Article Image
byggnader mätte, på grosshandelssocietetems bekostnad, låta anställa undersökning, till utrömande deraf, hvilken plats rätteligen bör bedömas vara den tjenligaste för anläggning af en skeppsdocka i grannskapet af Stockholm, och, i sammanhang med denna undersökning, upprätta bestämda förslag öfver kostnaden ej mindre till skeppsdockans anläggning, än äfven, efter dess fullbordan, för årliga underhållet deraf; men sedan bemälde styrelse, uti svar af den 40 sistlidne Januari, under åberopande dels af tillämpligheten af 6 8 uti Kongl. Instructionen för styrelsen af den 6 Augusti 1841 endast på sådane företag, till hviika bidrag kunna komma i fråga att utgå från de fonder, som af Kongl. Moaj:t serskildt i nåder disponeras till väg-omläggningar och vattenaftappningar, i följd af styrelsens förslag, dels af styrelsens tjenstemannapersonals fåtalighet, vägrat att gå deputerades önskningar i omförmälda afseende till mötes, har hr öfverstelöjtnanten, riddaren af Kongl. Nordstjerne och Wasa orden Nils Ericsson, efter anmodan af grosshandelssocietetens och skeppsrederiernas deputerade, samt på grosshandelssocietetens bekostnad, under loppet af sistförflutne Januari månad, undersökt de lokaler, som intill eller i närheten af Stockholms hamn synas tjenliga för anläggning af en större reparationsdocka, vid hvilka undersökningar hr amiralen Kreugers observationer å de för en sådan anläggning bäst passande platser tjenat till vägledning. Uti det utlåtande, som hr öfverstelöjtnanten Ericsson i ämnet till deputerade afgifvit, anföres: att behofvet af en större dockanläggning i eller vid -hufvudstaden har från en längre tid tillbaka varit insedt, och frägan ofta föremål icke allenast för allmän uppmärksamhet, utan äfven för enskilda personers speciella behandling, så väl med hänseende till lokal, som plan och kostnadsförslag; att hvad angår valet af den tjenligaste lokalen för ifrågavarande byggnad, så syntes det väl vid första påseendet, som man i ett land, der ebb och flod icke gynna anläggningar af denna beskaffenhet, borde uppsöka en plats, der ett högre öfver dockan beläget vatten vore att tillgå, för att genom slussning kunna upplyfta fartygen på en torr plan, helst tillgång på sådan belägenhet med vatten ifrån Hammarby sjö icke saknas utmed södra sidan af revieret eller inseglingen till Stockholms hamn; att fördelen af sådana belägenheter dock genom den för så många ändamål nyttiga ångkraften förlorat sin betydenhet, ty med en ångmachin, hvars värde uppgär till endast 9500 rår bko, kunde den största docka länsas ifrån vatten på mindre tid än 24 timmar; att i andra hänseenden äro dockanläggningar, under en högre vattenreservoir, då länsningen åstadkommes genom slussning, vida svårare att utföra, än då uttorkningen sker medelst pumpuing, ty slussportar, murar och bankar måste i förra fallet hafva en emot det för dockan bestämda vattendjupet dubbel höjd, hvadan och då detta borde blifva minst 17 fot, portar af 34 fots höjd erfordrades, och den för dockan bestämda bredden blefve af 56; att så i hög grad kolossala portar, likasom hela den på sådant sätt formerade dockan, skulle blifva lika dyrbara vid anläggningen, som i framtiden svåra att underhålla; att, om man tager vidare under uppmärksamhet, att både Svindelsvik och Danviken, de å södra sidan af revieret belägna platser, isynnerhet den förra, äro temmeligen aflägsna från den egentTiga hamnen, samt att Hammarby sjöns vatten, till skada för Danviks qvarnar, skulle betydligen minskas gexom en docka på någotdera af sistnämnde ställen, så var skäl för tillstyrkan, att lokal för ifrågavarande byggnad väljes, utan ringaste afseende på den fördel, som man genom begagnandet af elt naturligt högre vatten tror sig kunna hemta; att, vid valet af byggnadsplats, är man således oberoende af denna omständighet; och att af de lokaier, som å norra sidans hamnar eller segelleden äro för ändamålet tjenlige, synas Kastellholmen, Waldemarsudden eller Biskopsudden vara de egentligen användbara. På alla dessa platser äro, enligt hvad i utlåtandet förmäles, noggranna nivelleringar och pliktningar verkställda, så väl öfver som under vattenytan, för att utröna bergets läge, samt lokalens egenheter i allmänhet; och derpå är grundadt omdömet, rörande de serskilda lokalernas olägenheter och företräden; men innan detta omdöme blifvit framstäldt, har hr öfverstelöjtnanten Ericsson sökt ätt visa, huru vidt planen för dockanläggningen, med afseende till trafikens sannolika fordringar, efter hens åsigt, bör utsträckas; och i denna del nämnes, att man trott en större docka af 2350 fots längd och 56 fots bredd skola fylla behofvet; men härvid fogas det förslag, att, jemte den större, en mindre docka af 140 fots längd och 32 fots bredd äfven anlägges, helst med visshet antagas kunde, att, huru högst angelägen den större dockbyggnaden ock är, skola 40 fartyg komma att inoch uttagas vid den förra, då endast ett behöfver dockning vid. den sednare: kostnaden för den mindre dockan stod i ett förhållande till den större, som 4 till 4; och då man för en proportionsvis så ringa kostnad kunde åstadkomma den fulländning vid anläggningen i det hela, som den mindre dockan onekligen medförer; så har hr öfverstelöjtnanten Ericsson, icke allenast vid betrakandet och uppmätningen af de ifrågasatta byggnadsplatserna, utan äfven i planen och kostnadsförslaget, ansett och upptagit de båda dockorna, såsom en sammanhängande anläggning. (Slutet följer.) EEE (Insändt.) Anmärkninaar rm a mm a mig 0 rr r— — — År sm — -—

3 juli 1846, sida 3

Thumbnail