DE BÅDA MOTSATTA ASIGTERNA.
Under titeln: Svenska statsutvecklingens för-
nämsta fiende för närvaranden, innehåller det si-
sta Jönköpingsbladet en förträfflig artikel, som
vi här meddela, med uteslutande af den första
tredjedelen, hvilken irnefattar en mindre nöd-
vändig inledriog och der det talas om den hi-
störiska betydelsen af begreppet Hattar cch
Mössor, samt om betydelsen af den ryska och
fransyska alliansen.
Frågan är, anrlingen staten skall beherrskas
af den rå2, fysiska styrken, således ej tillåtas
någon annan slags utveckling än den några vissa,
i hvilkas händer statsmakten kommit, för de-
ras enskilta fördel finna för godt; eller om sam-
hället skall anses för en institution till alla
menniskornas väl, hvilken då allt mer måste
ordnas, utvecklas och förbättras efter förnuftets
lagar och en sann menniskokärleks fordringar.
Det första innebär Herre-egoismens princip,
stödd på det Fysiska våldet; det sednare är
Idevälde. Så som den Europeiska politiken på
de sednaste tiderna, isynnerhet efter franska
revolutionen, rangerat sig, utgör Ryssland re-
presentanten för det förra, Frankrike för det
sednare. Kampen, i stort taget, är emellan
Vildhetstillståndet och Civilisationen. — Der
orientaliska vildhetstillståndet, i hvars spets in-
om Europa Ryssland står, har omkring sig i
en sluten kedja: Patriarkalismen, som ingen-
ting annat är än den förtäckta läran om skyl-
digheten för den ojemförligt största delen af
menniskorna, att blindt lyda de få, hvilka ge-
nom de materialistiska omständigheterna, börd
eller våld, bekommit makten öfver de andre
samt att underkasta sig deras godtycke, då - :
bjuda rätt eller orätt; vidare: Despots-. Ma
är patriarkalism,en på trone . LR
kratien o-) Byråkrat säng Börds-aristo-
ko Ven yrd -.cn, som utgöra patriar-
-Smen omkrilg thronen, egnad till hela det
öfriga, stora folkets yttre qvarhållande i för-
tryck och armod; samt slutligen Vidskepelsen,
som bildar patriarkalismen i religioneny, eller
en så blind tro på allt hvad kyrkans styres-
män behaga förkunna, att den bildar det inre
.qvarhållandet af hela det stora folket i andelig
träldom, tankedöd cch det armod på ideer,
hvaraf följden är att menniskorna aldrig må
förstå medlen att uppbjelpa sig ur de yttre och
inre bojor, deri deras egenmäktiga herrar på
och omkring thronen smidt dem. — I ren mot-
sats härtill står Civilisationen, stödjande sig på
Aden christliga kärleken till Gud och alla men-