—— LL Nr Betänkande af kommitterade inom Slöjdföreningens direktion, angående inrättande aj en skola under föreningens inseende. Vi meddela här enligt löfte detta i flera bän-seenden intressanta utlåtande, hvarom nämndesi Aftonbladet för sistlidne lördag. Till Svenska Slöjdföreningens Dircktion! Då vi härmedelst få äran redogöra för det uppdrag direktionen behagat lemna oss, att inkomma med försl:g till lämpliga läroanstalter för det ändamål föreningens stadgar uti 2 N angifva, nemligen: patt åt arbetarne inom de slöjdidkande klasserna bereda en bättre bildning till sedlighet, förstånd och konstfärdighet, anse vi oss böra följa den ordning, att vi först redogöra för de åtgärder, som i andra länder blifvit vidtagne till näringsidkarnes bildning, dernäst anföra det ringa, som hos oss inom huvudstaden hittills blifvit gjordt i samma riktning, och slutligen uppgifva de undervisningsåtgärder, hvicka vi anse oundgängligen nödvändiga för att våra närings idkare må kunna ernå den kunskap och färdighet, hvarigenom Sverige en gång skulle kunna täfla med andra länder på den industriela vägen till välstånd. Den öfversigt vi alltså nu gå att lemna öfver utländska undervisningsverk, måste vi dock inskränka till bufvudsakligen Tyskland. Att längre utsträcka vårt arbete hade fordrat mera både tid och källor för sådane slags uppgifter, än vi nu egt, och vi anse derjemte, att de underrättelser, som här nedan lemnas, måtte, så ofullständiga de än äro, vara tillräckligt upplysande för vårt närvarande behof; vi hafva, nemligen, för korthetens skull, inskränkt oss dertill, att i vår berättelse endast upptaga antalet och hufvuddragen af nämnde skolor, och få äran hänvisa för närmare detalj till vidfogade promemoria af mig Wallmark. Af nedanstående korta berättelse synes uppenbart, att äfven länder, hvilka i folkmängd äro Sverige vida underlägsnä, gjort ojemförligt mycket mera för sina inrdustriidkares upplysning; och böra vi deraf med tillförsigt hemta den öfvertygelse, att Sveriges tillgångar äro fullt tillräckliga att förse oss med erforderliga undervisningsanstalter i denna riktning. Sachsen med icke fullt hälften så stor folkmängd som Sverige, har, utom en högre teknisk undervisningsarstalt, 3:ne större industriskolor, 42 söndagsskolor med undervisning i arithmetik, geometri, frihandsteckning, geometrisk ritning samt landets språk; vidare 6 byggnadsskolor och 2 fabriksritskolor, en mängd specialskolor, såsom 46 skolor i knyppling och spinning, skolor i väfnad, halmflätning m. m., samt en större söndagsskoa för 800 ynglingar i kalligrafi, stilöfning, arithmetik, ritning, geometri, fysik, geografi och historia; utom allt defta, en mängd iägre söndagsskolor. Batiern har, med blott !; högre follknummer än Sverige, 3:ne polytekniska skolor och 23 industri-. skolor. Dessutom meddelas undervisning åt 6000) ynglingar i helgedagshandtverksskolor, och åt ytterligare en stor mängd i ännu andra undervisningsanstalter. ; Baden, med föga öfver !I; af vår folkmängd, har, . — jemte den Polytekniska skolan och de högre borgareskolor, som finnas i hvarje stad, där, utom van-: iga undervisningsämnen, äfven förekomma natural-!.