök. Som hårda trä-
lag uteslutande användas, är angeläget att spiken
äljes af den tjockaste sort, som tillverkas.
introt
min träona vård förstad stt förkafra nach fört