Article Image
byggnader mätte, på grosshandelssocietetems bekost-
nad, låta anställa undersökning, till utrömande
deraf, hvilken plats rätteligen bör bedömas vara
den tjenligaste för anläggning af en skeppsdocka
i grannskapet af Stockholm, och, i sammanhang
med denna undersökning, upprätta bestämda för-
slag öfver kostnaden ej mindre till skeppsdockans
anläggning, än äfven, efter dess fullbordan, för år-
liga underhållet deraf; men sedan bemälde styrelse,
uti svar af den 40 sistlidne Januari, under åbe-
ropande dels af tillämpligheten af 6 8 uti Kongl.
Instructionen för styrelsen af den 6 Augusti 1841
endast på sådane företag, till hviika bidrag kunna
komma i fråga att utgå från de fonder, som af
Kongl. Moaj:t serskildt i nåder disponeras till väg-
-omläggningar och vattenaftappningar, i följd af sty-
relsens förslag, dels af styrelsens tjenstemannaper-
sonals fåtalighet, vägrat att gå deputerades önsk-
ningar i omförmälda afseende till mötes, har hr
öfverstelöjtnanten, riddaren af Kongl. Nordstjerne
och Wasa orden Nils Ericsson, efter anmodan af
grosshandelssocietetens och skeppsrederiernas de-
puterade, samt på grosshandelssocietetens bekost-
nad, under loppet af sistförflutne Januari månad,
undersökt de lokaler, som intill eller i närheten af
Stockholms hamn synas tjenliga för anläggning af
en större reparationsdocka, vid hvilka undersök-
ningar hr amiralen Kreugers observationer å de
för en sådan anläggning bäst passande platser tje-
nat till vägledning.
Uti det utlåtande, som hr öfverstelöjtnanten
Ericsson i ämnet till deputerade afgifvit, anföres:
att behofvet af en större dockanläggning i eller vid
-hufvudstaden har från en längre tid tillbaka varit
insedt, och frägan ofta föremål icke allenast för
allmän uppmärksamhet, utan äfven för enskilda
personers speciella behandling, så väl med hänse-
ende till lokal, som plan och kostnadsförslag; att
hvad angår valet af den tjenligaste lokalen för
ifrågavarande byggnad, så syntes det väl vid för-
sta påseendet, som man i ett land, der ebb och
flod icke gynna anläggningar af denna beskaffen-
het, borde uppsöka en plats, der ett högre öfver
dockan beläget vatten vore att tillgå, för att ge-
nom slussning kunna upplyfta fartygen på en torr
plan, helst tillgång på sådan belägenhet med vat-
ten ifrån Hammarby sjö icke saknas utmed södra
sidan af revieret eller inseglingen till Stockholms
hamn; att fördelen af sådana belägenheter dock
genom den för så många ändamål nyttiga ång-
kraften förlorat sin betydenhet, ty med en ångma-
chin, hvars värde uppgär till endast 9500 rår bko,
kunde den största docka länsas ifrån vatten på
mindre tid än 24 timmar; att i andra hänseenden
äro dockanläggningar, under en högre vattenreser-
voir, då länsningen åstadkommes genom slussning,
vida svårare att utföra, än då uttorkningen sker
medelst pumpuing, ty slussportar, murar och ban-
kar måste i förra fallet hafva en emot det för
dockan bestämda vattendjupet dubbel höjd, hva-
dan och då detta borde blifva minst 17 fot, portar
af 34 fots höjd erfordrades, och den för dockan
bestämda bredden blefve af 56; att så i hög grad
kolossala portar, likasom hela den på sådant sätt
formerade dockan, skulle blifva lika dyrbara vid
anläggningen, som i framtiden svåra att under-
hålla; att, om man tager vidare under uppmärk-
samhet, att både Svindelsvik och Danviken, de å
södra sidan af revieret belägna platser, isynnerhet
den förra, äro temmeligen aflägsna från den egent-
Tiga hamnen, samt att Hammarby sjöns vatten,
till skada för Danviks qvarnar, skulle betydligen
minskas gexom en docka på någotdera af sist-
nämnde ställen, så var skäl för tillstyrkan, att lo-
kal för ifrågavarande byggnad väljes, utan ringaste
afseende på den fördel, som man genom begagnan-
det af elt naturligt högre vatten tror sig kunna
hemta; att, vid valet af byggnadsplats, är man så-
ledes oberoende af denna omständighet; och att
af de lokaier, som å norra sidans hamnar eller se-
gelleden äro för ändamålet tjenlige, synas Kastell-
holmen, Waldemarsudden eller Biskopsudden vara
de egentligen användbara.
På alla dessa platser äro, enligt hvad i utlåtan-
det förmäles, noggranna nivelleringar och plikt-
ningar verkställda, så väl öfver som under vatten-
ytan, för att utröna bergets läge, samt lokalens
egenheter i allmänhet; och derpå är grundadt
omdömet, rörande de serskilda lokalernas olägen-
heter och företräden; men innan detta omdöme
blifvit framstäldt, har hr öfverstelöjtnanten Erics-
son sökt ätt visa, huru vidt planen för dockanlägg-
ningen, med afseende till trafikens sannolika for-
dringar, efter hens åsigt, bör utsträckas; och i
denna del nämnes, att man trott en större docka
af 2350 fots längd och 56 fots bredd skola fylla
behofvet; men härvid fogas det förslag, att, jemte
den större, en mindre docka af 140 fots längd och
32 fots bredd äfven anlägges, helst med visshet
antagas kunde, att, huru högst angelägen den större
dockbyggnaden ock är, skola 40 fartyg komma att
in- och uttagas vid den förra, då endast ett be-
höfver dockning vid. den sednare: kostnaden för
den mindre dockan stod i ett förhållande till den
större, som 4 till 4; och då man för en propor-
tionsvis så ringa kostnad kunde åstadkomma den
fulländning vid anläggningen i det hela, som den
mindre dockan onekligen medförer; så har hr öf-
verstelöjtnanten Ericsson, icke allenast vid betrak-
andet och uppmätningen af de ifrågasatta bygg-
nadsplatserna, utan äfven i planen och kostnads-
förslaget, ansett och upptagit de båda dockorna,
såsom en sammanhängande anläggning.
(Slutet följer.)
EEE
(Insändt.)
Anmärkninaar -
rm a mm a mig 0 rr r— — — År sm — -—
Thumbnail