Article Image
visat sig en hvar på sitt sätt ega insigt Teri och lefvandes håg derför, så torde nog goda frukter vara att hoppas af deras verksamhet för den fosterländska saken. Helt säkert skall man följa föredömet af dessa läroverk och finna skäl i att upptaga det lefvande modersmålet jemte de skandinaviska språkens gemensamma grundspråk såsom ett af de mest väsendtliga nationella bildningsmedel i alla läroanstalter i de Skandinaviska rikena. — Hvad skolan så grundlaggt, skola akademierna uppdrifva till skön blomning. Den nu obestämda professionen i Fornnordiska arkeologien 7) vid Upsala akademi skall då Omskapas till en bestämd i de Skandinaviska språken med det för dem gemensamma fornnordiska språket såsom grund. Derred skall förenas en öfversigt af den skandinaviska litteraturens historiska utveekling. Då först kuona vi hoppas att få äfven en Svensk litteraturbistoria. Till dess torde vi, tyvärr! få nöja oss med ett par magra sammandrag och en för sin otillförlitlighet, m. m. hardtnär obruklig handbok deri. — Vidare skall väl den nuvarande professionen i allmänna historien sönderfalla i tvenne: en för den allmänna historien,; som väl torde fordra en man för sig, och en för de skandinaviska folkens och rikenas, synnerligast Sverges, historia. Härmed har jag antydt hvarest den omalta gemensamma utsångsoch föreningspunkten 8) för all fosterländsk verksamhet skulle kunna och borde finnas. — En dylik omstöpning vid de allmänna läroverken, från de lägsta till de högsta, skulle verka genomgripande på hela den nationella kulturens och nationalandans utveckling. Utan att dermed tillsluta sig för alla de välgörande inverkningarne af den allmänna menskliga kulturer, skulle man då först rätt tillegna sig den, och det sannt menskliga oeh det sannt medborgerliga skulle ömsesidigt genomtränga, lifva och stärka hvarandra. En sådan framtid vågar jag boppss, men är ock öfvertygad att den aldrig skall komma, om ej på den grund jag sökt angifva och för hvars fulla erkännande hvarje fosterlandsvän borde känna sig lycklig att få arbeta och verka. 5) Vigten af landskapsmålens, uppteckning och samling för modersmålets utveckling och rening, har jag antydt och torde inses af hvarje tänkande, som i saken eger någon kännedom. Rektor C. J. L. Almqvist har i sista upplagan af sin Svenska Språklära bifogat en samling af tio svenska Landskapsdialektera. Kand. C. Säve, som man ser lemnat honom rikhaltiga bidrag till en af de vigtigaste bland dessa Landskapsdialekter, nemligen Gollands, har sedan haft offentligt understöd, för att i Dalarne studera och uppteckna den andra hufvuddialekten, Dalmålet. Det är att hoppas, att fäderneslandet en gång (måtte det ej dröja för länge!) under mera gynnsamma förbällanden för saken sjelf som för forskaren deri, skall få njuta de mögna och välgörande frukterna af hans resor, samlingar och forskningar. En i Danmark utkom: mande ,Historisk Tidskrift udgivet af den danske historiske Forening. Redig. af C. Molbeck. Fjerde Binds förste Hefte (4843) innehåller sid. 167—132 Bemerkninger over en Gotland, dens Indbyggere, og disses Sprog, af Cand. Carl Säve. Med en historisk Forerindring af C. Molbeck). DessaBemerkninger, vore väl värda att närmare kännas äfven af Svenska läsare, som ega någon känsla för hvad deras eget fädernesland eger skönast och egendomligast. Man kan deraf äfven få en försmak af den mogna frukten af författarens arbete. Molbeck säger i slutetaf sin historiske Forerindring sid. 186 om författaren till nämnde Bemerkninger, att han (redan 48453) i flere Åar samlet og udarbeidet en Ordbog oversin Fedreneges Sprog, som meget när er ferdig til Trykken, og vil blive den rigeste og vigtigste locale Dialect-Ordbog man hidtil eier fra noget enkelt Landskab i de nordiske Riger. Forfatterens grundige Kundskab i det islandske Sprog og dets Grammatik vil sette ham i Stand til at give Skriftet en betydeligt -forgget linguistisk Verdi; m. m. 6) Läraren i modersmålet vid Elementarskolan är docenten, magister P. E. Svedbom;, tom genom utgilna arbeten, på hvilka fortsättning väntas, börjat på ewut grundligare och mer ändamålsenligt sät! än hittills befordra modersmålets studium i skolan och väl än Eraftigare skall befordra det, om de löften; som han i de tänkvärda orden Till Föräldrar och Lärare gifvit, blifva fullbordade: — Eäraren i modersmålet vid Lyceum oe: Realgymnasium i -Upsala är den förut nämnde Kand. C: Säve 7) Det är förunderligt att ingen Docens finne: FAO a ee na a

17 februari 1846, sida 2

Thumbnail