gas enahanda skattefrihet, som Götha kanal- och an-
dra dylika bolag undfått; 11:0 att erhålla biträde ge-
nom arbetskommenderingar af kronans manskap på
samma vilkor, som genom Kongl. reglementet af d.
24 April 4842 för d:lika arbetskommenderingar vid
nämnde kanal, samt öfriga hithörande författningar,
äro fastställda; och 4192:0 att jernvägsanläggningen
måtte af staten gynnas, antingen på det sätt att, i
förbållande till företagets utsträckning, ett betydliga-
te antal aktier för allmän räkning tecknas, eller ock
ett visst årligt bidrag lemnas under byggnadstiden.
i mån af företagets omfattning och fortsatta utföran-
de; hvaremot det, för dessa fördelars tillgodonjutan-
de, skulle åligga ifrågaställda bolag, att så fort och
i den mån görligt vore, låta verkställa nödiga un-
dersökningar samt uppgöra ful!ständiga planer och
kostnadsförslag till de jernvägslinier, som ofvan blif-
vit föreslagna, samt dessa planer m. m. till Kongl.
Möj:t. för nödig åtgärd, i underdånighet inlemna så
fort de medhinnas och sist inom tre år från den
dag, då nådig oktroy för bolaget utfärdas; att, i mån
af behofvet, tillskjuta erforderligt kapital för jernvä-
garne, och dem verkställa, under uttryckligt åtagan-
de att bland hufvudlinierne hafva jernvägen emellan
Stockholm och Götheborg, med allt dess tillbehör.
först färdig i farbart skick, och vid påföljd för öf-
rigt, att, om någon eller några af de jernvägslinier,
till hvilkas anläggning rättighet erhållits, icke skulle
inom de fastställde 20 åren vara färdige, den erhåll-
na förmånsrätten till deras anläggande skulle upp-
höra; att icke höja taxan utöfver det belopp, hvil-
ket såsom maximum bestämmes af den i 4:de punk-
ten här ofvan nämnde kommitt; att på billiga vil-
kor föra posten, äfvensom trupper och deras mate-
riel, emot afgifter, hvilka likaledes af bemälte kom-
mitt bestämmas; att vid jernvägslinierne låta inrätta
elektromagnetisk telegrafering, dock på det allmännas
bekostnad; att vid arbetet, så vidt sig göra låter,
använda försvarslösa personer och de så kallade kro-
noarbetskorpserne; och att, så framt nödige rails,
lokomotiver och annan materiel kunna af svensk
tillverkning erhållas af erforderlig godhet, till lika
eller lindrigare pris, än det, hvartill sådane artiklar
kunna utifrån införskrifvas samt här levereras, i så-
dant fall företrädesvis betjena sig af de svenska ar-
tiklarne; alltid med förbehåll om tullfri införskrif-
ning af nödige modeller; gifven Stockholms slott d.
27 Nov. 1843.
Kongl. Maj:t har i nåder låtit sig dennå underdå-
niga ansökning föredragas; och vill i anledning deraf
härmed i nåder hafva förklarat:
1:0 att, derest, för det uppgifna ändamålet, ett el-
ler flera bolag bildas, deruti ej mindre inländske än
utländske män lemnas frihet att deltaga genom teck-
ning för en eHer flera till innehafvaren ställda ak-
tier, lydande å det af sökanden i sådant afseende
föreslagna, eller annat belopp, som kan finnas lämp-
ligt, och derest genom sådan teckning erforderlig
kapitalstyrka blifver att påräkna, samma bolag, an-
tingen gemensamt eller efter den fördelning, som af
omständigheterna påkallas, må undfå den nu sökta
rättighet att, under loppet af tjugu år från nästa
års början, på sätt och i den ordning, som den un-
derdäniga ansökningen innehåller, samt å deruti för
hufvyudbanorna och sidolinierne angifna sträckningar
anlägga jernvägar i Sverige, med vilkor likväl, att,
innan vederbörlig oktroy derför, eller erforderliga
förordnanden om jords afträdande meddelas, till Kgl.
Maj:t skall, jemte anmälan om hvad i afseende å bo-
lags bildande och försättande i verksamhet blifvit
tillgjordt, samt om beloppet af aktieteckningen, i
underdånighet ingifvas fullständiga planer och kost-
nadsförslag för hvarje hufvud- och sidobana, uppta-
gande bredden af banorna och af den mark, som er-
fordras, äfvensom, hvad sidobanorna beträffar, om
och hvilka deraf till en början beräknas endast för
forsling med dragare; och skall derjemte bifogas en
noggrann beskrifning af den mark, hvarå jernvägar-
ne skola framgå, samt uppgift om och hvilka öfver-
enskommelser med jordägare angående marks afträ-
dande kunnat träffas; börande handlingarne härom
vara till Kongl. Maj:t ingifna innan slutet af år 1847,
vid påföljd, om sådant underlåtes, att den medde-
lade rättigheten i afseende å den eller de jernvägar,
för hvilka underlåtenheten ägt rum, kommer att för-
falla; o . -
2:0 alt, derest hvad här ofvan såsom vilkor för
oktroys erhållande bestämmes, varder behörigen full-
gjordt, bolag, som sådan oktroy undfår och i följd
deraf jernväg anlägger, skall åtnjuta full äganderätt
till sjelfva jernbanorna och afkastningen deraf samt
vara berättigadt: a) att låta sina angelägenheter vår-
das på det sätt, som i den underdåniga ansökningen
är omförmäldt; b) att genom en, jemlikt hyad an-
sökningen jemväl innehåller, utsedd kommitte få be-
stämma den taxa å afgifter för personer och varor,
som skall gälla för transport å jernvägarne, och hyil-
ken ej må förhöjas utan Kongl. Maj:ts nådiga bifall,
eller eljest i någon mån ändras utan bolagets -med-
gifvande; c) att, efter gällande lag och författningar,
till sig lösa och med full äganderätt bibehålla den
enskilte personer eller korporationer tillhöriga jord.
som för jernvägsanläggningarne är behöflig, samt att
af statens lägenheter jemväl erhålla upplåtelse af den
mark, som för samma anläggningar erfordras; d) att,
för jernvägsanläggningarnes behof, deras byggnad och
underhåll, under de i författningarne föreskrifna vil-
kor, anlägga och, på sätt tjenligast finnes, drifva er-
forderlige verkstäder till förfärdigande af gjutgods,
smiden, verktyg, redskap och allehanda nödiga mate-
rialier, med användande dervid af de råämnen, hvar-
till bolaget kan inom riket skaffa sig tillgång; e) att,
uppå skeende underdåniga ansökningar, åtföljda af
bestämda uppgifter 3 behofyet, få, under kontroller,
som då komma att föreskrifvas, till riket tullfritt in-
föra de machinerier, vagnar och verktyg, hvilka så-
som modeller erfordras, äfvensom sådane för jernyä-
gen behöfliga rails, lokomotiver, stående ängmachi-
ner och så kallade turn-plates, som ej af inhemsk
jillverkning kunna fås till lika lågt pris och samma
odhet; f) att för ifrågavarande jernvägar erhålla ar-