Article Image
orangerihus och på planket i slutet af Björn-
gårdsbrunnsgatan.
— Enligt till öfverståthållareembetet förlidne
dag inkommen rapport voro samma dag, vid
nedanför tecknade ställen, följande antal perso-
ner sysselsatta med allmänna arbeten, nemligen:
å Södra arbetsbuset, 220; vid Riddarholmen,
69; Nybron, 89; Logårdshamnen, 72; Skepps-
holmen, 352; Fågelsbro och Jernvågen, 50; Korn-
bamn, 29; af förvaltningen för gatuläggnings-
arbetena med harpning af grus, sortering af
sten och bergsprängning, 95; tillsammans 676.
(Dagbl.)
— Den 2 nästkommande Februari, eller nä-
sta måndag, försiggår på auktionskammaren här
i staden en temligen ovanlig auktion. De ut-
bjudna artiklarne äro till antalet endast tren-
ne, i form af paketer; men det första paketet
innehåller dokumenter å osäkra fordringar till
belopp af mer än 27,000 rdr, det andra pake-
tet d:o 50,000 och det tredje d:o nära 48,600
rdr banko. Paketerna tillhöra nemligen aflid-
Db magister Lars Thorbjörnssons konkursmassa.
. A.)
— —-
— Ett af generaltullstyrelsen till Regeringen
ingifvet förslag angående upphörande af den
hittills i Stockholm och Götheborg bibebållna
stationära land-tullbevakningen, och införande i
dess ställe af en rörlig bevakning, har, såsom
redan är berättadt, blifvit af Regeringen bifal-
let och vi äro nu i tillfälle att meddela det huf-
vudsakliga af detta förslag.
Efter en inledning om tillkomsten af den
stationära tullbevakningen, har generaltullsty-
relsen gjort en framställning om dennas mindre
ändamålsenlighet.
Med afseende å det sednare och speciellt den
mindre lämpligheten af stationär tulibevakning
vid Stockbo!ms landtullar, anföres: att en blick
på stadens, i förhållande till folkmängden, ut-
omordentliga vidd och på dess ömsevis af vat-
ten och land bestående gränsor, hvilka på flera
ställen icke ens kunna bestämmas och sällan
omgifvas af snnan stängsel än gärdesgårder,
redan väckte grundad anledning att betvifla den
stationära tullbevakningens ändamålsenlighet,
helst lokalen ingalunda tvingar smugglaren att
genom tullstationerna införa de varor, han
medhbafver. Men till närmare upplysning om
de vägar, som kunna begegnas, upplyser tull-
styrelsen, alt man öfver sjöarna Årstaviken.
Hammarbysjö och norra Brunnsviken kan ro-
ende inkomma i staden, utan att passera någon
af dess tullar; att i anseende till Blockhustulins
stora aflägsenhet från staden, det egna förhål-
lande inträffade, att båda stränderna af stadens
saltsjöredd, den sdra intill Danviken och den
norra ända intill Djurgårdsbron, från landsi-
dorna, räknas befinna sig utom stadens landttullar
och att man således på de nära dessa stränder
belägna landsvägar kan till sjöredden medföra
och till staden sjöledes inpraktisera olofligen
införda varor, utan att passera tullstation.
Förbi Djurgårdsbron ken tillika, både från Li-
dingö-vägen och från Roslagsvägen öfver Landt-
bruksakademiens experimentalfält och Ladu-
gårdsgärdet till Djurgårdsförstaden och äfven
till sjelfva staden, förbjudna varor i åkdon in-
föras, utan att någon tull genomfares och slut-
ligen att intet hinder möter, att från landet tili
de enskildes vid stadens gränsor belägna går-
dar dels gående, de!s roende verkställa oloflig
aru-införsel. Det vore också ett kändt för-
hållande, att smugglare genom tullarna icke in-
föra större qvantiteter förbjudna varor, än de
unde fördölja på kroppen, äfvensom att de
andvägen hitkommande förbjudna varor icke
direkte till staden införas, utan uppläggas på
gårdar och lägenheter utom staden, för att se
dermera i mindre partier inpraktiseras.
I afseende på den sålunda motiverade förän-
Idringen i bevakningens organisation, hvad huf-
udstaden angår, föreslås först att den för sjö-
rafiken befiotliga tullbevakning, jemte stadgade
isitationer å farkoster och båtar, framgen
åtte bibehållas vid Blockhusudds- och Lång:
olms tullar samt vid Djurgårdskanalen, vic
pinnhusbron och vid båtleden förbi Sabbats-
erg. För den rörliga bevakning, som ålandt
idan blefve organisesad, skulle tjenstgöringer
teslutande bestå i att under dagsr och nättea
ch på olika tider af dygnet, å alla till stadei
edande vägar verkställa patrulleringar, ofta ut
träckte ända till gränsen af närmaste tullkam
aredistrikt. I sådant afseende föreslås: at
tadens omgifningar må efter de större farvä
arnes belägenhet indelas i åtta patrullerings-
istrikter, som efter derinom belägna stads
ullar kunna benämnas Kungsholms-, Norra-
oslags-, Ladugårdslands-, Danviks-, Skans-
orns södra och Horns norra; att hvarje di
tl t här hovakas af en inspektor och tvenne
Thumbnail