DE BÅDA MOTSATTA ASIGTERNA. Under titeln: Svenska statsutvecklingens förnämsta fiende för närvaranden, innehåller det sista Jönköpingsbladet en förträfflig artikel, som vi här meddela, med uteslutande af den första tredjedelen, hvilken irnefattar en mindre nödvändig inledriog och der det talas om den histöriska betydelsen af begreppet Hattar cch Mössor, samt om betydelsen af den ryska och fransyska alliansen. Frågan är, anrlingen staten skall beherrskas af den rå2, fysiska styrken, således ej tillåtas någon annan slags utveckling än den några vissa, i hvilkas händer statsmakten kommit, för deras enskilta fördel finna för godt; eller om samhället skall anses för en institution till alla menniskornas väl, hvilken då allt mer måste ordnas, utvecklas och förbättras efter förnuftets lagar och en sann menniskokärleks fordringar. Det första innebär Herre-egoismens princip, stödd på det Fysiska våldet; det sednare är Idevälde. Så som den Europeiska politiken på de sednaste tiderna, isynnerhet efter franska revolutionen, rangerat sig, utgör Ryssland representanten för det förra, Frankrike för det sednare. Kampen, i stort taget, är emellan Vildhetstillståndet och Civilisationen. — Der orientaliska vildhetstillståndet, i hvars spets inom Europa Ryssland står, har omkring sig i en sluten kedja: Patriarkalismen, som ingenting annat är än den förtäckta läran om skyldigheten för den ojemförligt största delen af menniskorna, att blindt lyda de få, hvilka genom de materialistiska omständigheterna, börd eller våld, bekommit makten öfver de andre samt att underkasta sig deras godtycke, då : bjuda rätt eller orätt; vidare: Despots-. Ma är patriarkalism,en på trone . LR kratien o-) Byråkrat säng Börds-aristoko Ven yrd -.cn, som utgöra patriar-Smen omkrilg thronen, egnad till hela det öfriga, stora folkets yttre qvarhållande i förtryck och armod; samt slutligen Vidskepelsen, som bildar patriarkalismen i religioneny, eller en så blind tro på allt hvad kyrkans styresmän behaga förkunna, att den bildar det inre .qvarhållandet af hela det stora folket i andelig träldom, tankedöd cch det armod på ideer, hvaraf följden är att menniskorna aldrig må förstå medlen att uppbjelpa sig ur de yttre och inre bojor, deri deras egenmäktiga herrar på och omkring thronen smidt dem. — I ren motsats härtill står Civilisationen, stödjande sig på Aden christliga kärleken till Gud och alla men